شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه شرکت بزرگ تکنولوژی با یکدیگر متحد شده‌اند تا جلوی تلاش‌های گوگل برای ساخت بزرگترین کتابخانه مجازی جهان را بگیرند

به گزارش بی‌بی‌سی آمازون، مایکروسافت و یاهو برای این کار به عضویت "اتحادیه Open Book" که توسط آرشیو اینترنت (Internet Archive) پشتیبانی می‌شود، در خواهند آمد.

آرشیو اینترنت یک بنیاد غیر سودآور است که مسئول دیجیتالی کردن آثار فرهنگی و هنری در اینترنت است.

این سه شرکت قصد دارند تا با قانونی ساختن تلاش گوگل برای به دست گرفتن حق انتشار آثار آنلاین مقابله کنند.

پایه‌گذار آرشیو اینترنت در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید: "گوگل تلاش می‌کند تا یک تک‌قطبی در صنعت کتابخانه مجازی ایجاد کند. اگر این کار اجازه مراجع قانونی را دریافت کند، گوگل تنها دارنده اجازه ایجاد کتابخانه مجازی می‌شود."

سال 2008 چند ناشر بزرگ گوگل را متهم به انتشار غیرقانونی کتاب در اینترنت کردند. شکایت ناشران از گوگل مدتی بعد در پی امضای یک توافق نامه پس گرفته شد.

[دوباره کپی رایت، نویسندگان؛ اینترنت و گوگل]

در این توافق‌نامه، گوگل متعهد شد با پرداخت 125 میلیون دلار، سیستم ثبت حقوق کتب را برای ناشران ایجاد کند. به این ترتیب از فروش هر اثری که توسط ناشر در سیستم گوگل ثبت شود، 70 درصد به ناشر و 30 درصد به گوگل می‌رسد.

این توافق نامه همچنین به گوگل اجازه دیجیتالی کردن آثار گمنام را می‌دهد. آثار گمنام آثاری هستند که صاحبان معنوی آن‌ها مشخص نیستند و بر اساس تخمین‌ها 50 تا 70 درصد آثار منتشر شده از سال 1932 تاکنون گمنام هستند.

البته این توافق باید به تأیید سیستم قضایی آمریکا برسد. به این منظور دادگاهی در ایالت نیویورک تا 4 سپتامبر در مورد قانونی بودن این توافق نامه تصمیم‌گیری خواهد کرد و وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات ضد انحصاری خود را در مورد این توافق‌نامه شروع کرده‌است.

پیش‌بینی می‌شود تا فرا رسیدن فرصت دادگاه برای اعلام نظر در مورد پرونده گوگل مخالفان طرح این غول اینترنت افزایش یابند.

یاهو و مایکروسافت به طور رسمی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند ولی آمازون به دلیل اینکه اتحادیه Open Book هنوز به طور رسمی شروع به کار نکرده، از توضیح در این مورد خودداری کرده‌است.

کد خبر 88350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز