مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فقدان ارتباط موثر بین مراکز تحقیقاتی لیزر پزشکی کشور از چالش‌های مهم پژوهشی در این رشته است.

مدیر گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران فقدان ارتباط موثر بین مراکز تحقیقاتی لیزر پزشکی کشور را از چالش‌های مهم پژوهشی در این رشته دانست و از ایجاد یک بانک اطلاعاتی تحقیقات لیزر پزشکی به منظور جلوگیری از انجام طرح‌ای موازی و مشابه پژوهشی خبر داد.

فقدان ارتباط موثر بین مراکز تحقیقاتی لیزر پزشکی کشور، به اعتقاد دکتر محسن فاتح مدیر گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از چالش‌هایی است که
بر سر راه پژوهش و توسعه رشته لیزرپزشکی قرار دارد: 

فقدان ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و عدم اطلاع نسبی از فعالیت های علمی مراکز مختلف از مشکلات طرح های پژوهشی لیزر پزشکی در کشور است و با در نظر گرفتن این امر گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در نظر دارد با ایجاد یک بانک اطلاعاتی تحقیقات لیزر پزشکی از انجام طرحهای موازی و مشابه پژوهشی جلوگیری به عمل آورد.[ساخت لیزر پزشکی در سازمان انرژی اتمی]

دکتر محسن فاتح افزود: در پیشبرد این هدف تفاهمنامه‌هایی با مراکز تحقیقاتی مختلف در داخل کشور امضاء شده است و با نهادینه کردن همکاری‌های تیمی و بین رشته‌ای می‌توان به طرح های پژوهشی قوی تری دست یافت که نتایج آن قابل طرح در مجامع علمی ملی و بین المللی باشد.

وی با بیان اینکه در بحث همکاری‌های متقابل با مراکز خارج از کشور نیز مذاکراتی در حال انجام است، گفت: باتوجه به محدود بودن منابع و امکانات و به منظور جلوگیری از اتلاف آن بر آنیم که کارگروههایی از افراد متخصص در زمینه‌ها و حیطه‌های مختلف گرد هم آوریم تا بتوان با تدوین طرح‌های پژوهشی چند بعدی هرچه بیشتر از تخصص این افراد بهره برده و در راستای ارتقاء کیفیت طرح های پژوهشی گام برداریم و از امکانات موجود به نحو بهینه استفاده کنیم.

دکتر فاتح درخصوص طرح های پژوهشی انجام شده و در دست اجرا در این مرکز اظهار کرد: از طرح های ارائه شده در سال گذشته طرح پژوهشی پیشگیری از موکوزیت دهانی در بیمارانی که تحت رادیوتراپی ناحیه سر و گردن قرار می گیرند، است که به زودی نتایج آن به چاپ خواهد رسید.

مدیر گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در ادامه از انجام طرح به «کارگیری کاربرد جدید لیزر دی اکسید کربن» با مسئولیت دکتر زند اشاره کرد و بیان داشت: در این طرح یک کاربرد غیر جراحی جدید از لیزر دی اکسید کربنی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این طرح برای تسکین درد از ماده‌ای واسط در مسیر تابش پرتو لیزر دی اکسید کربن استفاده می شود. در این روش با یک جلسه درمان و در مدت چند ثانیه اثر کاهش درد این لیزر به وضوح دیده می‌شود بدون اینکه عارضه خاصی را در محل به جا بگذارد.
به گفته دکتر فاتح، در ابتدا این طرح بر روی ضایعات مخاطی انجام شده و نتایج رضایت بخشی نیز به دنبال داشته است.

دکتر فاتح ادامه داد: به دنبال ماحصل نتایج این طرح، طرح های دیگری نیز در این مرکز در حال اجراست که باتوجه به نتایج مثبت لیزر CO2 بر روی ضایعات مخاطی محققان تصمیم دارند اثر این لیزر را بر روی ضایعات دهانی بیماری پمفیگوس نیز بررسی کنند.

مدیر گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درخصوص رویکرد طرح‌های پژوهشی در سال آتی افزود: رویکرد گروه در راستای تولید و گسترش علوم پایه و به خصوص مباحث فیزیک پزشکی پیش می رود و در این خصوص نیز درصدد هستیم تا نسبت به تجهیز و توسعه آزمایشگاه فیزیکی اقدام کنیم

وی با بیان این مطلب که کارهای تشخیصی لیزر پزشکی باید در سطح جامعه به نحوی پر رنگتر ارائه شود تصریح کرد: گروه لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران جزو اولین بخش هایی بود که به بحث درمان های فتودینامیکی با دید پژوهشی نگریست. با اجرای این طرح ها به صورت گسترده می توان هزینه های ناشی از درمان را کاهش داد و به فراگیر شدن آن کمک کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: ارائه طرح های پژوهشی مبتنی بر نیاز جامعه از رویکردهای دیگر گروه پژوهشی لیزر پزشکی است که در این حیطه نیز تفاهم نامه‌هایی با مراکز مربوطه منعقد شده است.

کد خبر 88936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز