مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: آمار و اطلاعات رسمی که کارشناسان مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت اعلام‌کرده‌اند، از روان‌سازی ترافیک در خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) و هم‌چنین عادی‌تر شدن ‌ترافیک در مسیرهای جایگزینی که برای این خیابان درنظر گرفته شده‌، خبر‌می‌دهند.

مدیران مرکز کنترل ترافیک کاهش 15‌درصدی ترافیک بعد از اجرای این طرح  را اعلام می کنند که البته می‌تواند برای شهروندان تهرانی خبر ‌خوبی باشد. گزارش این صفحه همشهری‌مسافر گفت‌‌وگویی است با مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران. مهندس نعمت‌اللهی از آخرین وضعیت ترافیکی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بعد از یک‌طرفه‌شدن آن  می‌گوید.

این‌روزها یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نقل هر مجلسی شده و همه درباره این طرح صحبت می‌کنند. گاهی اوقات هم اطلاعات اشتباه باعث می‌شود شهروندان دچار گمراهی و سردرگمی شوند. یکی از مسایلی که این روزها مطرح شده، تاثیرات منفی یک‌طرفه‌شدن این خیابان بر سایر خیابان‌ها و بزرگراه‌‌هایی است  که به‌عنوان مسیر جایگزین اعلام‌شده‌. اما آمار رسمی‌ چیز دیگری را می‌گوید. آمار رسمی ‌نشان‌دهنده کاهش ترافیک در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و روان تر شدن  ترافیک در مسیرهای جایگزین است.

در این میان حتماً بهترین سازمانی که می‌تواند وضعیت ترافیکی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و هم‌چنین مسیرهایی که به‌عنوان جایگزین اعلام شده‌اند را به اطلاع شهروندان برساند، مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران است.

 این مرکز  به‌وسیله دوربین‌ها‌ی کنترل ترافیکی که در اختیار دارد، می‌تواند اوضاع ترافیکی شهر بعد از یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را مشاهده کرده و اخبار آن را انعکاس دهد. مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت در گزارش این شماره همشهری‌مسافر آخرین وضعیت ترافیکی این خیابان ‌را بر اساس آمار رسمی ‌اعلام کرده‌است، آماری که نشان‌دهنده عادی بودن و هم‌چنین بهبود ترافیک در این خیابان و البته سایر مسیرهای جایگزین است. قطعاً آگاهی از آخرین اخبار اوضاع ترافیکی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و مسیرهای جایگزین جالب خواهد‌بود.

کاهش 15‌‌درصدی ترافیک صبحگاهی

ترافیک صبحگاهی برای شهروندان تهرانی همیشه معضل بوده است. دقیقاً در ساعاتی که کارمندان به اداره‌هایشان می‌روند، ترافیک به اوج خود می‌رسد و تبدیل به مسأله‌ای بزرگ می‌شود. در این راستا خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را هم باید یکی از خیابان‌ها‌یی قلمداد کرد که در صبحگاهان ترافیک شدیدی دارد، اما ظاهراً بعد از یک‌طرفه‌شدن این خیابان بر اساس آخرین آمار حدود 15‌درصد از بار ترافیکی آن کاسته شده است.

 مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت با اشاره به این خبر به همشهری‌مسافر ی‌گوید: «‌در ابتدای اجرای این طرح شاهد ترافیک شدید صبحگاهی در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بودیم، اما این بار ترافیکی که البته مقطعی بود و دلایل خاص خود را داشت، به‌مراتب کاهش پیدا کرد و به‌جایی رسید که تا این لحظه تقریباً حدود 15‌درصد از ترافیک صبحگاهی کم شده و البته آمار حکایت از آن دارد که حجم ترافیک این خیابان هم‌چنان در حال کاهش است».

ترافیک بعدازظهر

به‌قول یکی از دوستان ترافیک، ترافیک است و صبح و بعدازظهر هم ندارد، چون در هر دو صورت مسافر را در طول مسیر معطل می‌کند و باعث می‌شود تا در ساعت مقرر به مقصد نهایی‌ نرسد. شاید برای شما هم جالب‌ باشد که بدانید ترافیک بعدازظهرهای خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) که د‌ر نوع خود بسیار معروف هم بود، بعد از اجرای طرح یک‌طرفه‌شدن این مسیر  به طور محسوسی  کاهش پیدا‌کرده است.

 مهندس نعمت‌اللهی در این باره آماری ارایه می‌دهد: «‌با توجه به این‌که مسیرهای جایگزین برای شهروندان مشخص شد، ترافیک بعدازظهر این خیابان نیز کاملا کاهش پیدا کرد و از نظر کارشناسی این شرایط قابل‌قبول است. می‌توان گفت، به‌نسبت آماری که در روزهای نخست اجرای طرح و هم‌چنین پیش از اجرای طرح در‌اختیار داریم، هم‌اکنون حدود 17‌درصد از ترافیک این خیابان کم شده است».

تاثیر مسیرهای جایگزین

در روزهای ابتدایی شروع طرح یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و درست زمانی که هنوز شهروندان با مسیرهای جایگزین آشنا نشده بودند، ترافیک در این خیابان افزایش داشت، اما هم‌اکنون با اجرای طرح، حجم ترافیک نه‌تنها به وضعیت قبل باز نگشته ، بلکه حتی کمتر هم شده است.

 مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت با اشاره به وضعیت روزهای نخست اجرای طرح و مقایسه آن با شرایط فعلی به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌روزهای ابتدایی اجرای طرح، تراکم ترافیک در دو‌مقطع صبح و بعدازظهر را در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) شاهد‌بودیم که این تراکم بیشتر به‌دلیل عدم‌آشنایی شهروندان با مسیر‌ها‌ی جایگزین و تطبیق آن‌ها با شرایط جدید بود، اما خوشبختانه بعد از این‌که شهروندان با مسیرهای جایگزین اعلام‌شده آشنا شدند، از تراکم ترافیک خیابان حضرت‌ولیعصر(ع) کاسته شد، به‌طوری که در روز پنج‌شنبه و جمعه گذشته هیچ مشکل خاصی در این خیابان از نظر ترافیکی وجود نداشت».

بررسی آخرین وضعیت تردد

بر‌خلاف اخبار و شایعات مبنی‌بر این‌که یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بر ترافیک تمام نقاط شهر تاثیر منفی گذاشته، آمار مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران براساس آمار و اسناد رسمی‌ با استناد به تصاویر ثبت‌شده دوربین‌ها‌ی این مرکز،  موضوع دیگری را حکایت می‌کند. مهندس نعمت‌اللهی در این باره می‌گوید:

 «وسایل نقلیه‌ای که قصد تردد در مسیر شمال به جنوب خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را داشته‌اند، بیشتر بزرگراه‌ها‌ی شهید‌مدرس، آفریقا و شهید‌حقانی و خیابان‌ها‌ی گاندی، شهید خالد‌اسلامبولی و میرزای شیرازی را به‌عنوان مسیر جایگزین انتخاب کرده‌اند و کمتر از بزرگراه شهید‌چمران به این منظور استفاده شده است.

 برای تعیین اثرات یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بر محورهای جایگزین، اطلاعات ثبت‌شده در مرکز کنترل ترافیک تهران نشان از کاهش 13‌درصدی ترافیک پایتخت دارد». آمار ثبتی دوربین‌‌ها‌ی مرکز کنترل ترافیک نشان می‌دهند که آمار ترافیکی این خیابان و حتی مسیرهای جایگزین هر روز نسبت به روز گذشته به غیر از موارد خاص مانند تصادفات خیابانی، کمتر از روز گذشته می‌شود.

عملکرد خط ویژه

ایجاد مسیر ویژه اتوبوسرانی از میدان راه‌‌آهن تا تجریش بعد از یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) تاثیر به‌سزایی در روان‌سازی ترافیک این خیابان و محورهای اطراف داشته است. با توجه به این‌که هم‌اکنون در یک‌لاین از این خیابان اتوبوس‌ها‌ به فعالیت مشغولند، مسافرانی که قصد تردد در این مسیر را دارند، ترجیح می‌دهند با اتوبوس سفر کنند. بر اساس آماری که مرکز کنترل ترافیک پایتخت ارایه کرده این طور بر‌می‌آید که وجود این خط ویژه نیز تا حد بسیار زیادی از بار ترافیک کاسته است.

 مهندس نعمت‌اللهی در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌وضعیت ترافیکی در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) که به‌دلیل احداث خط ویژه اتوبوسرانی حدفاصل خیابان شهید‌بهشتی تا پل پارک‌وی یک‌طرفه‌شده‌، در حال بهبود و رسیدن به‌حالت نرمال و پایدار است». 

کد خبر 89055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز