چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: رئیس مجلس اعلام کرد: در بررسی‌های دقیق و جامع انجام شده از بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین هیچ‌گونه موردی که مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد، مشاهده نشده است

اما این همه ماجراهای دیروز صحن علنی خانه ملت نبود.

صحن علنی مجلس حاشیه‌ای را به‌خود دید که در روزهای پس از انتخابات و به‌ویژه در مورد گزارش‌های کمیته حقیقت یاب در خانه ملت، صبغه تکرار به‌خود گرفته است. یکی از نمایندگان مجلس از طرح نامه مهدی کروبی در مجلس که به اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته و از برخی از سوءرفتارها در بازداشتگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بود، گلایه کرد. نحوه اعتراض وی به این موضوع از سوی نمایندگان جناح دیگر، توهین به بزرگان تلقی شد و حاشیه‌هایی را در مجلس رقم زد.

وعده آقای رئیس

روز دوشنبه در نشستی که خبرنگاران با رئیس مجلس داشتند، خبرنگاری از علی لاریجانی خواست تا صحت وسقم بحثی را که دبیر کل حزب اعتماد ملی در نامه ‌اش به رئیس مجلس خبرگان بدان اشاره کرده است، پیگیری کند.

لاریجانی در آن جلسه این اطمینان را به خبرنگاران داد که بحث برخی سوءرفتارها  در بازداشتگاه‌ها توسط کمیته حقیقت یاب بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد. وی دیروز پس از قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب درباره این موضوع خاطر نشان کرد: درصورتی که کروبی، ‌شواهد، بینه و مستنداتی مبنی بر آزار و سوء‌ رفتارها در اختیار دارد در اختیار رئیس مجلس یا هیات ویژه مجلس قرار دهد تا به صورت جدی پیگیری شود.

اعتراض به آقای رئیس

قرائت این گزارش مهدی کوچک‌زاده را بر آن داشت تا در اعتراض به این موضوع، کروبی را با عنوان کسی خطاب کند «که حتی دوستانش هم قبولش ندارند» و خطاب به لاریجانی بپرسد: آیا وی شخصیتی است که وقتی یک نامه‌ای می‌نویسد شما در مجلس مطرحش کنید؟ این نماینده مردم تهران کروبی را با عنوان شخصی عنوان کرد که با شهرام جزایری «سر و سری» دارد و پرسید: آیا اینها شخصیت‌های ارزنده‌ای هستند؟

سلسله اعتراض‌ها

نحوه انتقاد نماینده رایحه خوشی مجلس البته اعتراض نمایندگان فراکسیون اقلیت را به همراه داشت، چنان که محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده مردم کاشمر در واکنشی تند خطاب به کوچک‌زاده فریاد زد: «کوچک‌زاده‌ها به بزرگ زادگان توهین نکنند.»

پیش از آنکه خباز پاسخی به سخنان کوچک‌زاده بدهد مصطفی ذوالقدر نماینده مردم بندرعباس در مقام پاسخگویی برآمد که حریفش خطاب به وی فریاد زد: «صحبت نکن، بنشین سرجایت».

اینچنین بود که دقایقی از جلسه علنی دیروز به بگو مگوی یکی از نمایندگان حامی دولت و جمعی از نمایندگان فراکسیون اقلیت سپری شد.

حاشیه را به متن نکشانید

لاریجانی وقتی با ادامه تذکر کوچک‌زاده مواجه شد که خطاب به وی می‌گفت: به کسانی که حتی دوستانش هم قبولش ندارند بها ندهید، او را دعوت به آرامش کرد و افزود: آقای کوچک‌زاده، فکر می‌کنم افکار عمومی در مجلس اقتضا می‌کند که با ادب و متانت نسبت به همه افراد و شخصیت‌ها صحبت شود.

اگر حاشیه‌ای دارید آن را به متن مجلس نکشانید.  رئیس مجلس خطاب به این نماینده تهران گفت: شما اطلاع دارید که وقتی این موضوع در رسانه‌ها مطرح شد، چه بازتابی داشت لذا ما لازم دیدیم موضوع را بررسی و روشن کنیم. پس اشکالی در این زمینه نیست. البته در ثانیه‌هایی مصطفی کواکبیان نماینده سمنان به حمایت از خباز و قاسم محمدی نماینده اردبیل به جانبداری از کوچک‌زاده وارد این مناقشه شدند.

این قصه سر دراز دارد

روز سه‌شنبه نیز اتفاقی از این دست رخ داده بود. در آن روز وقتی محمدحسن ابوترابی‌فرد به حمیدرضا کاتوزیان یکی از اعضای کمیته حقیقت یاب اجازه داد تا از تریبون مجلس مصاحبه‌ای را که صدا و سیما به وی نسبت داده است، تکذیب کند، حمیدرسایی یکی دیگر از نمایندگان حامی دولت در مقام اعتراض برآمد که این تریبون مشتری‌های ثابت خودش را دارد و چرا بدون اجازه به برخی فرصت تذکر می‌دهید. 

بخش خبری 20:30 دوشنبه شب گزارشی درباره ترانه موسوی  پخش کرد و در آن گزارش با پخش تصویر کاتوزیان، از مصاحبه برخی نمایندگان درباره موسوی گلایه کرد.

همچنان در حال پیگیری است

لاریجانی پس از آنکه گزارش کمیته حقیقت‌یاب را درباره محتوای نامه کروبی قرائت کرد و گفت که از منابع دیگری نیز درباره این موضوع پرس و جو کرده است، خاطرنشان کرد: البته در ماجرای پس از انتخابات اشتباهاتی در بازداشتگاه‌ کهریزک رخ داد که با پیگیری‌های انجام گرفته و دستورات رهبر معظم انقلاب با متخلفین برخورد شده، ولی به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود و همچنان موضوع درحال پیگیری است.

ولع مداخله

رئیس مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در مورد حوادث پس از انتخابات گفت: ‌این اظهارات قدری شفاف‌تر، ‌انگیزه و حرص و ولع آنان را در مداخله در امور ایران نشان می‌دهد.

نماینده مردم قم افزود: این مطالب بار دیگر زنگ‌های آگاهی بخش را برای سیاستمداران و احزاب به صدا در می‌آورد.

بازدید دوباره از اوین

عصر دیروز کمیته ویژه‌ای که برای بررسی وضعیت بازداشتگاه‌ها و بازداشت شدگان تشکیل شده است، از اوین بازدید کردند.  علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره بازدید از  بازداشتگاه‌های شاپور، پاسارگاد و عشرت آباد گفت: این موضوع فعلا در دستور کار امروز ما نیست.

رئیس کمیسیون‌ امنیت ملی با اشاره به جلسه مشترک کمیته ویژه با علیرضا بهشتی، مرتضی الویری و همسران برخی بازداشت شدگان گفت: آنها فهرستی از اسامی بازداشت‌شدگان را به نمایندگان دادند که از نظر ما ناقص بود و خواستیم که مشخصات را کامل کنند.

بروجردی درباره نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: پس از انتشار این نامه هیچ صحبتی با آقای کروبی نداشتیم اما آماده هستیم تا حتی اگر افراد آزاد شده از بازداشتگاه‌ها مواردی را برای وی مستند مطرح کرده باشند، آن را پیگیری کنیم. وی خواست این افراد یا کسانی که همچنان در زندان هستند اطلاعات‌شان را برای پیگیری به کمیته ویژه مجلس ارائه دهند.

کد خبر 87718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز