شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که کمتر از 4 روز دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان باقی‌مانده است، طالبان با انفجار بمبی 500 کیلویی در محله امن کابل قدرت خود را به رخ دولت این کشور کشید.

این انفجار آن هم در آستانه انتخابات و در منطقه امن کابل، امکان برگزاری انتخابات در روز پنجشنبه هفته جاری را به‌شدت زیر سؤال برد. به گزارش بی‌بی‌سی، دیروز انفجاری قوی در مقابل ساختمان مرکز فرماندهی نیروهای ناتو در کابل حداقل 6 کشته و ۷۰ زخمی بر‌جا گذاشت.

وزارت دفاع افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه ناشی از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل در ورودی مقر نیروهای بین‌المللی تحت فرمان ناتو بوده است. در این بیانیه آمده است که بمب‌گذار افراد غیرنظامی را هدف قرار داد و 6 نفر را کشته و۷۰ نفر دیگر را زخمی کرده است.

وزارت کشور افغانستان هم در بیانیه‌ای دیگر شمار زخمیان را ۸۵ نفر اعلام کرده است. وزارت دفاع همچنین گفته است که احتمال افزایش آمار تلفات این انفجار وجود دارد. برخی از قربانیان این حادثه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این انفجار در ساعات اولیه صبح دیروز، که پررفت‌وآمد‌ترین وقت روز در کابل است، روی داد و شاهدان عینی گفته‌اند که احتمالا شمار افراد کشته شده بیشتر از آمار ارائه شده باشد. به گفته این شاهدان، لحظاتی پس از انفجار، آمبولانس‌ها به محل رسیدند و به انتقال زخمیان به بیمارستان‌ها مشغول شدند.

برخی از شاهدان گفته‌اند که خودروهای شخصی هم به انتقال زخمیان این حادثه کمک کردند. محل انفجار یکی از محلات به‌شدت کنترل شده است که به‌طور دائمی تحت نظارت ماموران امنیتی قرار دارد.

علاوه بر مرکز فرماندهی ناتو، وزارت حمل‌ونقل، تلویزیون ملی و سفارت ایتالیا هم در نزدیکی محل انفجار قرار دارند. سفارت آمریکا هم در همین خیابان است، ولی تنها معدود خودروهایی مجوز تردد از مقابل این سفارت را دارند.

کاخ ریاست‌جمهوری هم در نزدیکی همین محل است. محل انفجار جایی است که شمار زیادی از کارمندان وزارت حمل‌ونقل و همچنین کارمندان غیرنظامی و محلی سفارت آمریکا و مرکز فرماندهی ناتو از اتوبوس‌ها پیاده می‌شوند و به محل کار خود می‌روند.

چند ساعت پس از این انفجار طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. یکی از سخنگویان طالبان گفته است که فرد بمب‌گذار یک افغان ساکن منطقه بگرامی کابل بود.
لحظاتی پس از انفجار با آنکه پلیس محلات نزدیک به آن را به محاصره درآورد، ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی که برای پوشش اخبار انتخابات به کابل سفر کرده‌اند به محل حادثه رسیدند.

شماری از رسانه‌های محلی به پوشش مستقیم اخبار این انفجار از محل حادثه پرداختند و رسانه‌های خارجی هم به سرعت اخبار و تصاویر آن را به مراکز خود مخابره کردند. وزارت کشور افغانستان این انفجار را بزدلانه خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.  طالبان انتخابات روز پنجشنبه افغانستان را تحریم کرده و هشدار داده است که آن را به چالش خواهند کشید.

اگر چه مقام‌های امنیتی افغان و نیروهای بین‌المللی گفته‌اند که امنیت این انتخابات را تامین می‌کنند و به طالبان اجازه نخواهند داد که امنیت انتخابات را مختل کنند، اما نگرانی در افغانستان در این زمینه کماکان وجود دارد.

انگشتانتان را قطع می‌کنیم

فرماندهان گروه طالبان تهدید کرده‌اند که انگشتان هر کسی را که در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شرکت کند، قطع می‌کنند. به نوشته نیویورک‌تایمز، شبه‌نظامیان در جنوب افغانستان به محلی‌ها گفته‌اند که اگر افرادی را بیابند که انگشت دست‌شان جوهری باشد، انگشت آ‌نها را قطع می‌کنند.

یک فرمانده طالبان به ساکنان جنوب افغانستان هشدار داد: از اثر انگشت و جوهری شدن انگشتان افراد می‌فهمیم که چه کسی در انتخابات شرکت کرده‌، بنابراین انگشتانش را قطع می‌کنیم. شورای حاکم طالبان به رهبری ملا عمر، از مردم افغانستان خواسته تا انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کنند و به شبه نظامیان خود گفته‌ که مسیرهای منتهی به حوزه‌های اخذ رای را مسدود کنند.

کد خبر 87887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز