تبریز-فرینوش اکبرزاده - خبرنگار همشهری: آذربایجان شرقی سرزمین زیبایی‌ها ، روزهای گذشته میزبان جمعی از سفرا و کارداران کشورهای مختلف جهان بود

و آنها نقاط مختلف آن را دیدند تا سفیر صلح و دوستی و پیام‌آور شایسته‌ای در معرفی ایران عزیز و آذربایجان زیبا باشند.

سفر را منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس ترتیب داده بود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، وزارت امور خارجه، استانداری آذربایجان شرقی و بسیاری نهادهای دیگر همراهی کردند.

در آغاز  این دیدارها، که در هتل بین‌المللی پارس تبریز برگزار شد، دکتر احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان شرقی از توانمندی‌های استان گفت و اینکه در سال‌های اخیر به واسطه آشنایی بیشتری که با منطقه صورت گرفته، بیش از 56 طرح عظیم با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارانی از 12 کشور مختلف دنیا در حال اجراست و حجم قابل توجهی تقاضا برای فعالیت وجود دارد.

مهندس‌عباس‌رنجبر،مدیرعامل منطقه آزاد ارس به‌عنوان یکی از میزبانان اصلی این جمع، با اشاره به نقش مناطق آزاد که زمینه‌ساز حضور نخبگان و کارآفرینان دیگر کشورها در ایران هستند، گفت: منطقه آزاد ارس نیز به جهت قابلیت‌های ویژه خود جایگاه مهمی در این بخش دارد.

وی با یادآوری اینکه منطقه آزاد ارس تنها منطقه آزاد شمال‌ غرب کشور است، هم‌مرز بودن با 3 کشور، نزدیکی به اروپا و آسیای میانه، اتصال به راه‌آهن‌های ایران ـ اروپا و ایران ـ آسیای میانه، امکانات گمرکی و نیز قابلیت‌های گردشگری تاریخی و طبیعی منحصر به فرد را از مزیت‌های مهم منطقه آزاد ارس دانست.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه برنامه توسعه منطقه آزاد ارس در 3 بخش زیربنایی شهری، فرهنگی ـ اجتماعی و توسعه گردشگری تدوین شده است، عنوان داشت: برای اجرایی شدن این برنامه‌ها 5 راهبرد مهم برای توسعه این منطقه آماده و به اجرا گذاشته می‌شود.

و سفر آغاز شد...

اولین گام همچنان که انتظار آن می‌رفت، بازار تبریز و مسجد جامع تاریخی تبریز بود. مجموعه‌ای که همگان را به حیرت واداشت.آقای جانتی گلازگو، کاردار سفارت اردن در ایران، مسجد جامع را مجموعه جالبی از رنگ و طرح دانست که انسان را به فکر وامی‌دارد.

تیمچه مظفریه به‌عنوان میزبان همیشگی مهمانان خارجی، پذیرای افرادی بود که با حیرت و تحسین به بخش کوچکی از بازار بزرگ تبریز می‌نگریستند.محمود علی‌الرمحی، کاردار سفارت عمان در ایران، می‌گفت حالا می‌فهمم چرا این بازار هر بیننده‌ای را به دیدار دوباره ترغیب می‌کند!

وی تلفیق هنرمندانه کار و زندگی در بازار را هنر مردم ایران دانست و از اینکه هنوز هم فعالیت به شکل سنتی و اصیل در این مجموعه جریان دارد ابراز شگفتی کرد.

مانوهار گانگش، دبیر اول سفارت کشور هند در ایران، دومین سفرش به تبریز را خاطره‌انگیز و مثبت دانست و دیدن فرش‌های ظریف و زیبای هنرمندان تبریزی را   اتفاق خوبی دانست که در این سفر برایش رخ داده است.

سفیر قزاقستان اما از وقت کمی که برای دیدن بازار داشت گله کرد و گفت که دیدن این همه زیبایی به ساعت‌ها وقت نیاز دارد.مودت خان شریمکولوف با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی دو کشور، فرش تبریز را بهترین هدیه‌ای دانست که می‌شود برای معرفی تمام مولفه‌های فرهنگی و هنری و تاریخی منطقه به کشورش ببرد.

کلیسای تاریخی سنت استپانوس به‌عنوان نهمین اثر ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو مقصد بعدی این گروه بود.پدرو رکالاردو، سفیر اقتصادی کوبا در ایران، از دیدن کلیسایی به این عظمت و زیبایی در میان کوهستانی سرسبز آنقدر شگفت‌زده بود که می‌گفت این عظمت دل انسان را به لرزه وامی‌دارد.

عمر احمد ماجد الزایات، سفیر کشور مصر در ایران نیز، دیدن این جاذبه‌ها در دومین سفرش به استان را تجربه‌ای متفاوت دانست و افزود: کلیسا سازه‌ای عجیب و عظیم است و به نظر می‌رسد سازندگان آن قصد داشتند ضمن ایجاد امنیت بالا برای ساکنان، در نهایت توان از فرهنگ و هنر خود نیز بگویند، و می‌بینیم که در این کار موفق بوده اند.

بازدید از مناطق صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد تجاری ارس بخش دیگری از این سفر بود که به همراه دیدار از منطقه ارسباران و جاذبه‌های طبیعی این منطقه، سفر این مهمانان را تکمیل کرد.

روسلان تسکوف، مهمان اکراینی این سفر، می‌گفت در این سفر جاهای زیادی را دیدم که اگر در آنها  اقامتگاه و امکانات گردشگری به وجود بیاید، بهترین مکان‌ها برای سفر خواهند بود.

عمر عرب ابراهیم، کنسول کشور سومالی نیز آب و هوای مطبوع و سرسبزی چشم‌نواز ارسباران را بسیار دلپذیر دانست و گفت: واقعا حیف است کسی در ایران باشد و این منطقه را نبیند.

سفر سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان به استان زیبایی‌ها، با ضیافت شام استاندار آذربایجان شرقی به پایان رسید تا خاطره مهمان‌نوازی گرم و همراهی بی دریغ مردم و مسئولان استان همواره به‌عنوان خاطره‌ای خوش در کام این مهمانان بماند و ایران و آذربایجان را آنگونه که شایسته نام و تاریخ و فرهنگش است، معرفی کنند.

کد خبر 88643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز