چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

محمدجوادزمان آبادی: کارگرانی که قرار است پروژه‌های شهری را در زمان مقرر، آماده و به‌مردم تحویل بدهند‌، همیشه مشغول به‌کارند.

در این روزهای مبارک که شاید اکثر ما استراحت بیشتر را به‌کار ترجیح بدهیم‌، در زیر زمین و داخل تونل‌ها‌، کارگرانی هستند که هم‌چنان کار می‌کنند تا پروژه‌ها تکمیل شوند.این بخش از
 همشهری مسافر تقدیم به همه آن ها.کار یدی و کار فکری؛ ‌اصلی‌ترین تفاوت میان کارگران و کارمندان، نوع کارکرد روزانه آن‌هاست.

 ‌آن‌ها که کار یدی می‌کنند و آن‌ها که کار فکری‌شان بیشتر است به‌ترتیب کارگر خطاب می‌شوند و کارمند. ‌کارمندان، همان‌هایی هستند که نمونه‌اش را در بانک، ادارات، شرکت‌ها و دفاتر کاری و تجاری دیده‌اید. ‌کارمند در معنایی خاص، روزنامه نگاران را هم شامل می‌شود.

 ‌توضیح این معنای خاص را در ادامه خواهید‌خواند. ‌کارگران هم همان‌هایی هستند که کار را با استفاده از توان جسمانی‌شان انجام می‌دهند. ‌دستگاه‌های بزرگ در کارخانه‌ها با استفاده از توانایی‌های آن‌ها فعال است.‌ ‌ساخت‌وساز و حمل‌و‌نقل‌ هم از دیگر نمونه‌هایی است که در آن‌ها می‌توانید حضور پررنگ کارگران را مشاهده کنید. ‌

خستگی جسمی‌ و خستگی فکری، نتایجی است که کارگر و کارمند با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. ‌البته همیشه بحث بر سر این موضوع داغ بوده است که کدام نوع از خستگی، خسته‌کننده‌تر است. ‌به عقیده بسیاری از کارشناسان، خستگی فکری به‌رغم نداشتن فشار جسمانی، فشار بیشتری را به فرد وارد می‌کند، اما چه کسی است که نتواند قبول کند، بلند کردن وزنه‌ای 100‌کیلویی برای بعضی، به مراتب از نوشتن یک‌مقاله 10‌صفحه‌ای سخت‌تر است. ‌

توضیح این‌که معنای خاص کار روزنامه‌نگاری در همین نتایج حاصل‌شده از کار فکری و کار یدی است. ‌خستگی فکری در کار رسانه یکی از ابتدایی‌ترین نتایجی است که بعد از هر بار کار روزانه، حاصل می‌شود و این با ویژگی‌های یک‌کارمند یکسان است.

نوع کار این دو‌گروه هم با یکدیگر تفاوت دارد. ‌آن‌جا که کار بر‌اساس برنامه‌های مدون سازمانی است و معمولاً برنامه‌ریزی مکتوبی برای پیشرفت کار سازمان وجود‌دارد، کارمندان بیشتری مشاهده می‌شوند. ‌این کارمندان نوعی از خواسته‌های سازمان که به آن‌ها ابلاغ شده است‌ را پیاده می‌کنند و در نهایت کارگران هستند که بسیاری از این برنامه‌ها را به مرحله اجرا می‌رسانند.

 ‌هرچند شکل کار آن‌ها تفاوت‌های اساسی با‌هم دارد، اما در اصل ماجرا، تلاش و نگاه آن‌ها به‌کار تفاوتی با یکدیگر ندارد. ‌به این معنا که کارگر و کارمند هر دوبرنامه‌ریزی‌های کلان صورت گرفته را اجرا می‌کنند. ‌کارگر و کارمند هر دو خسته می‌شوند‌؛ یکی جسمی‌ و یکی فکری و بالاخره این‌که کارگر و کارمند هر دو نیاز به حمایت، استراحت و رسیدگی دارند. 

چندی پیش هیات وزیران برنامه ساعت کاری در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد. ‌بر‌اساس برنامه تدوین شده در طول ماه مبارک رمضان، ادارات در تهران ساعت‌‌9 صبح شروع به‌کار می‌کنند و بعدازظهر نیز ساعت‌‌14 به کار خود پایان می‌دهند. ‌ساعت شروع به کار مدارس و بانک‌ها نیز در تهران هشت‌ونیم‌صبح تعیین شد.

 ‌هم‌چنین در استان‌ها ساعت شروع به کار ادارات و بانک‌ها  هشت‌ونیم‌صبح و زمان پایان فعالیت آن‌ها نیز ساعت‌‌13 است. ‌ساعت شروع به کار مدارس در استان‌ها هم هشت‌و‌‌نیم‌صبح‌ است. ‌این ساعات کاری تقریباً در تمامی‌ ادارات و سازمان‌ها مورد‌توجه قرار گرفته و اکثر روز‌ه‌داران در ساعات مقرر برای استراحت و عبادت راهی منازل خود می‌شوند. 

تهران، روزهای حساسی را پشت‌سر می‌گذارد. ‌برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و ‌طولانی‌مدتی که در سال‌های قبل توسط شهرداری انجام شده‌بود، این‌روزها به مرز نتیجه‌دهی و اجرایی شدن رسیده‌ است. به‌همین‌دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی جهت تحقق فعالیت‌ها بر‌اساس وعده قبلی در حال پیگیری است.

در این میان، فرارسیدن ماه مبارک رمضان و در کنار آن تغییر ساعات کاری در ادارات مهم‌ترین دلیلی بود که باعث شد تا ابهاماتی در زمینه اجرایی شدن یا نشدن این پروژه‌ها مطرح شود. ‌این‌که کارگران شهرداری که تا پیش از این ماه، صبح تا غروب و شب تا صبح به کار در تونل و ساختمان و بزرگراه مشغول بودند، آیا می‌توانند بر اساس روال سابق کار را پیش ببرند یا بر اساس تغییرات به‌وجود‌آمده در برنامه کاری، پروژه را به تعویق می‌اندازند. 

در تهران هم‌چنان همه‌چیز بر اساس روال سابق پیش می‌رود. ‌به‌جز کارمندان اداری که ساعات کاری آن‌ها بر اساس روال ماه رمضان با تغییراتی همراه بوده است، آن دسته از پروژه‌هایی که نیازمند فعالیت شبانه‌روزی و تلاش کارگران بود، بر‌اساس برنامه سابق پیش رفت و هیچ خللی در اجرای آن‌ها به‌وجود نیامد. ‌بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط خبرنگاران همشهری‌مسافر، همه پروژه‌ها در تهران در حال ساخت‌وساز است و هیچ تغییر ساعتی در اجرای آن‌ها به وجود نیامده .

تونل توحید و آیت‌ا...صدر‌-‌نیایش، ادامه آزادراه شهید‌همت و قسمت‌هایی از بزرگراه‌های اصلی تهران که نیاز به تغییرات دارند، تونل‌های مترو و ساخت ایستگاه‌های جدید مترو بر‌اساس برنامه از قبل پیش‌بینی‌شده شهرداری‌ انجام می‌شود و تغییری در اجرایی شدن نهایی آن‌ها صورت نگرفته است. هم‌اکنون پروژه تونل‌توحید روزهای پایانی خود را پشت‌سر می‌گذارد و قرار است تا چندی دیگر افتتاح شود.

 ‌این پروژه جرو نخستین ساخت‌وساز‌های عمرانی شهری در تاریخ انقلاب‌اسلامی ‌است که بر‌اساس وعده قبلی، در تاریخ مشخص‌شده افتتاح می‌شود. ‌کافی است کار آغاز
به ساخت و پایان ساخت این تونل را با تونل رسالت مقایسه کنید تا متوجه ویژگی بزرگ تونل توحید شوید. ایستگاه‌های جدید مترو هم که هرچند آرام‌آرام، اما در حال ساخته شدن و افزایش توان حمل‌و‌نقلی شهر  هستند؛ ‌تونل‌های جدید، قطارهای جدید و ‌مسیرهای جدید.

‌هرچند بودجه مناسبی برای بهبود در وضعیت مترو از سوی دولت به این وسیله حمل‌و‌نقلی عمومی‌ تعلق نمی‌گیرد، اما کارگران در این قسمت نیز هم‌چنان مشغول به‌کارند!آزادراه شهید‌همت هم این روزها با سرعت جلو می‌رود. ‌ اگرتا چندی پیش، بهترین مسیر برای سفر به غربی‌ترین شهر استان تهران، آزادراه کرج بود، حالا آزادراه  شهید‌همت می‌رود تا نقطه اتصالی باشد از تهران به شهر بزرگ کرج. ‌کارگران جاده‌سازی در این محدوده به طور شبانه‌روزی مشغول به‌کار هستند.

 ‌اتفاقاً در این  ماه مبارک است هم کماکان کارگرانی را می‌بینید که در مسیر آزادراه شهیدهمت زمین را می‌کَنند و آسفالت می‌‌کُنند و جاده را می‌سازند. ‌از تونل آیت‌ا... شهیدصدر-نیایش هم بگوییم. ‌همزمان با ساخت تونل توحید‌ -‌که گفتیم قرار است در موعد مقرر افتتاح شود- تونلی با وسعتی بزرگ قرار است بزرگراه شهیدصدر را به بزرگراه  نیایش متصل کند. ‌کار ساخت این تونل نیز فارغ از ساعات مقرر برای ورود و خروج به محل کار در حال انجام است.

 ‌کارگران این تونل، قصد دارند تا رکورد ساخت تونل در کوتاه‌ترین زمان که متعلق به خودشان است را بشکنند و به‌همین‌دلیل با قدرت به کار ادامه می‌دهند. ‌در زیر زمین، کارگران بدجور مشغول به‌کارند! تعهد به مردم فراتر از شرایط سخت است. ‌ماه رمضان، ماه خودسازی در شرایط سخت است. ‌خدمت به مردم را اگر در کنار خودسازی کارگران شهری و کار آن‌ها در این شرایط سخت بگذاریم، اندازه ثواب بزرگ کار به دست می‌آید.

 ‌ در روزهای گرم تابستان فاصله میان اذان صبح تا اذاب مغرب چیزی در حدود 15‌ساعت است و این یعنی اوج فشار‌ کاری در گرمای تابستان و دهان روزه. ‌کارها در تهران این‌گونه پیش می‌رود. ‌کارگرانی که قصد دارند به هر نحو ممکن پروژه‌ها را به اتمام برسانند، در شرایط دشوار هم  دست از کار نکشیده  و کار می‌کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 89287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز