مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

مهدی کشوریان: سیستم سنتی آبیاری فضای سبز از حالت سنتی خارج و مجهز به سیستم‌های مدرن شده‌است.

 یکی از این سیستم‌ها رینگی نام دارد که در این سیستم چند منبع آب به یکدیگر متصل می‌شوند تا فضاهای  سبز با کمبود آب مواجه نشوند. این سیستم در منطقه3 فعال شده و بیشتر بوستان‌های آن راتحت پوشش قرارداده است. هوای گرم تابستان نیاز بدن را به آشامیدن آب بیشتر کرده و در این فصل تقاضا برای این مایع حیات‌بخش افزایش یافته‌است، اما گرمای هوا تنها نیاز به آب را در مورد انسان‌ها افزایش نمی‌دهد بلکه گیاهان و درختان نیز در این فصل از آب بیشتری استفاده می‌کنند.

 از این‌رو تامین آب مورد نیاز فضاهای سبز یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری در فصل تابستان است. البته سیستم درختان و گیاهان هم‌چون سیستم گوارشی بدن انسان نیست که نسبت به املاح موجود در آب واکنش نشان دهد و یا سنگ کلیه ایجاد کند. درختان از هر آبی می‌توانند برای بقای خود استفاده کنند.

 از این‌رو برای آبیاری فضاهای سبز شهر تهران از آب چاه‌ها و قنات‌ها استفاده می‌شود. آبیاری فضاهای سبز به وسیله آب‌های قنات‌ها موجب جلوگیری از هدر رفتن آب‌ شرب شده و می‌توان این آب‌ها را در اختیار مردم قرار داد. در گذشته هم فضاهای سبز با آب قنات‌ها آبیاری می‌شد، اما به صورت دستی که از این طریق حجم زیادی از آب هدر می‌رفت. چراکه در زمان انتقال آب از قنات به محل فضای سبز آب‌ از تانکر‌های آبرسانی سرریز کرده و بخش اعظمی ‌از آن قبل از رسیدن به مقصد از بین می‌رفت.

 سپس سیستمی ‌جایگزین روش سنتی شد که از طریق آن آب قنات‌ها به وسیله شبکه آبرسانی به فضاهای سبز انتقال یافته و از هدر رفتن آن جلوگیری می‌شد، اما در این سیستم اگر قنات با مشکلی روبه‌رو می‌شد، کار آبرسانی متوقف می‌گشت. این نقطه‌ضعف سیستم موجب شد تا روش جدیدی جایگزین آن شود. بنابراین سیستم جدیدی با عنوان شبکه آبرسانی رینگی طراحی شد.

 در این سیستم چند قنات و چاه به یک فضای سبز متصل شده تا در صورت بروز مشکل در یکی از قنات‌ها بتوان از آب قنات دیگر استفاده کرد. منطقه3 شهرداری تهران مجری این طرح بوده و در حال حاضر بسیار از بوستان‌های این منطقه به این سیستم مجهز شده‌اند.

تمامی‌ بوستان‌های منطقه3

«تجهیز تمامی ‌بوستان‌های منطقه3 تا 2سال دیگر به سیستم رینگی آبرسانی»؛ این خبری بود که مجتبی خانجانی، معاون شهری و فضای سبز شهرداری منطقه3 اعلام کرد. خانجانی درباره این طرح گفت: «تمامی‌بوستان‌ها و فضای سبز منطقه تا 2سال آینده با استفاده از سیستم رینگی، آبرسانی خواهند شد. در این سیستم، آبگیری از چند منطقه انجام می‌شود تا درصورت از کار افتادن یک مخزن به دلایلی چون قطع برق، خراب شدن پمپ و... آبیاری محدوده‌، از شبکه‌های جایگزین انجام شود تا گونه‌های گیاهی دچار کم‌آبی نشوند».

مزایای شبکه رینگی

اما معاون شهری و فضای سبز منطقه3 در وصف مزایای این سیستم به همشهری زندگی گفت: «مزیت این سیستم در سرعت و هزینه آن است چرا که پیش از این در مواقع بروز مشکل در پمپ آب یا قطع برق و... از تانکر حمل آب استفاده می‌شد که مقرون به صرفه نبود. هم‌اکنون در بزرگراه نیایش محدوده سئول، تقاطع آزادراه شهیدهمت و خیابان شریعتی، تقاطع بزرگراه نیایش و کردستان و بوستان کوچک نوروز واقع در خیابان شریعتی این سیستم اجرا شده، هم‌چنین بوستان‌ها و فضاهای سبز جدید نیز با این سیستم راه‌اندازی می‌شوند».

پیشرفت پروژه

به دلیل اهمیت این پروژه پیشرفت آن سریع بوده و به غیر از بوستان‌هایی که به این سیستم مجهز شده‌اند، امسال بخش اعظمی ‌از بوستان‌ها و فضاهای سبزجدید و قدیم  به این سیستم مجهز خواهند شد. خانجانی در مورد روند پیشرفت تجهیز بوستان‌ها ابراز امیدواری کرد و گفت: «برای بوستان‌های بزرگ منطقه نیز پمپ یدک در نظر گرفته شده که امیدواریم تمامی ‌این اقدامات تا 2سال دیگر به اتمام رسد. چراکه با تکمیل این سیستم دیگر نگران آبرسانی به فضاهای سبز منطقه نخواهیم بود و به‌طور شبانه‌روزی می‌توانیم این فضاها را آبرسانی کنیم».

آغاز پروژه

از آن‌جایی که سال گذشته سراسر کشور با کمبود آب مواجه شد، بسیاری از بوستان‌ها نیز با کم‌آبی روبه‌رو شدند. از این‌رو طرحی به ذهن کارشناسان رسید که این سیستم رینگی نام داشت. این سیستم از همان سال طراحی و در چند بوستان نصب و راه‌اندازی شد. برای این طرح سال گذشته 6چاه و امسال 10چاه حفر و 8مخزن آب نیز احداث شد. این مخازن آب مسئولیت آبرسانی بوستان‌های دکترشریعتی، آیت‌ا...طالقانی و چند بوستان دیگر را نیز برعهده دارند. در این سیستم چند مخزن آب به یک بوستان متصل شده‌اند و کار آبیاری را انجام می‌دهند.

کدام بوستان، کدام قنات

در حال حاضر چند بوستان و فضای سبز منطقه توسط سیستم رینگی آبیاری می‌شوند. به طور مثال بوستان «بهشت مادر» توسط قنات پارک آیت‌ا...طالقانی، قنات گل‌نبی و قنات نیلگون آبرسانی می‌شود.

 این 3قنات به یک بوستان متصل هستند و در صورت بروز مشکل در یکی از آن‌ها قنات‌های دیگر کار آبرسانی را انجام می‌دهند. پارک دکترشریعتی دارای یک چاه آب است و در کنار آن از قنات پارک آیت‌ا...طالقانی نیز استفاده می‌شود. بوستان دیگر آیت‌ا...طالقانی است که هم خود دارای قنات است و هم از قنات شهیدمدرس آب دریافت می‌کند.

کد خبر 88966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز