شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه خبر کشته شدن بیت‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، طالبان مرگ رهبر خود را تکذیب کرد.

به گزارش رویترز، معاون رهبر طالبان پاکستان کشته شدن وی در حمله هوایی را تکذیب کرد و گفت که بیت‌الله محسود سالم است و در سلامت کامل به سر می‌برد.

شبکه‌های تلویزیونی پاکستان دیروز در گزارش‌هایی به نقل از حکیم‌الله محسود معاون بیت‌الله محسود رهبر طالبان این کشور اعلام کردند که وی همچنان زنده و در سلامت به سر می‌برد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، معاون محسود در اظهاراتی که به‌صورت ویدئویی از کانال‌های تلویزیونی پاکستان پخش شد گفت که بیت‌الله محسود همچنان در حال فرماندهی گروه  طالبان پاکستان است و در 2 روز آینده پیام ضبط شده وی به‌صورت عمومی منتشر خواهد شد.

شبکه تلویزیون خصوصی ای.آر.وای پاکستان در گزارشی در این باره اعلام کرد که حکیم‌الله محسود، سخنگوی گروه طالبان پاکستان در ادامه اظهاراتش مدعی شد که رهبر طالبان پاکستان زنده و در حال حاضر در یکی از پناهگاه‌های خود مخفی شده است.

براساس گزارش یک شبکه تلویزیونی عربی، معاون بیت‌الله محسود در این باره تاکید کرد که رهبر طالبان پاکستان در بخشی از یک استراتژی ویژه، در یکی از پناهگاه‌های خود پنهان شده و پس از حمله به وی، تاکنون هیچ ارتباطی با او صورت نگرفته است.

تکذیب خبر مرگ محسود در حالی منتشر شد که روز جمعه علاوه بر مقامات امنیتی پاکستان، مقامات نظامی و امنیتی آمریکا نیز کشته شدن وی در یک حمله هوایی را تایید کردند اما گفتند که بررسی‌ها برای تایید هویت جسد منسوب به محسود ادامه دارد.

شبکه خبری ‌ای بی‌سی آمریکا روز جمعه در گزارشی اعلام کرد، مقامات آمریکا می‌گویند که دلایل و نشانه‌های محکمی از کشته شدن بیت‌الله محسود در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) وجود دارد.

یکی از مقامات دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا که نخواست نامش فاش شود در این زمینه به این شبکه خبری گفت که تلاش‌ها برای تایید کشته شدن بیت‌الله محسود همچنان ادامه داد اما به احتمال زیاد جسد به‌دست آمده متعلق به‌خود وی است.

این مقام دولت اوباما که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود در ادامه تاکید کرد که مدارک و شواهدی به‌دست آمده است که ثابت می‌کند محسود کشته شده باشد.

در حمله هوایی چهارشنبه هفته گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین سازمان جاسوسی آمریکا به خانه پدرزن بیت‌الله محسود، 3نفر از نزدیکان وی از جمله همسرش کشته‌شدند.

گمانه زنی درباره جانشین محسود

با وجود تکذیب مرگ بیت‌الله محسود، رسانه‌های پاکستان دیروز ترجیح دادند به عصر پس از وی فکر کنند و از جانشینانش بنویسند.

رسانه‌های پاکستانی دیروز از تعیین جانشین وی در شورای طالبان خبر دادند. از میان کسانی که ممکن است جانشین محسود شوند می‌توان به حکیم‌الله محسود سخنگوی وی، عظمت‌الله یکی از فرماندهان محلی در وزیرستان جنوبی و ولی الرحمان برادر‌زاده و معاون محسود اشاره کرد.

بیشتر اعضای شورای طالبان با انتخاب حکیم‌الله به‌عنوان جانشین محسود توافق کرده بودند اما برخی نیز به احترام نظر محسود جانشینی ولی‌الرحمان به جای وی را خواستار بودند.

از سویی برخی رسانه‌های پاکستان به نقل از دستیاران و فرماندهان ارشد طالبان پاکستان گزارش دادند که مراسم تدفین محسود عصر چهارشنبه هفته گذشته برگزارو جسد وی در روستای محل تولدش به نام نارگوسی دفن شد.

با این حال منابع رسانه‌ای پاکستان اعلام کردند که شورای طالبان نشستی را در پی این حمله در منطقه مکین برگزار کرد که به جای محسود، اکرم‌الدین پدر زن وی در این نشست حضور داشت.

پیش از این نام اکرم الدین جزو کشته شدگان حمله هوایی آمریکا ذکر شده بود. گزارش‌هایی نیز وجود دارد که اکرم‌الدین پس از این نشست برای رایزنی با دیگر سران طالبان رهسپار منطقه قبایلی وزیرستان شمالی شده است.

ماه گذشته میلادی بعد از تعیین جایزه 5 میلیون دلاری از سوی آمریکا برای دریافت هرگونه اطلاعات درباره محسود، دولت پاکستان نیز 615 هزار دلار جایزه برای سر محسود تعیین‌کرد.

کد خبر 87344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز