دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

دکتر بابک قرائی مقدم: بازهم نوجوان‌ها مشکلات پزشکی‌شان را با پزشک دوچرخه درمیان گذاشتند. شما هم می‌توانید سؤالات پزشکی خودتان را به نشانی‌ای که در صفحه دو نوشته شده‌است بفرستید، مشکلتان را با پزشک دوچرخه درمیان‌بگذارید و پاسختان را در این صفحه بخوانید.

از چشمانم (البته بیشتر چشم چپم) هنگامی که هوا سرد است (منظور فصل خاصی نیست) به‌طور ناخودآگاه آب سرازیر می‌شود. من در روستا زندگی می‌کنم. می‌خواستم بدانم چرا از چشمانم آب سرازیر می‌شود.

(نوجوانی از روستای دیلم جدید، شوشتر خوزستان)

در زیر پلک هر کدام از چشمان ما چند غده اشکی وجود دارد که وظیفه آنها ترشح اشک برای مرطوب نگه‌داشتن سطح چشم (قرنیه ) است. اگر این غده‌های اشکی به خوبی فعالیت نکنند، سطح قرنیه چشم خشک و موجب خراشیدگی قرنیه و ناراحتی‌های دیگر می‌شود. غده‌های اشکی گاهی وقت‌ها در اثر تحریک،  بیش از حد اشک تولید می‌کنند. مثلاً هنگامی که خار و خاشاک به درون چشم وارد می‌شود، غده‌های اشکی با تولید بیش از پیش اشک در بسیاری از موقع‌ها سبب بیرون آوردن این ذرات از درون چشم می‌شوند. از جمله چیزهایی که به خصوص در بعضی افراد سبب تحریک بیش از حد غده‌های اشکی می‌شود، هوای سرد است. هوای سرد در بعضی اشخاص باعث تحریک فراوان غده‌های اشکی و ایجاد اشک فراوان در یک یا هر دو چشم می شود و برای فرد مبتلا حالت ناراحت‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. اولین پیشنهاد من پرهیز از قرار‌گرفتن چشمانتان در معرض هوای سرد است. می‌توانید این کار را با استفاده از عینک‌های آفتابی در هنگام کار یا عبور و مرور در هوای سرد انجام دهید. اگر مشکل شما در چنین صورتی حل نشد، یا این‌که چشمانتان حتی در حالت طبیعی دچار جمع شدن اشک می‌شود، می‌توانید به  چشم پزشک مراجعه کنید. اما معمولاً چنین مشکلی اگر تنها در هوای سرد رخ می‌دهد نیاز به درمان دارویی ندارد.

مدتی است پوست سرم هر چند لحظه یک‌بار به شدت شروع به خارش می‌کند. کارهای بسیاری را انجام داده ام تا درمان شوم، اما هنوز درمان نشده‌ام؛ از جمله این که از چند شامپو استفاده کرده‌ام، هفته‌ای سه‌بار حمام می‌روم، حتی موی سرم را تراشیده‌ام؛ اما درمان نشده‌ام. لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

(نوجوانی از قائم شهر)

اگر پوست سر شما علاوه بر خارش دارای ناراحتی دیگری مانند  لک و تورم باشد، به احتمال زیاد به نظر می‌رسد که پوست سر شما دچار خشکی شده باشد. پیشنهادم این است که پس از استحمام، با آرامش و بدون این‌که به پوست شما لطمه بخورد، بدن و به‌خصوص سرخود را کاملاً خشک کنید، از شامپو زدن بسیار زیاد بدنتان در طول هفته پرهیز کنید؛ تنها وقتی که پوست و موی شما چرب و کثیف شده باشداز شامپو استفاده کنید. ممکن است نرم‌کننده‌ها نیز تا حدودی به شما پس از استحمام کمک کنند.

در صورتی که با این اقدامات  مشکلتان حل نشد، به پزشک معالج خود و به‌خصوص پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

کد خبر 89157

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز