مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

تهران از دیرباز به شهر فرنگ معروف بود؛ نقاط و اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری‌اش کم نیست و در هر گوشه آن از شمال تا جنوب، غرب تا شرق می‌توان پاتوقی برای تفریح و سرگرمی پیدا کرد، اما این کلانشهر خیابان‌ها و بلوارهایی دارد که تمام امکانات برای گردشگری را در خود جای داده‌اند.

خیابان پانزده خرداد

همشهری - سعیده مرادی: این خیابان‌ها که پر از زیبایی‌اند، بازدید و قدم زدن در آنها خالی از لطف نیست؛ به‌ویژه در روزهای آخر سال که جان می‌دهند برای ساعت‌ها پیاده‌روی و لذت بردن از زیبایی‌های آنها.

خیابان ولیعصر

این راسته به طولانی‌ترین خیابان تهران شهرت دارد و اماکن گردشگری، تفریحی، تجاری و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. خیابانی که نه ‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه هم شهرت دارد.

خیابان چنارها

خیابان ولیعصر، در دوره پهلوی اول ساخته شد و از میدان راه‌آهن آغاز و تا میدان تجریش ادامه دارد. این خیابان شمالی‌ترین نقطه‌ تهران را به جنوبی‌ترین نقطه وصل می‌کند. گفته می‌شود سال ۱۳۱۸ حدود ۱۸ هزار چنار در حاشیه جنوبی خیابان ولیعصر کاشته شد تا بر زیبایی‌های این خیابان بیفزاید. گرچه تعدادی از چنارها در سال‌های گذشته از بین رفته‌ و از تعدادشان کم شده، اما خیابان ولیعصر از جاذبه‌های تهران برای گردشگری است.

خیابانی پر از دیدنی‌ها

خیابان ولیعصر به دیدنی هایش شهرت دارد؛ چون بسیاری از مراکز خرید بزرگ و تخصصی، بوستان‌های خاص تهران، رستوران‌های معروف، موزه‌ها و مراکز فرهنگی در این خیابان واقع شده‌اند که می‌توان بوستان‌های بزرگ ملت، ساعی و دانشجو، پاساژ صفویه، تئاتر شهر، کاخ مرمر و... را نام برد.

مسیر گردشگری: خیابان ولیعصر، مسیر شمالی - جنوبی

طول خیابان: حدود ۱۸ کیلومتر

منطقه: مناطق یک، ۳، ۶، ۱۱

ویژگی: تجاری، تاریخی، فرهنگی و مناسب برای پیاده‌روی در بوستان‌ها

پیاده‌روی با چاشنی تفریح و خرید

خیابان انقلاب

خیابانی قدیمی و معروف در مرکز تهران است که وجود کتابفروشی‌ها، سینماها و کافه و رستوران‌های مختلف آن را به یکی از مسیرهای پرتردد و گذری برای تفریح و گردشگری تبدیل کرده است.

محلی برای گردهمایی‌های بزرگ

این خیابان علاوه بر پاتوق فرهنگی و دانشگاهی، از گذشته تا به امروز محل برگزاری گردهمایی‌ و تجمع‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بوده و از این منظر می‌توان آن را سیاسی‌ترین خیابان ایران نامید. حتی نام کنونی این خیابان برگرفته از همین ویژگی است.

تماشای تاریخ و فرهنگ در خیابان انقلاب

در طول مسیر خیابان انقلاب، دیدنی‌های مختلف تاریخی و فرهنگی وجود دارد که دانشگاه تهران یکی از آنهاست. در این خیابان به جز کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، سینماها، بوستان‌های بسیاری وجود دارد که برخی از آنها قدمت تاریخی دارند و جزو هویت تهران هستند.

مسیر گردشگری: خیابان انقلاب، مسیر شرقی-غربی

طول خیابان: ۵ کیلومتر

منطقه: مناطق ۶، ۷، ۱۱، ۱۲

ویژگی: تاریخی، فرهنگی و تجاری و مناسب برای پیاده‌روی، کافه‌گردی و خرید

پیاده‌روی با چاشنی تفریح و خرید

خیابان پانزده خرداد

در قلب شهر تهران قرار دارد و در گذشته با نام‌های بوذرجمهر و خیابان جباخانه شناخته می‌شد. وجود بازار تهران در پانزده خرداد، باعث شده تا یکی از شلوغ‌ترین معابر تهران باشد.

تاریخ را در اینجا ببینید

پانزده خرداد از خیابان وحدت اسلامی در غرب شروع و تا بزرگراه شهید محلاتی ادامه دارد. از طرفی با خیابان‌های شناخته شده‌ای مانند ری، خیام، ناصرخسرو، پامنار و مصطفی خمینی در تقاطع است. وجود مراکز خرید و گردشگری، رستوران‌های معروف و بناهای قدیمی و تاریخی مانند کاخ گلستان، ساختمان تاریخی بانک ملی، ساختمان تاریخی دادگستری، بازار رضا، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو و بازار عودلاجان و... باعث ورود گردشگران داخلی و خارجی به این خیابان پر ازدحام می‌شود.

خیابانی با بافت سنتی و قدیمی

از ویژگی‌های خاص خیابان پانزده خرداد، سبک معماری بناهای تاریخی آن است. آن اتسآن استدر گذشته خیابان پانزده خرداد، بخشی از ارگ ناصری بود و گردشگران با ورود به پاساژها و مغازه‌ها، علاوه بر خرید ارزان می‌توانند شاهد معماری متفاوت آن باشند.

مسیر گردشگری: خیابان پانزده خرداد، مسیر شرقی-غربی

طول خیابان: ۲٫۷ کیلومتر

منطقه: مناطق ۱۱ و ۱۲

ویژگی: تاریخی، فرهنگی، تجاری و مناسب برای گردش و خرید

پیاده‌روی با چاشنی تفریح و خرید

بلوار کشاورز

از نخستین بلوارهای ایران است که در سال ۱۳۳۸ ساخته شد. بیشتر زیبایی و شهرت این بلوار، مربوط به مسیر میانی آن یعنی ۲ پیاده راه و نهری است که از وسط آن می‌گذرد.

تفرجگاهی برای همه اهالی تهران

بلوار کشاورز با نام سابق بلوار الیزابت، از قدیم به‌واسطه نهری بزرگ و پرآب معروف بوده که زمانی برای آبیاری باغ‌های تهران و آب مصرفی مردم استفاده می‌شد. البته درختان سرسبز در وسط و اطراف بلوار شهره‌اند و این ویژگی‌ها بلوار کشاورز را به یک تفرجگاهی ویژه برای پیاده‌روی تبدیل کرده است.

بلواری با جاذبه‌های گردشگری متنوع

بلوار کشاورز به طول ۲ کیلومتر از یک سمت به خیابان دکتر قریب و از سمت دیگر به میدان ولیعصر منتهی و اکنون در در فهرست آثار ملی ثبت شده است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این معبر بوستان لاله، بازارچه خوداشتغالی لاله، موزه هنرهای معاصر و موزه فرش به همراه مراکز خرید را می‌توان نام برد.

پیاده‌روی با چاشنی تفریح و خرید

بلوار میرداماد

بلوار میرداماد بین خیابان شریعتی در شرق و خیابان ولیعصر در غرب قرار دارد. درختان سر به ‌فلک کشیده و جوی پرآب و عریض از این بلوار، یک گذرگاه ایده ال برای پیاده‌روی ساخته است.

ییلاقی خوش آب و هوا

این بلوار پس از پیروزی انقلاب به نام میرداماد، فیلسوف برجسته ایرانی در دوران صفویه نامگذاری شد و با توجه به اینکه در گذشته جزو محدوده‌های خوش آب و هوا قرار داشت، از آن به‌عنوان مناطق ییلاقی استفاده می‌کردند. میدان مادر، تنها میدان این معبر ۳ و نیم کیلومتری است که مجسمه مادر را در دل خود جای داده است.

گردش و خرید با هم

در محدوده تردد گردشگران در بلوار میرداماد، مراکز خرید تخصصی و اماکن گردشگری متنوعی مانند بوستان آب و آتش، باغ کتاب، پل طبیعت، کتابخانه ملی ایران، موزه سردار آسمانی، شهر کتاب و... قرار دارد و روزانه افرادی را برای خرید، گردش و پیاده‌روی به این محدوده از شهر تهران می‌کشاند.

مسیر گردشگری: خیابان شرقی-غربی در محدوده شمال شهر تهران

طول خیابان: ۵/۳ کیلومتر

منطقه: ۳

ویژگی: تجاری، اداری و فرهنگی

پیاده‌روی با چاشنی تفریح و خرید

بلوار کریمخان

این بلوار در دهه ۴۰ شکل کنونی خود را یافت و اکنون به‌عنوان یکی از خیابان‌های شناخته شده و پاتوق‌های فرهنگی، تجاری، اداری مهم تهران روزانه تعداد زیادی از مردم را جذب می‌کند.

نام ماندگار از دیروز تا امروز

بلوار کریمخان زند از گذشته تاکنون، نامش همین بوده و ساختمان هایش اغلب قدیمی و آجری‌اند. حتی برخی سازه‌ها هنوز بالکن‌هایی نیم‌دایره‌ای با سبک معماری اواخر پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم را دارند. شهرت این خیابان تنها محدود به خانه‌های قدیمی آن نیست، بلکه همجواری چند کلیسا و مسجد معروف باعث شده تا به‌عنوان نماد همزیستی مسلمانان با دیگر ادیان‌ها هم شناخته شود.

پیاده‌روی میان کتاب‌فروشی‌ها و طلافروشی‌ها

بلوارکریمخان نه‌تنها از راسته‌ معروف طلافروشی تهران، بلکه به‌دلیل وجود ناشران و کتابفروشی‌های معتبر بعد از خیابان انقلاب، دومین محله و خیابان مورد علاقه کتاب دوستان است. همچنین کافه و رستوران‌های بسیاری باعث حضور گردشگران شده است. از نمادهای خیابان کریمخان، پل سواره رو آن است که سال ۱۳۵۲ برای کنترل ترافیک بازی‌های آسیایی ساخته شد.

مسیر گردشگری: بلوار شرقی- غربی حدفاصل میدان ولیعصر تا میدان هفتم تیر

طول خیابان: ۹۱/۱ کیلومتر

منطقه: ۶

ویژگی: تجاری، تاریخی، فرهنگی و مناسب برای پیاده‌روی

پیاده‌روی با چاشنی تفریح و خرید

کد خبر 836084
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha