جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه بین الملل: 2 روز پس از حمله موشکی به خانه بیت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان منابع متعددی کشته شدن او را در این حمله تایید کردند؛ مسئله‌ای که ضربه‌ای سخت به شبه نظامیان این کشور به حساب می‌آید.

روز گذشته یکی از دستیاران محسود در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که محسود در حمله موشکی هواپیماهای بدون سرنشین به خانه او کشته شده است. روز جمعه تلویزیون پاکستان به نقل از منابع امنیتی این کشور و شاهدان عینی، خبر کشته شدن رهبر طالبان پاکستان و تشییع جنازه او را اعلام کرد.

در حالی که ابتدا رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان در نشستی خبری از احتمال قوی کشته شدن رهبر طالبان در این کشور خبر داد اما ساعاتی بعد 3 مقام امنیتی پاکستان خبر کشته شدن او را- با اینکه جنازه‌اش را از نزدیک ندیده بودند- تایید کردند.

حمله موشکی به خانه بیت‌الله محسود بامداد روز چهارشنبه‌صورت گرفت. در آن زمان اعضای خانواده محسود تنها کشته شدن یکی از همسران و ناپدری وی را اعلام کردند اما کسانی که در نزدیکی خانه محسود زندگی می‌کنند می‌گویند وی همزمان با همسرش کشته شده است.

گفته می‌شود رهبر طالبان پاکستان در زمان مرگ به‌شدت مریض بوده است. روز گذشته همچنین شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان خبر کشته شدن بیت‌الله محسود را طبق گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی تایید کرد. وی به خبرنگاران گفت: صددرصد درباره کشته شدن محسود مطمئن باشید.

با وجود این قریشی اعلام کرد که مقام‌های دولتی به محل سکونت او در وزیرستان جنوبی سفر کرده‌اند تا صحت این مسئله به‌طور کامل مشخص شود. پیش از این آمریکا برای دستگیری یا تحویل جنازه رهبر طالبان پاکستان 5 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. دولت پاکستان هم برای هر نوع اطلاعاتی که منجر به دستگیری مرده یا زنده محسود شود پاداشی 615 هزار دلاری در نظر داشت.

منابع اطلاعاتی پاکستان و آمریکا اعلام کرده‌اند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پشت این حمله قرار داشته است. اسلام‌آباد بارها محسود را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت داخلی خود دانسته است.

دولت پاکستان معتقد است محسود علاوه بر طراحی حملات تروریستی و انتحاری گسترده در این کشور، رهبری حمله تروریستی به بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر فقید این کشور در دسامبر 2007 را به‌عهده داشته است.

پیش از این اسلام آباد و واشنگتن، از بین بردن بیت‌الله محسود را هدفی راهبردی در جنگ علیه شبه نظامیان طالبان و افراط گرایان مرتبط با القاعده توصیف کرده بودند.

ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان اواخر ماه گذشته در اسلام آباد به خبرنگاران گفت: بیت‌الله محسود یکی از خطرناک‌ترین افراد در کل این منطقه است.

به‌دنبال کشته شدن بیت‌الله محسود، رهبران طالبان در ناحیه وزیرستان جنوبی جلسه‌ای تشکیل داده‌اند تا جانشین او را انتخاب کنند. حکیم‌الله محسود، مولانا عظمت‌الله و ولی الرحمان، 3 فردی هستند که از آنها به‌عنوان جانشین احتمالی بیت‌الله محسود یاد می‌شود.

تا پیش از سال  ۲۰۰۷ گروه منسجمی به نام طالبان پاکستان، شناخته نمی‌شد و شبه نظامیان این کشور تحت فرمان ملاعمر، فعالیت می‌کردند. اما محسود موفق شد نیرویی مرکب از شبه نظامیان پاکستان، افغانستان، عرب، چچن، ازبکستان و بنگلادش را سازماندهی کند و برای آموزش نیروهای جدید چندین اردوگاه آموزشی را با حمایت مالی برخی کشورهای عربی راه‌اندازی کرد.

گروگان‌گیری  ۲۰۰ نظامی ارتش پاکستان در  سال 2007 توسط بیت‌الله محسود و 2 برادر او انجام شد که برای تلافی حمله نیروهای آمریکا صورت گرفت که دولت پرویز مشرف را ناگزیر به آزادی صدها نفر از رهبران طالبان کرد.

هر چند اعضای ارشد طالبان به‌زودی جایگزین بیت‌الله محسود را معرفی می‌کنند اما ارتباطات محسود با گروه‌های مختلف او را تبدیل به رهبری قدرتمند کرده بود که مرگش ضربه سختی به شبه‌نظامیان طالبان به حساب می‌آید.

کد خبر 87257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز