همشهری آنلاین: شبه نظامیان پاکستان در یک نشست 42 نفره حکیم الله محسود را به عنوان رهبر جدید اطالبان پاکستان برگزیدند

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، شبه نظامیان پاکستان اعلام کردند که طالبان پاکستان با انتخاب فرمانده جدیدی که به خاطر کارآمدی‌اش در ترتیب دادن حملات از جمله بمبگذاری‌ در یک هتل مهم و یک حمله خونین به تیم کریکت سریلانکا معروف است، رهبر جدید خود را منصوب کرده است.

تحلیلگران می‌گویند انتصاب حکیم الله محسود 28 ساله می‌تواند باعث افزایش حملات در پاکستان شود، زیرا طالبان پاکستان سعی دارد که ثابت کند هم چنان سرحال و فعال است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انتصاب پس از چند هفته گمانه زنی و اختلاف گزارش شده بین فرماندهان طالبان برای جانشینی بیت‌الله محسود، رهبر سابق طالبان پاکستان که گمان می‌رود در حمله موشکی سیا در پنج اوت کشته شد، صورت می‌گیرد.

چندین فرمانده ارشد طالبان تاکید کرده‌اند که بیت‌الله محسود زنده است ولی هیچ مدرکی ارایه نکرده‌اند. مقامات آمریکا و پاکستان تقریبا مطمئن هستند که محسود در این حمله کشته شده است.

دولت پاکستان اعلام کرد که در حال تحقیق روی گزارش‌های مبنی بر انتخاب حکیم الله محسود به عنوان رهبر جدید طالبان پاکستان است.

دو مشاور نزدیک مولوی فقیر محمد از فرماندهان طالبان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که "یک شورای 42 نفره طالبان به دلیل بیماری بیت‌الله محسود یک رهبر جدید برای این گروه انتخاب کرده‌ است".

بخت‌زاده، یکی از این مشاوران، با بیان این که این یک تصمیم قاطعانه و به اتفاق آرا بوده گفت: من تایید می‌کنم که یک شورا روز جمعه برگزار شد و حکیم‌الله محسود به عنوان رهبر جدید طالبان پاکستان منصوب شد. اکنون تمام این گفت‌وگو‌ها باید پایان یابد. هیچ اختلافی وجود نداشته است.

مولوی فقیر محمد چند روز پیش اعلام کرد که به دلیل کسالت شدید بیت‌الله محسود، کنترل طالبان پاکستان را تا زمان انتخاب یک رهبر جدید از سوی شورا، به طور موقت بر عهده گرفته است.

بجز سخنان مشاوران فقیر محمد، هیچ فرد دیگری این انتصاب جدید را تایید نکرده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقامات امنیتی گفتند که طالبان پاکستان چهار تن از خویشاوندان بیت‌الله محسود را به اتهام لو دادن مخفیگاه وی به مقامات، بازداشت کرده‌اند.

مقامات پاکستانی و آمریکایی گفته‌اند که به نظر می‌رسد شبه نظامیان پس از مرگ بیت‌الله محسود دچار تفرقه شده‌اند و درگیری‌هایی بین گروه‌های رقیب بر سر جانشینی محسود بوجود آمده است.

یک مقام اطلاعاتی برجسته گفت: اکرم الدین محسود، پدر زن بیت‌الله محسود، پسرش، یکی از برادرانش و برادرزاده‌ی وی از سوی طالبان به اتهام دادن اطلاعات درباره مخفیگاه بیت‌الله محسود دستگیر شده‌اند.

یکی از مقامات اطلاعاتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، روز شنبه با اشاره به وزیرستان جنوبی، مقر محسود گفت: آنها دو روز قبل دستگیر شدند و تحت بازجویی هستند.

یک مقام اطلاعاتی دیگر و یکی از بزرگان قبیله بانفوذ پشتون، در منطقه نیز گفت: این اعضای خانواده دستگیر شده‌اند.

همسر دوم بیت‌الله محسود و دخترش و تعدادی از محافظانش در حمله موشکی کشته شدند.

از سوی دیگر، خبرگزاری شینهوا از اعلامیه یک گروه طالبان در وزیرستان شمالی مبنی بر یک آتش بس 40 روزه یک طرفه به مناسبت ماه رمضان خبر داد.

احمد الله احمدی، سخنگوی گروه طالبان تحت امر حافظ گل بهادر، گفت: به احترام ماه مبارک رمضان و به خاطر مردم، شورای محلی طالبان تصمیم گرفت یک آتش بس یک طرفه اعلام کند.

خبرگزاری NN1 به نقل از احمدی گزارش داد که به فرماندهان طالبان در منطقه دستور داده شده حملات را علیه نیروهای امنیتی متوقف کنند.

کد خبر 88476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز