سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: همه‌ساله در چنین روزهایی زمزمه انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار سرداده می‌شود

و گزینه‌هایی نیز ابتدا در حد گمانه‌زنی و بعد به‌صورت رسمی اعلام و در نهایت از میانشان فیلمی از ایران به اعضای آکادمی معرفی می‌شود.

معمولا از اواخر تابستان کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار کار خود را آغاز می‌کند. امسال اما هنوز اعضای کمیته مشخص نشده‌اند. در این زمینه گفته می‌شود خانه سینما طرحی برای تشکیل جلسات معرفی فیلم تدوین کرده که البته گویا هنوز به معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارسال نشده است.

گفته می‌شود در طرحی که از سوی خانه سینما آماده شده، تشکیل جلساتی با ترکیب 7نفره به مسئولیت مدیریت امور جشنواره‌ها و مجامع سینمایی وزارت ارشاد پیش‌بینی شده است که 2نفر از سازمان‌های عرضه بین‌المللی - که یکی می‌تواند فارابی باشد و دیگری حوزه‌ هنری – و 4نفر نماینده خانه سینما و یک نفر صاحب‌نظر سینمایی در عرضه بین‌المللی به انتخاب معاونت سینمایی در این جلسات حضور دارند.

در این طرح پیشنهاد شده است، در جلسه اول هر کدام از نمایندگان 10 فیلم را معرفی کنند و به یک مخرج مشترک که رسیدند، به‌مدت یک هفته، همگی فیلم‌ها را با هم ببینند و سپس جلسه‌ای برگزار شود تا یک فیلم به اسکار معرفی شود. امسال اما در حالی قرار است نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار معرفی شود که گزینه‌های مناسب زیادی در این زمینه وجود ندارد و بعید به‌نظر می‌رسد شاهد رقابتی جدی در این زمینه باشیم.

تعداد آثاری که قابلیت معرفی به اسکار را داشته باشند کمتر از انگشتان یک دست است و البته از سوی دیگر، سینمای ایران امسال فیلمی را دارد که با فاصله قاطع از بقیه آثار اکران شده در طول این یکسال می‌تواند حضوری موفق در اسکار داشته باشد. با آنکه هنوز ترکیب کمیته انتخاب مشخص یا دست‌کم معرفی نشده است می‌توان حدس زد که خروجی جلسات این کمیته چه فیلمی خواهد بود.

«درباره الی» ساخته اصغر فرهادی برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره برلین که حضورهای موفق دیگری نیز در فستیوال‌های بین‌المللی داشته، به گفته کارشناسان، شایسته‌ترین فیلم امسال برای معرفی به اسکار است.

موضوع جهانی فیلم، ارتباطی که با تماشاگران مختلف در سراسر دنیا برقرار کرده و ساختار سینمایی‌اش که در اندازه استانداردهای جهانی است و به تبع آنها، موفقیت‌های درخشان در محافل معتبر بین‌المللی، درباره الی را انتخاب بی‌گفت‌وگوی سینمای ایران برای معرفی به اسکار کرده است.

ضمن آنکه یکی از شروط آکادمی، اکران جهانی فیلم پیش از مراسم اسکار است که درباره الی نیز از اواسط شهریور در فرانسه اکران جهانی خود را آغاز می‌کند و از این منظر، مسئولان سینما نگرانی یافتن پخش‌کننده خارجی را ندارند.

رئیسیان: درباره الی گزینه مناسبی برای اسکار است

علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در این زمینه به ایسنا گفت: برای معرفی فیلم به اسکار، معیارهایی وجود دارد که خود قوانین اسکار تعیین می‌کند؛ از جمله اینکه باید در یک محدوده تاریخی حتما اکران عمومی شده باشد.

طی 7 - 6 سال گذشته یعنی پس از دوره‌ مدیریت آقای سیف‌‌الله داد،  برگزاری جلسات معرفی فیلم به اسکار با اعمال نظر زیاد دوباره به دست بنیاد سینمایی فارابی افتاد.

رئیسیان با اشاره به حضور اعضای هیات رئیسه آکادمی اسکار طی چند ماه گذشته در ایران افزود: ما در ملاقات‌های اخیر با اعضای آکادمی، به‌عنوان کانون کارگردانان سینمای ایران، پیشنهاد کردیم نماینده ایران حتما از طرف کارشناسان خانه سینما معرفی شود.

آنها هم پذیرفتند که بهترین شیوه این است که خارج از مسیر معادلات دولتی، این معرفی اتفاق بیفتد. یکی از فاکتورهای مهم در داشتن شانس برای فیلم معرفی شده به اسکار، جوایز بین‌المللی است و فاکتور مهم دیگر، داشتن پخش‌کننده بین‌المللی است.

با توجه به این امتیازات، نظر شخصی من این است که، درباره‌ الی این شانس را داشته باشد. رئیسیان با تاکید بر اینکه امسال اشتباهات سال‌های گذشته نباید تکرار شود، گفت: کارشناسان فقط باید امتیاز و شانس‌ها را نسبت به فیلم‌ها بسنجند، نه اینکه آنها را داوری کنند. چون برای ارسال فیلم به اسکار قضیه داوری منتفی است.

باید دید چه فیلمی بیشترین امتیاز و شانس را دارد و نماینده خوبی برای سینمای ملی و نه سینمای دولتی است. امسال هم اگر قرار باشد با همان اعمال نظرهای دولت و فارابی، معرفی فیلم به اسکار اتفاق بیفتد، من خوشبین نیستم که جریان درستی حاکم شود. ولی اگر خانه سینما این موضوع را مدیریت کند، فکر می‌کنم فیلم مناسبی معرفی شود.

شجاع‌نوری: درباره الی مناسب‌ترین فیلم  است

به گفته علیرضا شجاع‌نوری، جلسات برای معرفی فیلم به اسکار باید به سمتی پیش برود که مناسبت‌ترین فیلم انتخاب شود. او گفت: مناسب‌ترین هم، فیلمی است که بیشترین شانس را برای برنده‌شدن و برای گزیده‌شده توسط آکادمی اسکار داشته باشد.

متأسفانه این سوءتفاهم و توهم که اگر فیلمی از ایران به آکادمی اسکار معرفی شد، حتما باید آنجا جزء نامزدها و برنده‌ها باشد، وجود دارد. درصورتی‌که اصلا اینگونه نیست، چون این‌همه فیلم از سراسر دنیا به اسکار می‌رود و در یک رقابت شرکت می‌کنند و ممکن است انتخاب بشوند و یا نشوند.

شجاع‌نوری با اشاره به اینکه از زمانی‌که فیلمی برای معرفی به اسکار انتخاب می‌شود، در روزنامه‌ها در مورد آن می‌نویسند و توقعی کاذب برای موفقیت حتمی آن فیلم ایجاد می‌کنند، افزود: فیلمی که در اینجا انتخاب می‌شود به‌نظر آن گروه مناسب‌ترین فیلمی بوده است که حالا باید برود در رقابت بین هزاران فیلم شرکت کند و شاید مورد توجه واقع شود.

او با اشاره به جلسه‌ سال گذشته انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار گفت: می‌توانم شهادت بدهم در آن جلسه تمام تلاش و تمرکز افرادی که شرکت کرده بودند، این بود که مناسب‌ترین فیلم و فیلمی که به‌نظرمان بیشترین شانس را برای برنده‌شدن داشت، معرفی کنند و هر فردی دلایلش را مطرح می‌کرد.

معلم: درباره الی با استانداردهای سینمایی همخوانی دارد

علی معلم، تهیه‌کننده سینما نیز در ارزیابی‌ چگونگی معرفی فیلم به اسکار گفت: متأسفانه به‌رغم توانایی‌هایی که درون صنعت سینمای ایران وجود دارد، سینمای ما فاقد هرگونه سازمان‌دهی و تشکیلات منسجم برای پیشبرد اهدافش است.

بیش از هر چیزی این روزها فقدان مدیریت دولتی و صنفی در سینما وجود دارد. مسئله اسکار نیز جدای از این ماجرا نیست و هیچ وقت کمیته‌ مناسبی برای این‌کار تشکیل نمی‌شود.

این تهیه‌کننده با تاکید بر اینکه ماجرای معرفی فیلم به اسکار نیازمند یک سنجش از زوایای مختلفی از حضور بین‌المللی فیلم‌هاست، افزود: من به خاطر دارم در یکی از جلسات معرفی فیلم به اسکار، افراد حاضر کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره‌ فیلمسازی و جشن‌های سینمایی در دنیا نداشتند و فکر می‌کردند باید فیلم برتر خودشان را انتخاب بکنند؛

در حالی‌که انتخاب و معرفی فیلم برای اسکار نیازمند کارشناسی است. معلم با اشاره به اینکه امسال سینمای ایران گزینه‌های محدودی برای معرفی فیلم به اسکار دارد، یادآور شد: یکی از معدود فیلم‌هایی که قابلیت معرفی به اسکار را دارد فیلم درباره‌الی است که نمایش موفقی در جشنواره‌ها داشته و به لحاظ تکنیکی، با استاندارد‌های سینمایی همخوانی دارد.

کد خبر 87614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز