دولت افغانستان در ولایت بادغیس در شمال‌غرب این کشور با طالبان قرارداد آتش بس امضا کرد. دولت می‌کوشد این توافق را به سایر ولایت‌های افغانستان هم تسری دهد.

به گزارش بی‌بی سی، به گفته مقامات افغان، طالبان تعهد کرده که مناطق کلیدی را در ولایت بادغیس به دولت افغانستان واگذار کند و به مراکز رای دهی در انتخابات ماه آینده نیز حمله نکند. طالبان تاکنون در مورد این توافقات به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

ولایت بادغیس در شمال غرب افغانستان، جایی که به گفته مقامات میان نیروهای امنیتی و طالبان آتش بس برقرار شده، شاهد خشونت‌های کمتری بوده است. این ولایت با ترکمنستان مرز مشترک دارد.

در نوامبر 2008، حدود 200 شورشی، کاروانی از نیروهای ارتش افغانستان را در بادغیس مورد حمله قرار دادند که در آن حداقل 13 سرباز و پلیس افغان کشته شدند.  سیامک هروی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که توافق آتش‌بس با طالبان در بادغیس، منجر خواهد شد تا طالبان اجازه دهد بزرگراه عمده این منطقه بازسازی شود.

اگر این توافقات از سوی طالبان نیز تایید شود و درصورتی که زمینه‌ها برای تطبیق چنین برنامه‌هایی در سایر ولایات افغانستان نیز فراهم شود، مرحله جدیدی در فعالیت گروه‌های مسلح مخالف دولت در افغانستان آغاز خواهد شد.

افغانستان در مدت کمتر از یک ماه دیگر، شاهد دومین انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی خود است، اما نگرانی‌های امنیتی، از بزرگ‌ترین چالش‌ها بر سر راه برگزاری این انتخابات است.

هشدار از نوع انگلیسی

اقدام دولت افغانستان در امضای پیمان صلح با طالبان در بادغیس، در حالی صورت می‌گیرد که دولت انگلیس روی گفت‌وگو با طالبان میانه رو تاکید کرده است. دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس در یک سخنرانی گفت که دولت افغانستان باید تلاش‌های بیشتری به خرج دهد تا طالبان میانه رو را به‌عنوان بخشی از جریان سیاسی، به گفت‌وگو تشویق کند.

خشونت‌ها در افغانستان ظرف ماه‌های اخیر افزایش یافته است و نیروهای انگلیسی و آمریکایی نیز درگیر عملیات بزرگی در جنوب افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هستند.

12 میلیارد پوند هزینه

جنگ در افغانستان تاکنون 12 میلیارد پوند هزینه‌های پنهان برای انگلیس به همراه داشته است. روزنامه ایندیپندنت نوشته است: جنگ در افغانستان معادل 190 پوند برای هر فرد در انگلیس هزینه داشته است.

فرماندهان نظامی برجسته انگلیسی هشدار داده‌اند که احتمالا هزار سرباز انگلیسی قبل از اینکه بتوانند طالبان را شکست دهند کشته می‌شوند. این روزنامه نوشته است: گزارش مفصلی از هزینه‌های پنهان جنگ در افغانستان وجود دارد به‌طوری که حمله‌ نیروهای انگلیسی در هلمند علیه طالبان از 12 میلیارد پوند تجاوز کرده است.

به نوشته این روزنامه، این مبلغ برای احداث 23بیمارستان جدید، استخدام 60 هزار مدرس یا 77هزار پرستار کافی است. این روزنامه نوشته است: این مبلغ را می‌توان به میلیون‌ها لیره استرلینگ که سازمان‌های خیریه و غیردولتی انگلیس به بازسازی افغانستان اختصاص می‌دهند، اضافه کرد.

کتاب طالبان

طالبان کتابی منتشر کرده که حاوی قانون و دستور‌العمل واحد اقدامات عادی شبه‌نظامیان این گروه است. شبکه الجزیره قطر که به نسخه‌ای از این کتاب دست یافته، می‌گوید: این اقدام طالبان حاکی از نیت ملاعمر برای متمرکز کردن اقدامات این گروه در آینده است.

این کتاب شامل 13 فصل است و بایدها و نبایدهایی که یکی از مرموزترین سازمان‌های جهان امروز رعایت می‌کنند را مشخص می‌کند. در این کتاب از حملات انتحاری و لزوم کمتر لطمه زدن این حملات به غیرنظامیان برای جلب افکار عمومی سخن گفته شده و آمده است که از این به بعد هیچ مبارزی نباید به‌صورت انفرادی عمل کند.

همچنین در این کتاب از ملاعمر نقل شده که تشکیل گروه‌های جداگانه مجاهد و سازمان‌هایی جدا از طالبان ممنوع است. در بخش دیگر این کتاب آمده است که حملات انتحاری از این به بعد فقط باید برای اهداف بسیار مهم و حیاتی انجام شود.

کد خبر 86410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز