مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

نیره بهتری: خبر یک‌طرفه‌شدن جنوب به شمال خیابان ‌هفده‌و‌نیم‌‌ کیلومتری حضرت‌ولیعصر‌(عج) را که شنیده‌اید!

خبر بعدی سوار ‌شدن شهروندان مناطق جنوب و مرکز تهران بر اتوبوس‌های تندرو و پیاده‌شدن در مقابل سینماها‌، پارک‌های اصلی و مراکز خرید و مجموعه‌های تجاری است.

خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی‌ کلانشهر تهران، سال‌های سال پل ارتباطی جنوبی‌ترین نقاط تهران به شمالی‌ترین نقاط آن بوده است‌. قطعا شما هم از یک‌طرفه‌شدن این خیابان بی‌خبر نیستید.‌ ‌خبری که هر شهروند تهرانی تعریف و تعبیری شنیدنی از آن دارد. ‌ اما آن‌چه روشن است، این اقدام مدیران شهری دلیلی به‌جز کمک به ترافیک این شهر شلوغ نداشته‌است.

‌ شاید لیوان نگاه ما به اتفاق یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) حجم خالی هم داشته‌باشد، اما به سفارش بزرگان نگاهی به نیمه پر آن داشته باشیم. ‌نیمه پر این لیوان کاهش چشمگیر ترافیک، افزایش چند‌برابر استفاده شهروندان از حمل‌و‌نقل عمومی به‌خصوص اتوبوس‌های تندرو، کاهش تصادفات و مهم‌تر از همه دسترسی آسان شهروندان جنوب تهران به تفریحگاه‌های شمال شهر است.

 ‌تفاوت آب‌و‌هوای شمال و جنوب تهران سال‌ها باعث شده بود شهروندان جنوب شهر تهران تمام سهم‌شان را از این شهر بزرگ در اختیار نداشته‌باشند، اما امروز علاوه‌بر تمام مزایایی که طرح یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) به‌‌وجود آورده است، شهروندان مناطق جنوب تهران نیز  با استفاده از یک خط اتوبوس می‌توانند به تمام پارک‌های بزرگ و اصلی شهر دسترسی داشته باشند.

تسهیل دسترسی جنوب به شمال

«دسترسی شهروندان جنوب شهر به مراکز تفریحی شمال تهران تسهیل می‌شود». این خبری بود که پس از یک‌طرفه‌شدن جنوب به شمال خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) بار دیگر شهروندان جنوب تهران را شگفت‌زده کرد. ‌با امتداد خط ویژه اتوبوسرانی در خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج)، این امکان ایجاد می‌شود تا دسترسی شهروندان ساکن جنوب‌شهر
 به مراکز تفریحی و گردشگری واقع‌در شمال تهران با استفاده از یک خط اتوبوس انجام‌شود.

 ‌ گرچه پیش از این نیز تردد اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد در خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) از راه‌آهن تا خیابان شهیدبهشتی یک‌طرفه بود، اما با اجرای این طرح خیابان قدیمی حضرت‌‌ولیعصر(عج) با خطوط ویژه اتوبوسرانی که از میدان راه‌آهن واقع‌در جنوب تهران آغاز شده تا چهارراه پارک‌وی به طول 15‌‌و3دهم‌کیلومتر ادامه پیدا می‌کند. ‌به‌این‌‌ترتیب شهروندانی که در مناطق جنوبی و مرکزی تهران سکونت دارند در کمترین زمان ممکن و با پرداخت حداقل هزینه می‌‌توانند از طریق خط ویژه اتوبوسرانی خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج) از منتهی‌الیه جنوبی شهر به منتهی‌الیه شمالی تهران حرکت کنند.

اتصال گذشته به‌حال

شاهراه جنوب به شمال کلان‌شهر تهران، شاید تنها یادگاری از گذشته‌های دور است که روزگار قدیم پایتخت را از زمانی که هنوز پایتخت نبود به روزگار مدرن امروز متصل می‌کند. ‌روزگاری که می‌گویند خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج) 60‌هزار درخت بلند‌قامت داشت و اگر طرح یک‌طرفه‌شدن این خیابان اجرا نمی‌شد، امروز دیگر همین 1800درخت هم سقف خیابان تاریخی تهران نبودند؛

‌خیابانی که تمام اجزای بدنه یک شهر را در مسیر خود به صف کرده است. ‌ بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری، پزشکی، خدماتی، ورزشی، پارک‌ها و بوستان‌های دیدنی، ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی و دیگر بهانه‌هایی که هر شهروند تهرانی را حتی برای یک‌بار به میهمانی خود فراخوانده‌است.

 ‌از همان ابتدای خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) ‌که شروع کنیم، یکی از بزرگ‌ترین اماکن فرهنگی شهر را در تقاطع خیابان مختاری می‌بینیم. ‌مهدیه تهران در تمام اعیاد و عزاداری‌ها و روزهای جمعه میزبان صدها شهروند تهرانی است که از هر گوشه تهران برای شرکت در مراسم و مناسبت‌ها به این قسمت از خیابان‌ حضرت‌ولیعصر(عج) می‌روند.

راه به روی هنری‌ها باز شد

اگر اهل سینما و تئاتر باشید، حتما گذرتان به خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) ‌که سرشار از سینماها و مراکز هنری است، افتاده‌است. ‌سینما‌آسیا، سینما‌‌قدس،سینما‌استقلال و آفریقا و فلسطین از جمله سینماهای قدیمی این خیابان هستند که در ایامی خاص مثل جشنواره فجر، خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) را به قرق خود در‌می‌آورند.‌

 مجموعه تئاتر‌شهر و تالار وحدت را هم فراموش نکنید. ‌این مجموعه ها علاوه‌بر جمع کثیری از هنرمندان بزرگ سینما، تلویزیون، تئاتر و اهالی موسیقی، میزبان میهمانان داخلی و خارجی نیز هستند. از سویی پردیس سینمایی ملت گرچه به‌تازگی وارد مجموعه‌های هنری پایتخت شده، اما ویژگی‌های خاص این مجموعه در همان روزهای اولیه مخاطبان بی‌شماری را به سوی خود جذب کرد، به‌طوری‌که جمعیت زیادی هر روز برای استفاده از امکانات این مجموعه از هر سوی شهر در خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) در تقاطع نیایش گردهم می‌‌آیند.

این مجموعه علاوه‌بر امکانات متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی از معماری خاصی برخوردار است که هر بیننده‌ای را به گردش در قاب مکعبی خود دعوت می‌کند. ‌البته شاید ظاهر پردیس سینمایی ملت نشان ندهد که این مجموعه می‌تواند میزبان بیش از 2000‌نفر باشد.

شلوغ‌ترین میدان شهر

شاید به‌جرأت بتوان گفت، پر‌ترددترین و شلوغ‌ترین قسمت خیابان ‌هفده‌ونیم‌کیلومتری حضرت‌ولیعصر(عج)، میدان حضرت‌ولیعصر(عج) ‌است. ‌این میدان با داشتن مراکز خرید و مجموعه‌های تجاری و هم‌چنین یکی از پرمخاطب‌ترین سینماهای شهر  و داشتن راه‌های ارتباطی مهم با ادارات و سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و سفارت‌خانه‌ها و پایانه تعداد زیادی از خطوط اتوبوس‌های شرکت واحد بیشترین تردد را در هر روز به‌خود اختصاص داده‌است. 

وجود مراکز متعدد تفریحی مانند پارک زیبای ساعی و پارک فراشهری ملت از جمله جاذبه‌های گردشگری این محور برای عموم شهروندان تهران به‌شمار‌می‌آید. ‌‌از سویی پیاده‌راه مقابل پارک ملت و خانه کودک ساعی و رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی واقع در دو محور خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج) به ویژه در محور شرقی این خیابان، از دیگر نقاطی است که شهروندان را جذب می‌کند. ‌قطعا با اجرای این طرح، شهروندان می‌توانند فاصله شمال تا جنوب تهران را با سرعت بیشتر و با پرداخت کمترین هزینه طی کنند. ‌

کد خبر 89059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز