یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: با عبور شاخص بورس از مرز 10 هزار و 300 واحد، پیش‌بینی می‌شود نماگر‌های بورس تهران تا پایان تابستان در مدار صعودی قرار داشته باشند.

به گزارش همشهری، شاخص‌های بورس تهران که از ابتدای امسال تاکنون حال وروز خوشی را سپری کرده‌اند این روز‌ها به‌طور مداوم به سمت قله صعود می‌کنند، هر چند نحوه محاسبه شاخص از آذر ماه سال گذشته تاکنون تغییر کرده اما با در نظر گرفتن مبنای محاسباتی جدید، این شاخص توانسته از ابتدای امسال تاکنون بیشتر از 2 هزار واحد رشد کند.

کارشناسان اعتقاد دارند بهبود اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن افزایش بهای جهانی محصولاتی مانند فلزات، مواد معدنی و همچنین نفت از دلایل رشد شاخص بورس تهران بوده است؛ چرا که همزمان با وقوع بحران جهانی، درآمد شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی، فولاد و همچنین شرکت‌های پتروشیمی با کاهش مواجه شد.

این شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های گروه معادن وفلزات بخش عمده‌ای از بازار سهام را در اختیار دارند و هرگونه نوسان در قیمت سهام این شرکت‌ها شاخص‌های بورس تهران را دچار تغییرات اساسی می‌کند.

برهمین اساس، کاهش قیمت محصولات صادراتی این شرکت‌ها در بازار‌های جهانی باعث کاهش درآمد این شرکت‌ها و نهایتا کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس شد. اما درطول 2 ماه گذشته به‌دلیل بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، رفته‌رفته ارزش سهام این شرکت‌ها رشد کرد و به‌دنبال آن شاخص‌های بورس تهران نیز رشد کردند.

این موضوع باعث شد تا میزان بازدهی بورس تهران به 27 درصد برسد و سهامداران هم‌اکنون می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بورس تهران سود بیشتری نسبت به بانک‌ها به دست بیاورند؛ چرا که میانگین نرخ سود بانک‌ها و همچنین اوراق گواهی سپرده در شرایط کنونی به این میزان نمی‌رسد.

در چنین شرایطی روز گذشته شاخص بورس تهران از خط مقاومت 10 هزار و 300 واحد عبور کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند تا 11هزارو 300 واحد ادامه پیدا کند. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که این عدد نوعی مرز روانی برای بازار محسوب می‌شود و درصورت عبور شاخص از این مرز افزایش آن به اعداد بالاتر بسیار محتمل است.

طبق باور این تحلیلگران، منحنی قیمت و شاخص‌ها در بورس مثل توپ پینگ‌پنگ بین ۲ مرز روانی در کف و سقف بازار حرکت می‌کند. آخرین آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد تمایل سهامداران برای خرید سهام شرکت‌هایی چون چادرملو، گل گهر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات، سرمایه‌گذاری امید، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان افزایش یافته است.

درصورتی که این روند ادامه پیدا کند، می‌توان پیش‌بینی کرد شاخص‌های بورس تهران همچون نیمه اول سال گذشته ناگهان با رشد‌های خیره‌کننده‌ای مواجه شوند؛ چرا که سال گذشته نیز عمده‌ترین دلیل صعود شاخص‌های بورس این شرکت‌ها بودند.

به غیراز این موارد دلایل دیگری نیز برای صعود شاخص‌ها تا پایان تابستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به عرضه سهام شرکت‌های جدید از جمله شرکت‌های بیمه اشاره کرد.
تجربه نشان داده این عرضه‌ها می‌تواند باعث رونق بازار شود؛ چرا که انتظار سهامداران برای دریافت سود از سهام این شرکت‌ها بیشتر از شرکت‌های دیگر است.

کد خبر 87959

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز