مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

محمود عبدالهی: تا‌کنون در چندین شماره از ضمیمه "همشهری ‌مسافر" زمان آغاز به‌کار ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی را اعلام کردیم که متاسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها محقق نشد.

یک‌بار عدم‌همکاری مسئولان ورزشگاه آزادی علت تاخیر عنوان شد، بار دیگر به توافق نرسیدن مسئولین مترو و بار دیگر هم آماده نبودن نقاط دسترسی و کمبود بودجه در شهرداری منطقه‌22 برای احداث مسیرهای دسترسی.

 اما گویا این مشکلات همگی رفع شده و مهر‌ماه شاهد بهره‌برداری از  این ایستگاه خواهیم‌بود. اسفند‌ماه سال‌86 بود که ایستگاه ورزشگاه آزادی به‌طور‌رسمی به بهره‌برداری رسید و در همان هنگام از سوی دست‌اندرکاران شرکت بهره‌برداری اعلام شد که این ایستگاه همزمان بازی ایران-‌کره‌شمالی‌(24‌مهرماه‌ همان سال)  به تماشاگران این بازی و هم‌چنین شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.

 اما با گذشت یک‌سال از این موضوع هنوز در این ایستگاه به‌سوی مسافران به‌خصوص تماشاگران و هواداران تیم‌های باشگاهی که با آغاز فصل جدید لیگ می‌خواهند به ورزشگاه آزادی بروند و جدال تیم‌‌هایشان را تماشا کنند، بسته است.تا قبل از سال جدید از سوی دست‌اندرکاران مترو بارها اعلام شد که مسئولان ورزشگاه آزادی همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

  به گفته دست‌اندرکاران شرکت بهره‌برداری، مسئولان ورزشگاه آزادی ابتدا گفته بودند، چون مسیر بین ایستگاه و ورزشگاه نرده‌کشی نشده و از لحاظ امنیتی آماده نیست، به‌همین‌دلیل امکان استفاده از این  ایستگاه مترو وجود ندارد. این در حالی است که با وجود این‌که نرده‌کشی‌های لازم نیز ماه‌هاست انجام‌شده، بازهم معلوم نیست به چه دلیل امکان استفاده تماشاگران مسابقات ورزشی از ایستگاه فراهم نمی‌شود.

براین اساس ابتدا به سراغ آذری، مدیر ورزشگاه آزادی تهران رفتیم تا ببینیم دلیل این ناهماهنگی چیست. او در پاسخ به این سوالاظهار داشت: «حدود 4‌، 5‌ماه است که تمامی موانع برای استفاده از این ایستگاه برطرف شده و هیچ مشکلی برای راه‌اندازی آن وجود ندارد».

وی ادامه داد: «ما کاملاً موافق اجرای این طرح هستیم، اما در ابتدای کار شرایطی را درخواست کردیم که با تامین شدن آن شرایط، در‌حال‌حاضر هیچ ممانعتی از سوی ما به‌عمل نیامده‌است». آذری از شرایط اعلام‌شده از سوی مجموعه آزادی می‌گوید: «ما پیش‌شرطی به آن عبارت که بخواهیم سنگ‌‌اندازی کرده و جلوی کار را بگیریم، نداشته‌ایم. تنها درخواست ما تامین امنیت ورزشگاه بود.

 این موضوع برای هیچ مقام و مسئولی قابل‌هضم نبود که ما اجازه بدهیم در مترو برای ورود هر فردی به داخل ورزشگاه باز شود. مجموعه آزادی محیط بسیار بزرگی است که مطمئناً اگر پیش‌بینی‌های لازم برای کنترل عبور‌و‌مرور در آن صورت نگیرد، خسارات جبران‌ناپذیری به‌همراه خواهد‌داشت.

 این وظیفه ماست که امنیت ورزشگاه را برای رفاه و آسایش مخاطبان آن که خود شهروندان هستند، تضمین کنیم. از سوی دیگر بارها از سوی مسئولان مترو به‌خصوص شرکت بهره‌برداری اعلام‌شده که مترو آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی به تماشاگران مسابقات ورزشی را دارد و هر زمان که مسئولان ورزشگاه آزادی همکاری لازم را داشته‌باشند، این ایستگاه به ‌بهره‌برداری خواهد رسید».

در این باره از مهندس شمس، معاون امور ایستگاه‌های شرکت بهره‌برداری علت به تأخیر افتادن افتتاح ایستگاه ورزشگاه آزادی را جویا شدیم . وی به همشهری‌مسافر گفت: «اگر تا پیش از این با شک و تردید زمان آغاز به‌کار و خدمات‌رسانی این ایستگاه را اعلام می‌کردیم، الان با قطعیت عنوان می‌کنیم، ایستگاه متروی استادیوم آزادی از مهر‌ماه به علاقه‌مندان و تماشاگران فوتبال و هم‌چنین اهالی مناطق اطراف ایستگاه خدمات ارایه ‌خواهد کرد».

وی در ادامه، صحبت‌های آذری، مدیر مجموعه آزادی را تایید کرد و گفت: «ایشان درست اعلام کرده‌اند. الان حدود 3‌ماه است که دست‌اندرکاران ‌ورزشگاه آزادی موانع را برطرف کرده و زمینه آغاز فعالیت ایستگاه را فراهم کرده‌اند، اما هنوزیک‌سری پیش‌زمینه‌ها مانند مهیا‌‌سازی بلوار ماشین‌رو و پیاده‌رویی که از سمت در‌شرقی و با هدف دسترسی اتوبوس‌های شرکت واحد و اهالی منطقه در حال احداث است،  آماده نشده».

وی ادامه داد: «شهرداری منطقه‌22 سخت در‌حال کار و فعالیت است و خوشبختانه جدول‌گذاری و زیرسازی بلوار نیز به اتمام رسیده که به‌زودی با انجام پروژه روکش‌گذاری آسفالت تمامی شرایط مهیا خواهد‌شد. پیش‌بینی ما بر این است که خیلی زود‌تر از مهر‌ماه بتوانیم استارت کار را بزنیم، اما برای این‌که دوباره بدقول نشویم، همان مهر‌ماه را اعلام می‌کنیم تا درست در همین تاریخ هم جوابگوی علاقه‌مندان به فوتبال باشیم و هم دانش‌آموزان اهالی منطقه».

وی در ادامه به ظرفیت‌های بالای این ایستگاه اشاره کرد و گفت‌: «ایستگاه استادیوم آزادی در خط‌5‌ متروی تهران قرار دارد که این خط قابلیت جابه‌جایی بیش از 400‌هزار سفر و اعزام قطار به صورت هر پنج‌دقیقه یک‌بار را داراست.  فاصله این ایستگاه تا ورزشگاه آزادی کمتر از 200‌متر است که محوطه این ایستگاه از سایر ایستگاه‌های تهران بسیار بزرگ‌تر است و طوری طراحی شده تا بتواند حجم وسیعی از مسافران را در زمانی محدود پذیرا باشد».

معاون امور ایستگاه‌های شرکت بهره‌برداری در ادامه تصریح کرد: «این ایستگاه با بیش از 7‌میلیارد تومان اعتبار ساخته شده و برخلاف ایستگاه‌های دیگر که از دو‌منطقه به سکو وصل می‌شود، از 4‌منطقه به سکو می‌پیوندد و درمجموع هشت‌‌نقطه دسترسی دارد.

 این پیش‌بینی‌ها از این حیث صورت گرفته تا در‌صورتی که بعد از اتمام بازی جمعیتی حتی چند‌ده‌هزار نفری هم به سوی ایستگاه روانه شدند، مشکل خاصی پیش نیاید. مساحت کل ایستگاه 6500‌متر‌مربع بوده  و زیربنای آن  4000‌متر است. هم‌چنین تعداد فراوان گیشه‌های بلیت در مسیرهای دسترسی و سالن فروش بلیت بزرگ با شیشه‌های نشکن و ضد‌ضربه نیز از دیگر قابلیت‌های این ایستگاه است».

شمس یادآور شد: «زیاد بودن تعداد سکوهای این ایستگاه نسبت‌به سایر ایستگاه‌ها نیز به‌دلیل حجم بالای جابه‌جایی در روزهای مسابقه است. علاوه براین طوری برنامه‌ریزی شده تا مسافران به این ایستگاه به‌راحتی دسترسی داشته‌باشند، به‌‌آسانی بلیت تهیه کنند و به‌راحتی نیز سوار قطار شده و به مقصد برسند».

مهندس شمس با بیان این‌که با راه‌اندازی این ایستگاه‌، رفت‌و‌آمد کسانی که به ورزشگاه آزادی می‌روند تسهیل می‌شود، خاطر‌نشان کرد:«با توجه به این‌که مسابقات معمولاً در ساعاتی که ساعت پیک مسافر نیست، صورت می‌گیرد، امکان خدمات‌رسانی به مسافران از طریق این ایستگاه میسر می‌شود».

وی در مورد نحوه دسترسی به این ایستگاه افزود: «پیاده‌راه و توقفگاه اتوبوسرانی، راه‌های دسترسی به این ایستگاه هستند که با تکمیل شدن توقفگاه اتوبوسرانی توسط شهرداری منطقه‌22، اهالی محله‌های اطراف از قبیل دهکده المپیک، شهرک راه‌آهن و چشمه نیز می‌توانند از این ایستگاه برای پیوستن به شبکه حمل‌و‌نقل ریلی استفاده کنند».

کد خبر 88756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز