مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه استان‌ها- مهدی محمدی: شهر تاریخی تبریز در روزگاری نه چندان دور و تا اوایل دهه ۱۳۷۰شمسی به «باغ شهر» ایران معروف بوده و باغات تاریخی متعددی در مناطق مختلف آن پراکنده بود

سرزمینی سبز با باغ‌هایی به وسعت یک زندگی سبزتر که مردمان بسیاری را به سوی خویش می‌کشاند و طراوت را به هررهگذری می‌بخشید.

حکایت آن روزگاران تبریز‏ اما حالا رفته‌رفته رو به فراموشی سپرده می‌شود به نحوی که امروز این کلانشهر رتبه دوم کشور بعد از تهران را از لحاظ کمبود فضای سبز به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های مربوطه سرانه فضای سبز این کلانشهر حدود 5/10 مترمربع و شاید اندکی بیش از آن است و این در حالی است که استاندارد سرانه فضای سبز 17 مترمربع است.

در این زمینه شهردار تبریز با اشاره به از بین رفتن حجم عظیمی از باغات تبریز به‌عنوان یکی از عوامل اصلی فقر فضای سبز در این کلانشهر طی سال‌های گذشته اهتمام برای سبز کردن هرچه بیشتر فضای شهری با هدف افزایش سطح سلامتی شهروندان و ایجاد فضاهای سالم برای زندگی و تفریح آنان را از اولویت‌های شهرداری خواند.

وی همچنین مشارکت مردم در توسعه فضای سبز از طریق کاشت حتی یک‌اصله نهال در منازل و مقابل مغازه‌های خود و مراقبت از فضاهای سبز موجود به‌عنوان بخشی از سرمایه همگانی را ضرورتی انکارناپذیر در افزایش سرانه فضای سبز تبریز توصیف کرد.

در شهری همچون تبریز که هر روز بر  وسعت آن افزوده می‌شود و به‌عنوان یکی از کلانشهرها مطرح است‏ ، کمبود سرانه فضای سبز می‌تواند به‌عنوان یک معضل جدی مطرح باشد.

در این باره نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم گفت: کمبود فضای سبز برای شهر تبریز یک تهدید به حساب می‌آید و باید در این خصوص چاره اساسی اندیشیده شود.

رضا رحمانی با اشاره به کمبود فضای سبز و پارک‌ها در شهر تبریز خاطرنشان کرد: شهرداری برای جبران کمبود فضای سبز و پارک‌ها در این شهر تلاش‌های زیادی انجام داده و زحمات مدیران شهری برای افزایش فضای سبز ستودنی است، اما باید برای احیای باغ شهر تبریز بیشتر تلاش شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به طرح پارک بزرگ تبریز گفت: برای جبران بخشی از نیازهای این شهر در زمینه فضاهای سبز قرار بود پارک بزرگ تبریز احداث شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ما خواهان اقدامات اساسی شهرداری در این مورد هستیم.

رحمانی همچنین با اشاره به جذابیت‌های کوه عینالی و استقبال خوب شهروندان برای کوهپیمایی در این فضا خاطرنشان کرد: چندی پیش مرحله  جدیدی از جنگلکاری در عینالی آغاز شده و امیدواریم با توجه به ضرورت توسعه جنگلکاری در این منطقه‏ این طرح هر چه زودتر وارد مراحل پایانی شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس همچنین با اشاره به توسعه فضاهای سبز در دیگر مناطق این شهر‏، اظهار داشت: فعالیت‌های انجام شده در رابطه با توسعه فضای سبز در منطقه عون‌بن علی، نوید آینده روشنی را می‌دهد.

این طرح با تمام توان و انرژی بسیاری انجام شده و به همین خاطر از مسئولان این طرح قدردانی می کنیم.رحمانی بار دیگر با تاکید بر توجه بیش از پیش مسئولان به موضوع گسترش فضای سبز‏، گفت: کمبود فضای سبز‏ امروز برای شهر تبریز یک تهدید به حساب می‌آید و باید در این خصوص چاره اساسی اندیشیده شود و با توجه به اینکه مردم، اساس کار ما هستند باید به خاطر مردم سرمایه‌گذاری کنیم و بیش از آنچه در توان داریم از خود مایه بگذاریم.

تبریز، سرزمین باغ‌ها و خرمی‌های دیروز، امروز در میان برج‌ها و ساختمان‌های خشن
سر به فلک کشیده، و میان دود ماشین‌ها و کارخانه‌ها، به دنبال یک «نفس» می‌گردد؛ نفسی عمیق که صرفا با توسعه فضای سبز، رسیدن به آن مقدور خواهد بود.

چندی پیش مهندس نوین، شهردار تبریز گفته بود که میانگین سرانه فضای سبز شهر تبریز در سال 84، 5/8 مترمربع بود که این رقم در حال حاضر با اجرای طرح‌های توسعه در این بخش به 11 متر مربع افزایش یافته و با تکمیل و اجرای طرح‌های در دست اجرا نظیر پارک کوهستان، عون بن علی، پارک طبیعت و دیگر طرح‌ها، این سرانه در پایان برنامه در سال 90 به 15 متر مربع افزایش خواهد یافت.

مردم تبریز چشم‌انتظار اقداماتی هستند تا در میان این زندگی ماشینی‏ ، ریه‌ای سبز برای تنفس شهر باز شود و تبریز دوباره گذری به تاریخ سرسبزش داشته باشد و آن را از نو مرور کند

کد خبر 87402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز