مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

برای قدم زدن در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت که این روزها حال و هوای پاییزی به‌خود گرفته، این راهنما حسابی به کارتان می‌آید.

بلوار كشاورز

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: صدای خش‌خش برگ‌های خشک پاییزی که زیر پای رهگذران فرش پهن کرده‌اند، نم بارانی که بوی تازگی و طراوت را در هوا پخش می‌کند و رنگ‌های چشم‌نواز طبیعت که لذت تماشای قاب‌های دیدنی را به چشم‌هایمان هدیه می‌دهد، همه و همه می‌توانند روزهای پاییزی را به خاطره‌ای ماندگار در تقویم امسال ما تبدیل کنند.

 خیابان ولیعصر(عج)

* چرا اینجا برویم: چون از هر کجای تهران، شبکه حمل‌ونقل عمومی، شما را به یکی از ایستگاه‌های بی‌آرتی یا متروی محدوده این خیابان می‌رساند.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: تهران است و یک خیابان ولیعصر(عج) و چنارهای مشهورش. این خیابان که از جنوب پایتخت در میدان راه‌آهن آغاز می‌شود و تا میدان تجریش در یکی از شمالی‌ترین نقاط در شمیرانات امتداد دارد، با پیاده‌روهای پهنش، مسیر دلچسبی برای قدم زدن پاییزی است. گوشه و کنار این معبر با برگ‌های زرد و نارنجی پوشیده شده و همه عوامل دست به‌دست هم داده تا این خیابان پرخاطره در فهرست آثار ملی هم به ثبت برسد.

 کوچه‌باغ‌های کن

* چرا اینجا برویم: برای اینکه کن نزدیک‌ترین محله سنتی به تهران است که هم مناظر طبیعی دارد، هم مقبره امامزادگان و امکانات تفریحی در دسترس شماست.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: کوچه‌باغ‌های دل‌انگیز با نماهایی رویایی، درختان چنار کهنسال و دیوارهای کوتاه کاه‌گلی خانه‌ها و باغ‌ها، کن را به محله‌ای ایده‌آل برای یک گشت و گذار پاییزی تبدیل کرده است. با قدم زدن در این کوچه‌باغ‌ها نماهایی را تماشا می‌کنید که کمتر در میان بافت شهری پیدا می‌شود. قدمت روستای کن به بیش از ۲هزار سال می‌رسد و اگر قصد قدم زدن در مناظر پاییزی غرب تهران را دارید، در انتخاب کوچه‌باغ‌های کن شک نکنید.

 بلوار کشاورز

* چرا اینجا برویم: چون دسترسی به این بلوار با استفاده از مترو و اتوبوس به راحتی امکان‌پذیر بوده و مکان‌های تفریحی مختلفی هم به این خیابان نزدیک است.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: از همان سال‌ها که نهر معروف به رودخانه کرج از میان بلوار کشاورز می‌گذشت تا حالا که بلوار کشاورز در فهرست آثار ملی می‌درخشد، این بلوار یکی از نخستین‌ بلوارهای ایران و محبوب‌ترین مسیرهای تفریح و پیاده‌روی در پایتخت است. سراسر مسیر ۲کیلومتری این بلوار پوشیده از درختانی است که در پاییز منظره‌ای رنگارنگ و دیدنی می‌سازند. مسیر ویژه دوچرخه‌سواری هم در کنار پیاده‌راه وسط بلوار ساخته شده است.

کوچه‌های ده‌ونک

* چرا اینجا برویم: به‌ خاطر اینکه ده ‌ونک جزو قدیمی‌ترین محله‌های پایتخت است، هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده و مناظر بکر پاییزی چشم‌نوازی دارد.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک، صاحب زیباترین باغ‌های ده‌ونک در دوران قاجار و این محدوده پر از درختان توت، گردو و زالزالک بود. البته هنوز هم کوچه پس‌کوچه‌های این محله بهارهای سرسبز و پاییزهای رنگارنگی دارد. با گردش در این کوچه پس‌کوچه‌ها می‌توانید هم از تماشای مناظر زیبای پاییزی لذت ببرید، هم به جاهای دیدنی این محله مثل امامزاده قاضی‌الصابر(ع) و بوستان باغ ایرانی سر بزنید که در این روزها رویایی‌تر و تماشایی‌تر از همیشه است.

 بلوار ابوذر

* چرا اینجا برویم: برای اینکه ساکنان محله‌های شرق تهران به این بلوار خوش ‌مسیر، دسترسی آسان دارند و گردش در آن مصداق یک تیر وچند نشان است.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شرق پایتخت است که در محور شمال به جنوب از خیابان نیروی هوایی تا خیابان خاوران امتداد دارد. ۶پل در مسیر این بلوار که از دوطرف مسیل پرآبی می‌گذرد، ساخته شده است. برای یک طبیعت‌گردی پاییزی، این خیابان پر درخت که بسیاری از فرعی‌ها و تقاطع‌های آن هم به بوستان‌های محلی می‌رسند، انتخاب مناسبی خواهد بود. پیاده‌روهای پهن و بافت محلی، اینجا را برای یک پیاده‌روی پاییزی مناسب می‌کند.

 خیابان درکه

* چرا اینجا برویم: چون همه مسیرهای اطراف خیابان درکه با طبیعت بکر احاطه شده و دسترسی به این خیابان هم به راحتی امکان‌پذیر است.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: خیابان خوش آب و هوای درکه یکی از بهترین مسیرهای گردشگری این روزهاست که فرصت قدم زدن در کنار فضای طبیعی کوه و رودخانه را، با تردد کمترین مسافت در اختیار شما می‌گذارد. تماشای خانه‌های پردارو درخت و رنگارنگ، شنیدن صدای آب روان، رودخانه و پرنده‌های آوازخوان از جذابیت‌های قدم زدن در این خیابان در یک روز پاییزی است. برگ‌های خشک زرد و نارنجی و نم‌نم باران، این جذابیت را دوچندان می‌کند.

بلوار شهرداری و خیابان مدرس شهرری

 * چرا اینجا برویم: برای اینکه علاوه بر سهولت دسترسی به این محدوده، این خیابان نزدیک‌ترین مسیر منتهی به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) است.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: برای ساکنان مناطق جنوبی پایتخت و شهر ری، وجود خیابانی که سراسر آن پردرخت و سرسبز و فضای پیاده‌روی و نیمکت برای استراحت داشته باشد، امتیازات زیادی دارد. بلوار شهرداری شهر ری و خیابان مدرس در امتداد آن، مسیر شرقی غربی است که در روزهای پاییز منظره‌ زیبا دارد و پیاده‌راهی مناسب برای قدم زدن شهروندان است. این مسیر در انتهای شرقی‌اش، به ورودی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی می‌شود؛ بنابراین می‌توانید از فیض زیارت هم بهره‌مند شوید.

 بلوار دادمان شهرک غرب

* چرا اینجا برویم: این خیابان اصلا به‌عنوان یک مسیر مخصوص پیاده‌روی طراحی شده و المان‌های مختلفی که شهرداری منطقه در آن نصب کرده، گواه این ادعاست.

* امکان عکاسی: دارد

* امکانات رفاهی: دارد

* جای پارک: دارد

* معرفی: هرچند بیشتر خیابان‌های شهرک غرب تهران با پیاده‌روهای پهن و پردرخت، برای یک پیاده‌روی پاییزی مناسب هستند، اما اگر قصد دارید یک روز روی فرش رنگارنگی از برگ‌های پاییزی راه بروید، ساعتی روی نیمکت‌های پیاده‌رو زیر سایه درختان بنشینید و موقع پیاده‌روی با المان‌ها و مجسمه‌های متنوع عکس بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم بلوار دادمان را انتخاب کنید. ژیان کارآگاه‌های معروف برنامه چاق و لاغر، آشناترین المان شهری این خیابان به چشم اهالی پایتخت است.

کد خبر 801227
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha