دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: برای ابطال واگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به مسئولان نامه می‌نویسیم.

به گزارش همشهری، اختلاف بر سر سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از روز گذشته وارد ابعاد تازه تری شد، در حالی که سازمان خصوصی‌سازی‌ معتقد است واگذاری سهام این شرکت به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) براساس قانون و مصوبه هیات وزیران انجام شده اتاق بازرگانی تهران اعتقاد دارد این واگذاری بدون اطلاع قبلی و برگزاری مزایده انجام شده و سهام این شرکت باید به بخش خصوصی واگذار شود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ ظرف 2 هفته گذشته سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی را به‌عنوان بدهی‌های دولتی(رد دیون) به شرکت تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (ساتا) واگذار کرد که این موضوع واکنش شدید اتاق تهران را به همراه داشت.

در همین رابطه محمد مهدی راسخ در مورد واگذاری سهام نمایشگاه بین‌المللی به فارس گفت: بالاترین مقام تصمیم‌گیری این شرکت مجمع عمومی است که اعضای آن شامل وزیر بازرگانی، رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس اتاق ایران، رئیس اتاق تعاون و وزیر اقتصاد است که جز وزیر اقتصاد سایر اعضا از واگذاری نمایشگاه کاملا بی‌اطلاع بوده‌اند. 

دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه هنوز هیچ قیمت‌گذاری درخصوص واگذاری نمایشگاه صورت نگرفته، اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی‌ اتاق بازرگانی را متهم کرده که قصد دارد سهام نمایشگاه را مجانی خریداری کند؛ در حالی‌که این موضوع صحت ندارد.

هیچ مذاکره‌ای با اتاق نشده است

عضو کمیته ابطال واگذاری نمایشگاه گفت: برخلاف آنچه کردزنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده است هیچ‌گونه مذاکره‌ای برای فروش سهام نمایشگاه بین‌المللی با اتاق انجام نشده است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود افزود: تاکنون سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قیمت‌گذاری نشده و هیچ مذاکره‌ای هم با اتاق بازرگانی صورت نگرفته است و حتی در هیأت‌های واگذاری هم این بحث مطرح نشده است. 

راسخ گفت: اتاق به‌دنبال درآمدزایی نیست و اگر درخصوص شرکت سهامی نمایشگاه‌ها واکنش نشان می‌دهد به‌دلیل اهمیت آن در اقتصاد کلان و اهداف ملی کشور در توسعه صادرات غیرنفتی است. 

وی افزود: برخوردهایی که از سوی سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته صحیح نیست چرا که در این بحث کسی به‌دنبال منفعت طلبی یا درآمدزایی نیست. وی ادامه داد: پس از جمع‌بندی مباحث در دومین جلسه کمیته ابطال از طریق رئیس اتاق تهران پیشنهادهای خود را به همه مقامات ازجمله رئیس‌جمهور و وزرا اعلام می‌کنیم.

نشست مشترک ساتا و اتاق بازرگانی؛ هفته آینده

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، از برگزاری جلسه‌ای دیگر با نماینده‌های سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) در هفته آینده خبر داد و عنوان کرد که میزان سهم پیشنهادی بخش خصوصی از سهام نمایشگاه‌های بین‌المللی به میزانی است که بخش خصوصی بتواند این نمایشگاه‌ها را مدیریت کند.

در شرایطی که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بابت رد دیون دولت اظهار رضایت می‌کنند و اعلام کرده‌اند که این اقدام قانونی بوده است اما از سوی دیگر بخش خصوصی این موضوع را قانونی نمی‌داند و بارها اعلام آمادگی کرده که نمایشگاه‌های بین‌المللی به آنها واگذار شود.

پرچمدار این موضوع در بخش خصوصی اتاق تهران است که حتی بعضی از هیات نمایندگان آن اعتقاد دارند که بخش‌های خصوصی دیگر مانند اتاق ایران نمی‌توانند در خرید سهام نمایشگاه‌های بین‌المللی سهم و مشارکتی داشته باشند.

اما از سوی دیگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) که تاکنون سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند مدتی قبل، بعد از جلسه‌ای با نماینده‌های اتاق تهران پیشنهاد کرده بودند که 51 درصد سهم نمایشگاه‌های بین‌المللی را به بخش خصوصی واگذار کنند که در مقابل برخی از اعضای اتاق تهران خواستار افزایش این سهم به میزان 67 درصد شدند.

در همین رابطه روز سه‌شنبه رئیس اتاق بازرگانی تهران نشست مشترکی را با نماینده‌های سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برگزار کرد. آل‌اسحاق در این باره گفت: در جلسه روز سه‌شنبه مسائل مرتبط با این واگذاری مطرح شد و قرار است که این جلسات ادامه پیدا کند. هفته آینده نیز با نماینده‌های سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جلسه‌ دیگری خواهیم داشت.

وی در مورد پیشنهاد میزان سهمی که اتاق بازرگانی تهران از سهام نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌خواهد، بیان کرد: «این سهم باید به میزانی باشد که بخش خصوصی بتواند اعمال مدیریت کند.»

کد خبر 87721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز