جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین قطار کانتینری اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول یا قطار اکو از اسلام آباد به سوی استانبول حرکت کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر از اسلام آباد، حرکت این قطار جمعه در مراسمی با حضور مقامات پاکستان و روسای راه آهن‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی "اکو" به سوی استانبول آغاز شد.

پیش از افتتاح قطار نمایشی کانتینری ، مراسمی با حضور یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان، محمد یحیی معروفی دبیرکل اکو و نمایندگان ریلی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی اکو برگزار شد.

یوسف رضا گیلانی در این مراسم ، آغاز این طرح بزرگ را در سالروز استقلال پاکستان به فال نیک گرفت و گفت: آغاز حرکت قطار کانتینری از پاکستان به ایران و ترکیه ، رویای دیرینه کشورهای منطقه بود که به حقیقت پیوست.

وی با اشاره به تعهدات پاکستان برای تسیریع در روند بازسازی و نوسازی خط ریلی در ایالت بلوچستان این کشور گفت: مطالعات آغاز ساخت خط ریلی کویته و تفتان به مرحله نهایی رسیده است و بزودی مرحله اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

محمد یحیی معروفی دبیرکل جدید سازمان همکهاریهای اقتصادی اکو نیز با اشاره به اهمیت همکاریهای نزدیک بین کشورهای عضو سازمان اکو برای توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی در منطقه گفت: ایران ، پاکستان و ترکیه با تلاشهای پرثمر چند ماه گذشته ، آغاز به کار قطار اکو را امکان پذیر کردند.

وی با اشاره به مسیر 6500 کیلومتری قطار اکو گفت: تقویت و توسعه همکاریهای ریلی اکو می تواند به ثبات و صلح منطقه کمک موثری کند.

مدیر حمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاریهای اقتصادی اکو نیز در حاشیه مراسم افتتاح قطار اکو در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در اسلام آباد گفت: قطار اکو به عنوان یکی از موثرترین وسایط نقلیه می تواند در گسترش صادرات ، واردات و مبادلات تجاری بین کشورهای عضو کمک موثری کند.

محمد میرزای افزود: طول خط راه آهن اسلام آباد ـ‌ تهران ـ استانبول 6500 کیلومتر است که 2570 کیلومتر آن در ایران ، 2000 کیلومتر آن در ترکیه و در حدود 1900 کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده ای امن تر و برای محیط زیست نیز بهتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تیمی از کارشناسان و مشاورین بین المللی این طرح را همراهی می کنند تا این مسیر یک کریدور بین المللی شود و سازمان ملل هم آن را به عنوان یک کریدور بین المللی شناسایی کرده است.

در پایان این مراسم، سوت قطار اکو به صدا درآمد و حرکت آن به سوی تهران و استانبول آغاز شد.

کد خبر 87770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز