چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حمله هوایی آمریکا به وزیرستان جنوبی، همسر و ناپدری بیت‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان کشته شدند

به‌نظر می‌رسد هدف اصلی این حمله قتل این رهبر معروف طالبان باشد. این حمله در ساعت یک بامداد چهار‌شنبه و در محل روستای قبیله محسود انجام شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بامداد دیروز موشک شلیک شده توسط یک هواپیمای آمریکایی خانه اکرم الدین، ناپدری بیت‌الله محسود را به‌طور کامل تخریب کرد.

اینگونه به‌نظر می‌رسد که حتی اگر آمریکایی‌ها و پاکستانی‌ها بتوانند بیت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان را به قتل برسانند، در فعالیت این گروه در دراز مدت خللی وارد نخواهد شد.

بیت‌الله محسود که گروه طالبان پاکستان را از سال 2007 پایه‌ریزی کرد و هدایت آن را تاکنون بر عهده گرفته است، در چند عملیات تروریستی نقش داشته است که یکی از آنها ترور بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر سابق پاکستان بود.

 این گروه تاکنون مسئولیت چندین عملیات تروریستی را که در شهرهای بزرگ پاکستان رخ داده، بر عهده گرفته است.

یکی از اقوام بیت‌الله محسود در گفت‌وگو با رویترز تایید کرده است که زن کشته شده در این حمله هوایی همسر دوم بیت‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان بوده است. منابع رسمی همچنین زخمی شدن 4 فرزند بیت‌الله محسود در این ماجرا را تایید کرده‌اند.

به گفته منابع رسمی پاکستان 2 موشک به خانه ناپدری بیت‌الله محسود شلیک شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا بیت‌الله محسود در زمان حمله در این مکان حضور داشته یا نه.

ارتش پاکستان تاکنون بارها مواضعی را که احتمال حضور بیت‌الله محسود در آن می‌رفته بمباران کرده است. آمریکایی‌ها هم مناطق شمال و جنوب وزیرستان را تاکنون بارها مورد حملات موشکی خود قرار داده‌اند که در نتیجه این حملات تعدادی از نیروهای طالبان و احتمالا القاعده کشته شده‌اند.

پاکستان 7 تیرماه برای دادن هر گونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری، مرده یا زنده بیت‌الله شود، 615 هزار دلار جایزه تعیین کرد.

سقوط جنگنده آمریکایی

تلویزیون محلی پاکستان از سقوط یک فروند هواپیمای بدون خلبان در منطقه شمال غرب این کشور و کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 2 نفر خبر داد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، این منبع تصریح کرد این هواپیما که به‌نظر می‌رسد آمریکایی باشد در منطقه قبیله‌ای وزیرستان جنوبی در شمال غربی پاکستان سقوط کرده است.

کابوس همه

هیچ کس به اندازه بیت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان به بروز ناآرامی‌های جدی در این کشور طی سال‌های اخیر کمک نکرده است. در اواخر ماه مارس، واشنگتن اعلام کرد که 5 میلیون دلار برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری محسود شود، پاداش تعیین کرده است.

آمریکا، بیت‌الله محسود را به‌عنوان پیش برنده مهم اهداف القاعده معرفی کرده است. پیش‌تر ارتش پاکستان در 3 مقطع جداگانه، بیت‌الله محسود را هدف قرار داده بود (در سال‌های 2004، 2005 و 2008) اما در هر زمانی محسود پس از امضای توافقنامه صلحی که فقط به نفع خود او بود، از مهلکه گریخت.

کد خبر 87152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز