شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران به مرز 10 هزار واحد نزدیک شد اما پرسش فعالان بازار این است که آیا عدد شاخص بورس تهران واقعی است

و آیا این شاخص به درستی حرکت نماگر‌های بازار سهام از گذشته تا‌کنون را نشان می‌دهد؟

به گزارش همشهری، اگر چه روز گذشته شاخص بورس تهران با 94 واحد افزایش به 9 هزار و 998 واحد رسید و پس از ماه‌ها تنها یک قدم دیگر برای عبور از مرز 10 هزار واحد فاصله دارد اما کارشناسان معتقدند به‌دلیل به کار بستن روش جدید در محاسبه شاخص بورس تهران، ارتباط آن با گذشته قطع شده و این شاخص اکنون نمی‌تواند مبنای محاسباتی دقیقی باشد و این عدد هیچ مفهوم خاصی برای بازار ندارد. 

روش محاسبه شاخص بورس تهران از آذر ماه سال گذشته تاکنون به نحو بی‌سابقه‌ای تغییر کرده؛ به‌طوری که 2شاخص اصلی بورس تهران یعنی شاخص قیمت و همچنین شاخص بازده نقدی و قیمت که مبنای محاسبه فعالان بازار بود به کلی ماهیت خود را از دست دادند و حذف شدند.

این موضوع باعث شده که ارتباط شاخص بورس تهران با گذشته به‌طور کل قطع شود و اکنون فعالان بازار مبنای محاسبه دقیقی برای بررسی و تحقیق بر روند شاخص ندارند؛ از این‌رو فعالان بازار معتقدند اگرچه روز گذشته این شاخص به مرز 10 هزار واحد رسید اما این عدد با اعداد مشابه سال گذشته تفاوت اساسی دارد.

مبنای عددی این شاخص که در روز‌های آخر سال گذشته روی عدد 34 هزار واحد قرار داشت اکنون با پایه عددی 9 هزار یعنی همان عددی که شاخص قیمت در روز‌های پایانی سال گذشته نشان داده می‌شد، محاسبه می‌شود. این موضوع باعث شده که شائبه‌ها و گمانه‌های مختلفی در مورد این تصمیم مدیران بازار به‌وجود بیاید.

عباس دهقان از کارشناسان بازار سرمایه در مورد تغییرات محاسباتی شاخص بورس تهران می‌گوید: تغییر در نحوه محاسبه شاخص باعث شده تا ارتباط شاخص با گذشته قطع شود؛ به همین دلیل هیچ امکان مقایسه‌ای بین زمان حال و گذشته وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین کارکرد شاخص،  امکان مقایسه آن با گذشته است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر هیچ امکانی برای مقایسه شاخص با گذشته وجود ندارد درصورتی‌که مهم‌ترین کارکرد شاخص امکان مقایسه آن با گذشته است.

به گفته دهقان هر شاخصی نوعی ابزار سنجش متغیر‌ها و ساز و کار‌های تاریخی است به همین دلیل با توجه به تغییر نحوه محاسبه شاخص دیگر نمی‌توان گفت که عدد 10 هزار واحد کنونی همان عدد سال گذشته است.

وی تاکید می‌کند: شاخص جدید بورس با فرمول شاخص بازده نقدی و قیمت محاسبه می‌شود در حالی که عدد آن از شاخص قیمت که در گذشته نشان داده می‌شد گرفته شده است اما بهتر بود همان شاخص بازده نقدی و قیمت با مبنای عددی آن -مهر ماه سال‌76- محاسبه می‌شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در شاخص جدید بورس سود تقسیم شده شرکت در مجمع از قیمت کسر شده و مورد محاسبه قرار می‌گیرد که این همان فرمول بازده نقدی و قیمت است.

کد خبر 87338

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز