مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

محمدجوادزمان آبادی: خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یک‌طرفه شد، مثل خیابان جمهوری در دو‌دهه قبل و خیابان آیت‌ا... طالقانی در سه‌دهه قبل‌.

امروز‌: ‌خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) با تصمیم مسئولان شهرداری تهران از محدوده خیابان شهیدبهشتی تا پارک‌وی، از جنوب به شمال یک‌طرفه شد. این تصمیم با هدف کاهش رفت‌وآمد خودروهای شخصی، راه‌اندازی سیستم اتوبوس‌ها‌ی تندرو از مسیر شمال به جنوب و هم‌چنین حفظ و نگهداری از محیط‌زیست گرفته شد.

 طولانی‌ترین خیابان تهران، دارای بیش از 11‌هزار درخت چنار، دو‌پارک بزرگ شهر‌(ملت و ساعی) را در خود جای داده که یک‌طرفه‌شدن این خیابان، باعث زیبایی بصری و پاک شدن هوا از آلودگی‌ها‌ی ناشی از تردد خودروها نیز شده است.خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) طولانی‌ترین خیابان تهران به‌حساب می‌آید. این خیابان دارای 11800‌‌درخت چنار است که در دوطرف آن قرار دارد. روزانه در حدود 3‌میلیون نفر مسافر از محدوده این خیابان عبور می‌کنند.

 خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج) قدمتی بیش از نیم‌قرن دارد و در ابتدا نه به‌عنوان یک خیابان، بلکه با نام جاده، قسمت بیرونی تهران را به منطقه شمیران متصل می‌کرده است. با مرور زمان شهرسازی در محدوده این جاده انجام شدو خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را به‌وجود آورد.

3‌دهه قبل‌: تردد زیاد خودروها در مسیر خیابان تخت‌جمشید باعث ایجاد ترافیک در محدوده میدان کاخ تا انتهای تخت‌جمشید شده‌است. هم‌چنین نبود چراغ‌ها‌ی راهنمایی و ماموران نظارتی باعث تصادف‌ها‌ی شدید در این خیابان هم شده است. ‌کارشناسان شهرسازی اعتقاد دارند، می‌توان با یک‌طرفه‌کردن این خیابان از غرب به شرق، از ایجاد ترافیک و تصادف در این محدوده جلوگیری کرد.

 با تصمیم مسئولان بلدیه  تهران، این خیابان یک‌طرفه شد و افرادی که قصد عزیمت از شرق به غرب را دارند، با اتوبوس تردد می‌کنند.تهران هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی خودرو دارد. هم‌اکنون به ازای هر 1000‌نفر 5‌نفر دارای خودرو هستند که تعداد بالایی از این تعداد در پایتخت حضور دارند.

 خیابان تخت‌جمشید هم که یکی از اصلی‌ترین خیابان‌ها‌ی شهر است، هر روز میزبان این خودرو‌ها‌ست‌. متاسفانه عدم‌رعایت قوانین رانندگی و نبود سیستم‌ها‌ی نظارتی برای کنترل رانندگی باعث بروز تصادف‌ها‌ی زیادی در این خیابان شده است که به‌همین‌دلیل یک‌طرفه شدن آن از اتفاقات مهم به حساب می‌آید.

امروز‌: شهرداری تهران مسیرهای جایگزین برای خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج) که به‌تازگی از جنوب به شمال یک‌طرفه‌شده را اعلام کرد. مسیر میدان ونک‌-‌خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان، خیابان شهید‌گمنام، خیابان‌ دکتر‌فاطمی، میدان حضر‌ت‌ولیعصر(عج) و مسیر میدان ونک، شهید‌حقانی، خیابان گاندی، خیابان خالد‌اسلامبولی، خیابان شهید‌بهشتی ومیدان حضرت‌ولیعصر(عج)، هم‌چنین مسیر میدان ونک، شهید‌حقانی، خیابان آفریقا، آرژانتین، خیابان احمد‌قصیر، خیابان شهید‌بهشتی میدان حضر‌ت‌ولیعصر(عج) مسیرهایی پیشنهادی از میدان ونک تا میدان حضرت‌ولیعصر(عج‌) هستند که شهروندان می‌توانند برای تردد از شمال به جنوب از آن‌ها به جای خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) استفاد کنند.

هم‌چنین برای تردد از پارک‌وی تا میدان ونک مسیر‌ها‌ی پارک‌وی، بزرگراه شهیدمدرس، شهید‌حقانی، میدان ونک و مسیر پارک‌وی، بزرگراه شهید‌چمران، یادگار امام(ره)، سئول، خیابان شهید‌خدامی، میدان ونک، مسیر پارک‌وی، بزرگراه شهیدچمران، ملاصدرا، خیابان ونک، میدان ونک و نیز مسیر پارک‌وی، بزرگراه شهیدمدرس، خیابان آفریقا، شهید‌حقانی و میدان ونک به شهروندان جهت تردد با خودروی شخصی پیشنهاد می‌شود.

2دهه قبل‌: خیابان جمهوری اسلامی ‌قابلیت پذیرایی از این همه خودرو را ندارد. میدان جمهوری تا چهار‌راه استانبول و بعد از آن میدان بهارستان دو‌طرفه است و پاساژهای متعدد، ادارات و ساختمان‌ها‌ی دولتی، سینما و مراکز هنری و فرهنگی و هم‌چنین فروشگاه‌ها‌ی صوتی و تصویری متعدد در این خیابان باعث شده است تا مسئولان شهری کار کارشناسی برای انجام تغییرات در این خیابان را آغاز کنند.

بحث عریض‌کردن خیابان از طریق برداشتن مغازه‌ها‌ی کناری این خیابان به‌دلیل احتمال اعتراض فروشندگان و آماده نبودن بستر لازم برای این کار، منتفی اعلام شده است و البته در کنار آن گره‌ترافیک هر روز کورتر از قبل می‌شود. بر اساس یک‌پیشنهاد، خیابان جمهوری اسلامی ‌از مسیر غرب به شرق می‌تواند یک‌طرفه شده و در مسیر بازگشت نیز لاین اتوبوسرانی جایگزین مسیر خودروهای شخصی شود. 

 این پیشنهاد در‌حالی ارایه شده ‌است که احتمال بروز ترافیک‌ها‌ی سنگین در این محدوده از زمان یک‌طرفه شدن پیش‌بینی می‌شود. مسئولان شهرسازی پایتخت اعتقاد‌دارند، در روزهای ابتدایی این طرح، به احتمال زیاد خیابان جمهوری اسلامی‌ شاهد ترافیک خواهد‌بود و بعد از مدت کوتاهی با جایگزین شدن خیابان‌ها‌ی مجاور در مسیر بازگشت، شرایط خیابان به‌حالت عادی بازخواهد‌گشت.

امروز‌: اتوبوس‌ها‌ی تندرو بهترین وسیله نقلیه برای شهروندان تهرانی است برای تردد در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج). از زمان یک‌طرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج)، شهروندان تهرانی می‌توانند مسیر شمال به جنوب این خیابان را به‌وسیله اتوبوس طی کنند.
فلسفه اتوبوسی شدن این مسیر هم چندان کار جدید و نویی نبود. کار بررسی شرایط خیابان برای ورود یک لاین اتوبوسرانی به آن و هم‌چنین بررسی شرایط محیطی این محدوده چیزی در حدود 5 ماه زمان برده است.

 این مورد را مدیر‌عامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تایید می کند . وی در این باره گفته است که برای احداث خط تندرو اتوبوسرانی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج‌) بیش از 10‌متخصص زبده حمل‌و‌نقل و ترافیک بیش از 5‌ماه مطالعه و کار کارشناسی انجام داده‌اند. ضمناً همه این موارد به صورت مکتوب آماده و در اختیار شورای اسلامی شهر تهران هم قرار گرفته است.

مهندس سلیمانی ضمناً این مورد را هم مورد‌تاکید قرار داده است که  اساس فعالیت خط اتوبوسرانی این محدوده جزو آن دسته از مواردی بوده که پیش از این در طرح جامع ترافیک مورد اشاره قرار گرفته ‌است. طرح تفضیلی این پروژه نیز طرحی بسیار دقیق و کارشناسی است که در 6‌هزار صفحه موجود است‌.

اما این طرحی که هم‌اکنون به مرحله نهایی رسیده است‌، تنها طرحی نبود که از سوی شهرداری برای کار در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) مطرح بود. سلیمانی می‌گوید، برای احداث خط‌بی.آر.تی در خیابان حضرت‌‌ولیعصر(عج) بیش از 10سناریو و روش مطرح بود و مورد‌مطالعه قرار گرفت تا در‌نهایت بهترین روش براساس وضعیت این خیابان‌ها‌ و معابر منتهی به آن انتخاب شد‌. یعنی چیزی که اکنون شهروندان تهرانی با آن روبه‌رو هستند‌، سرآمد 10‌طرح کارشناسی است که اجرایی می‌شود.

یک‌دهه قبل‌: خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یکی از بی‌نظیرترین خیابان‌ها‌ی شهر تهران به حساب می‌آید. این خیابان روزانه شاهد حضور میلیون‌ها‌ تهرانی است که قصد دارند از میدان راه‌آهن به سمت میدان تجریش و یا بالعکس حرکت کنند. البته شلوغی بیش از حد این خیابان یکی از نکات منفی این محدوده به حساب می‌آید، اما زیبایی این خیابان با توجه به  وجود  درخت‌ها‌ی بسیار در آن به حدی است که موضوع ترافیک و شلوغی چندان مورد‌توجه قرار نگرفته است.

یک کارشناس محیط‌زیست در این رابطه می گوید: هر‌بار که آلودگی هوا در این منطقه در وضعیت خطرناک قرار می‌گیرد، باید نگران حال‌و‌روز چنارهای حاشیه خیابان بود. این درخت‌ها‌ به‌نوعی هستند که قابلیت پاک‌شدن برگ‌ها‌ از غبار و آلودگی هوا را ندارد. یعنی در صورت آلوده شدن هوا، یک‌لایه از  آلودگی  روی برگ می‌نشیند و در نتیجه اجازه نورگیری و تغذیه از درخت سلب می‌شود. با این حساب مرگ درخت قطعی است.

ترافیک خیابان حضرت‌ولیعصر(عج)، یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده بسیاری از مردم نتوانند زیبایی‌ها‌ی آن را مشاهده کنند. هر‌بار رفت‌وآمد از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش و بالعکس چیزی در حدود 2‌ساعت به‌طول خواهد‌انجامید و این به‌اندازه یک‌بار سفر به شهر قم است!

امروز‌: روزهای ابتدایی یک‌طرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) گذشت. در این مدت شهروندان تهرانی شاهد ترافیک نسبتاً سنگینی در این محدوده بودند. طی یکی، دو‌روز گذشته، اما شرایط به حالت اولیه بازگشته و مسیرهای جایگزین برای مردم مشخص شده است.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران گفت: خوشبختانه ترافیک در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) روان است و به سمت وضعیت نرمال و پایدار در حال پیشروی است. مهندس نعمت‌الهی با بیان این مطلب اظهار داشت: از روز چهارشنبه وضعیت ترافیک در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) که به‌‌دلیل احداث خط ویژه اتوبوسرانی حدفاصل خیابان شهیدبهشتی تا پل پارک‌وی یک‌طرفه شده، در حال بهبود و پیشروی به حالت نرمال و پایدار است.

وی افزود: پس از یک‌طرفه شدن این خیابان، روز سه‌شنبه هفته گذشته تراکم ترافیک در دو مقطع صبح و بعدازظهر را در این خیابان مهم و اصلی شهر شاهد بودیم که این تراکم بیشتر به دلیل عدم‌آشنایی شهروندان با مسیر‌ها‌ی جایگزین و تطبیق آن‌ها با شرایط جدید بود.

نعمت الهی ادامه داد: خوشبختانه از روز چهارشنبه از تراکم ترافیک خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) کاسته شده به‌طوری که در روز پنج‌شنبه و جمعه مشکل خاصی در این خیابان وجود نداشت و ترافیک صبحگاهی روزهای اخیر به صورت عادی و قابل‌قبول بود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که ترافیک این خیابان طی روزهای آتی باز هم کاهش یابد تا بتوانیم شرایط ایده‌آلی را در این خیابان مهم شهر تهران شاهد باشیم.

فردا: خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) همانند خیابان آیت‌ا...‌طالقانی و خیابان جمهوری اسلامی ‌یک‌طرفه شد. به‌قاعده رفتار شهری در هر دو خیابان، خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نیز در ابتدا با ترافیک سنگینی همراه بوده است. به تدریج نیز  این ترافیک برطرف خواهد‌شد و در نهایت یک‌طرفه شدن خیابان باعث  شد تا از مقدار ترافیک آن به شدت کاسته شود.خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) حالا زیباتر از گذشته شده است. هم تمیز، هم پاک و هم خلوت‌تر.

کد خبر 88737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز