مقام‌های کره‌شمالی برای نخستین بار به‌صورت مستقیم تمایل خود را برای مذاکره با آمریکا اعلام کردند.

به گزارش رویترز، کیم یونگ‌ایل، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی درباره امکان گفت‌وگو با آمریکا گفت: ما همیشه درها را برای مذاکره باز نگه داشته‌ایم.

این اظهارنظر  بی‌نظیر در نوع خود تنها چند روز پس از سفر بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به کره‌شمالی بیان ‌شد. دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که سفر هفته گذشته بیل کلینتون به کره‌شمالی تغییری در روابط 2 کشور ایجاد نخواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا قرار است هفته آینده هیاتی را برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به کشورهای آسیایی اعزام کند.

این هیات به سنگاپور، تایلند، ژاپن و کره‌جنوبی سفر می‌کند و با مقامات این کشورها درباره مسئله هسته‌ای کره‌شمالی تبادل نظر خواهد کرد. ریاست این هیات را فیلیپ گولدبرگ بر عهده دارد که هماهنگ‌کننده برنامه‌های آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی است.

تعدادی از مقام‌های پنتاگون، وزارت خزانه داری و شورای امنیت ملی آمریکا وی را در این سفرها همراهی می‌کنند.  همچنین روز گذشته کره‌جنوبی اعلام کرد درصورتی که کره‌شمالی برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را کنار بگذارد سئول کمک‌های اقتصادی به آن کشور را از سرخواهد گرفت.

دفتر لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر کره‌شمالی از برنامه‌ هسته‌ای خود دست بردارد آماده‌ایم تا کمک‌های اقتصادی خود به این کشور را از سر بگیریم. این اظهار نظر به‌دنبال آزادی یک کارگر کره‌جنوبی پس از 5 ماه بازداشت در کره‌شمالی صورت گرفت.

کد خبر 87799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز