همشهری آنلاین: بازتاب احساساتی همچون خوشحالی یا ناراحتی در چهره، مانند زبانی واحد است که ظاهرا همه آن را درک می‌کنند

به گزارش رادیو دولتی آلمان، اما نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که آسیایی‌ها و اروپایی‌ها مشکلاتی اساسی در تشخیص حس یکدیگر از روی حالت چهره دارند.

6 روش بین‌المللی برای بیان احساسات وجود دارد که هیچ ارتباطی به فرهنگ ندارند: خشم، ترس، چندش، تعجب، خوشحالی و ناراحتی، 6 حالت روحی‌ای هستند که در تمام دنیا و مستقل از تفاوت‌های فرهنگی وجود دارند. 

انتقال صحیح این احساسات به دیگران، برای یک زندگی آرام و مسالمت‌آمیز بسیار مهم است. بر همین اساس برای بیان هر کدام از احساسات یادشده، حالت خاصی از چهره وجود دارد.

به‌عنوان مثال تشخیص خوشحالی در چهره یک فرد، صرف‌نظر از فرهنگ یا ملیت، کار مشکلی نیست یا دست‌کم انتظار می‌رود که چنین باشد.

مطالعات اخیر اما نشان می‌دهد که موضوع به این سادگی‌ها هم نیست. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم حوزه‌های فرهنگی غرب و شرق، به‌ویژه آسیای دور، مشکل عمده‌ای در درک حالت‌های چهره یکدیگر دارند. این مشکل، خود را بیش از همه در مورد حالت‌های منفی همچون خشم، ترس و چندش نشان می‌دهد. 

آسیایی‌ها مشکل عمده‌ای در تشخیص درست حالت‌های چهره‌ اروپاییان و آمریکایی‌ها دارند. در مقابل، چهره آسیایی‌ها نیز برای غربی‌ها به‌طور ویژه‌ای خشک، بی‌روح و بی‌احساس جلوه می‌کند.

به اعتقاد دانشمندان، این سوءتفاهم‌ها ریشه در باورهای فرهنگی دو طرف دارد: آسیایی‌ها در برخورد با چهره‌ دیگران، بیشتر بر روی چشم‌ها متمرکز می‌شوند، برای اروپایی‌ها اما دهان و منطقه‌ اطراف آن نیز اگر مهم‌تر از چشم‌ها نباشند، کم‌اهمیت‌تر نیستند.

برای برخی :-) و برای برخی ^.^

دانشمندان به ۱۳ اروپایی و ۱۳ آسیایی – چینی و ژاپنی – تصاویر ثابت و استانداردی را نشان دادند که حالت‌های مختلف چهره را نشان می‌دادند. این حالت‌ها عبارت بودند از 6 حس پایه و یک تصویر از چهره‌ای خنثی.

اروپاییان در تشخیص حالت چهره‌ها مشکلی نداشتند، این در حالی است که آسیاییان مورد آزمایش، در تشخیص حالت چهره‌ها به ویژه ترس و چندش با دشواری روبرو بودند.

پاسخ چرایی این تفاوت پس از بررسی خط نگاه افراد مورد آزمایش روشن شد:

اروپاییان نگاه خود را به صورت یکنواخت بر روی تمام نقاط صورت حرکت می‌دهند، این در حالی ا‌ست که آسیایی‌ها تقریبا تنها به چشم و اطراف آن خیره می‌شوند. نتیجه بررسی‌ای دیگر نشان می‌دهد که تمرکز تنها بر چشم‌ها، تشخیص ترس، تعجب، چندش و خشم را بسیار مشکل می‌کند.

عادت‌های فرهنگی شرقی‌ها و غربی‌ها در نشان دادن احساسات، در صورتک‌هایی که آنان در پیامک‌ها یا ایمیل‌های خود می‌فرستند نیز قابل مشاهده است:

اروپایی‌ها با صورتک‌هایی همچون :) و :o شادی و تعجب را نشان می‌دهند که بر دهان تأکید دارند. در حالی که آسیایی‌ها با صورتک‌های ^.^ و O.O  برای بیان شادی و تعجب، تأکید خود را بر چشم‌ها نشان می‌دهند.

کد خبر 88536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز