همشهری آنلاین: یک اتاق فکر چینی برای اولین بار پیش‌بینی کرد چه زمانی انتشار دی‌اکسید کربن در چین به اوج خود خواهد رسید.

خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، به نوشته شماره روز سه‌شنبه روزنامه چاینا دیلی، یک گروه از کارشناسان دولت در گزارشی اعلام کردند، با اتخاذ سیاستی قاطع درباره محیط‌زیست، بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای می‌تواند انتشار کربن خود را تا 2020 متوقف ساخته و اوج آنها را در 2030 شاهد باشد.

بر اساس گزارش هیات کارشناسی کمیسیون توسعه ملی و اصلاح و شورای دولتی مرکز تحقیقات توسعه، در صورتی که چین به این اهداف جامه عمل بپوشاند، انتشار گازهای گلخانه‌ای‌اش در سال 2050 می‌تواند به سطح سال 2005 بازگردد.

این ارقام در تدارکات پکن برای اجلاس جهانی آب و هوایی کپنهاگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این اجلاس در پایان سال جاری میلادی قرار است جانشین پروتکل کیوتو را معرفی کند. این پروتکل که کاهش گازهای گلخانه‌ای را از نظر حقوقی الزام‌آور کرده است، در سال 2012 منقضی می‌شود.

کارشناسان هشدار داده‌اند بدون وعده‌های واقعی از سوی چین و آمریکا که بزرگترین منتشر کنندگان دی‌اکسید کربن هستند، نمی‌توان هیچ مقابله موثری را با تغییرات جوی انجام داد.

انتشار اهداف واقعی از سوی چین، به ویژه در زمینه درخواست‌هایش از کشورهای صنعتی و به طور کلی تاکید بر حق خود برای توسعه، می‌تواند به معنای تغییر در مسیر پکن باشد.
کارشناسان در این گزارش هشدار می‌دهند که چین نمی‌تواند مسیر کنونی را طی کند.

چاینا دیلی به نقل از جیانگ کجون، اقتصاددان عضو هیات مذکور نوشت: "فقط با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته کم – کربن است که می‌توان نقطه اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای چین را در سال 2030 متصور شد؛ در غیر این صورت این نقطه اوج به تعویق می‌افتد و ما نمی‌خواهیم سناریوی اخیر به وقوع بپیوندد." وی ادامه داد که نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای وجود دارد.

کد خبر 88133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز