شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

گروه ورزشی: با برگزاری دیدار تیم‌های راه‌آهن - فولاد و همچنین مس کرمان – پرسپولیس، نهمین دوره مسابقات لیگ برتر از روز پنجشنبه رسما آغاز شد.

 روز اول مسابقات نویدبخش لیگی پرگل و پویا بود که در دو دیدار ابتدایی لیگ مجموعا 9 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد.  نکته حائز اهمیت بازی مس کرمان و پرسپولیس حضور افشین قطبی سرمربی تیم ملی در جایگاه ویژه بود که همراه مهدی تاج از نزدیک این دیدار حساس را تماشا می‌کرد.

اولین نمایش موفق کرانچار

پرویز مظلومی، سرمربی مس کرمان پیش از برگزاری دیدار تیمش برابر پرسپولیس در اظهارنظری کلی در رابطه با مربیان کروات گفته بود: «مربیان کرواتی که در ایران کار کردند بیشتر محتاط و ترسو بودند.»

او نمونه عینی این گروه از مربیان را برانکو و لوکا دانسته بود هر چند که به این نکته نیز اشاره داشت که اگر کرانچار آن‌طور که گفته می‌شود مربی‌ای تهاجمی است باید این موضوع را در عمل ثابت کند. نکته‌ای که در دیدار با مس به وضوح دیده شد، چون مربی کروات برای آنکه از وجهه مربیان کشورش در ایران دفاع کرده باشد در یک دیدار خارج از خانه تیمش را با روشی تهاجمی به مصاف مس کرمان فرستاد.

اتخاذ روش 1-3-2-4 از سوی کرانچار و اضافه شدن سه بازیکن در زمان حمله به هادی نوروزی نشان داد که مرد کروات تنها برای کسب 3 امتیاز تیمش را به مصاف میزبان کرمانی فرستاده است.

غیبت بازیکنان تاثیرگذاری نظیر آرفی، خلیلی و چند بازیکن موثر دیگر شاید این اجازه را نداد که مرد کروات پرسپولیس از همه توان و داشته‌هایش برابر تیم مس در اولین هفته لیگ برتر بهره بگیرد.

تیم پرسپولیس در دیدار برابر مس کرمان با ترکیبی دگرگون شده نسبت به فصل قبل به مصاف حریف رفت. تغییرات این تیم از خط دروازه تا خط حمله موجب شده بود تا پرسپولیس با تیمی کاملا متفاوت، جوان و البته دونده به مصاف میزبان برود، تیمی که در لیگ هشتم با شایستگی توانسته بود در نبرد سخت و نفس‌گیر با سپاهان و پرسپولیس سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد ضمن آنکه در رکوردی جالب کماکان رکورد شکست‌ناپذیری خود در خانه را حفظ کرده است. شاگردان پرویز مظلومی پس از شکست خانگی در فروردین سال 1387 که به تیم صبای قم باخته بودند کماکان رکورد شکست‌ناپذیری‌شان در خانه را حفظ کردند، نکته مهمی که در دیدار با پرسپولیس هم تکرار شد.

پرسپولیس در طول 90 دقیقه سه بار از حریف پیش افتاد اما سناریوی جبران گل‌های خورده هر بار از جانب مس تکرار شد تا تیم‌های میزبان و میهمان هر کدام به یک امتیاز از هفته اول رضایت دهند.

در نیمه اول شاید برتری پرسپولیس خصوصا در 30 دقیقه ابتدایی بازی مشهود بود، هر چند که این برتری رفته‌رفته رو به تعادل رفت و دو تیم بازی تقریبا پایاپایی را مقابل یکدیگر ارائه دادند.

پرویز مظلومی البته با تعویض بازیکن خط میانی تیمش یعنی سیفی به خوبی نقطه ضعف تیمش را پوشش داد و با آوردن روح‌الله بیگدلی به جای سیفی در دقیقه 36 تیمش را از زیر فشار خارج کرد. در این بین البته بازی فرزاد آشوبی مانند قبل برای تیم مس بسیار موثر بود. هافبک مورد علاقه قطبی که البته مقابل دیدگان سرمربی تیم ملی بار دیگر نمایشی قابل قبول از خود ارائه داد.

هادی نوروزی دو بار و شیث رضایی یک بار از روی نقطه پنالتی پرسپولیس را مقابل میزبان پیش انداختند، اما این برتری هر سه بار توسط بازیکنان تیم مس پاسخ داده شد. موضوعی که موید مشکلات بسیاری در دفاع میانی و دروازه پرسپولیس است.
در طرف مقابل دو بار ادینهو برزیلی و یک بار نیز روح‌الله بیگدلی برای مس گلزنی کردند تا نهایتا این دیدار با نتیجه مساوی پرگل 3 بر 3 به پایان برسد.

مظلومی: از تساوی ناراحتم

مس کرمان در اولین بازی خود در رقابت‌های لیگ برتر میزبان پرسپولیس بود که در نهایت مقابل این تیم به تساوی 3 بر 3 رسید. پرویز مظلومی از نتیجه این بازی راضی نیست و معتقد است که نباید تیمش امتیاز از دست بدهد.

سرمربی مس در مورد این بازی می‌گوید: «من از تساوی مقابل پرسپولیس ناراحتم و این نتیجه‌ راضی‌کننده نیست. هرچند این بازی پرگل برای فوتبال‌دوستان جذاب بود ولی ما نتوانستیم به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم. اشتباهاتی هم که منجر به گل خوردن ما شد به کارهای گروهی خط دفاعی برمی‌گشت و معتقدم این اشتباهات فردی نبود. در ضمن خط دفاع ما نسبت به سال گذشته صددرصد تغییر کرده است و این ناهماهنگی طبیعی بود.

فقط امیدوارم که در بازی‌های آینده این قدر بد گل نخوریم.» مظلومی ادامه می‌دهد: «پرسپولیس خوب بازی کرد و به دلیل پرس از میانه زمین باعث شد تا مهاجمان و هافبک‌های ما نتوانند بازی دلخواه خود را به نمایش بگذارند. با این حال با توجه به اینکه از پرسپولیس سه بار عقب افتادیم ولی در نهایت توانستیم گل‌های خورده را جبران کنیم خوشحالم چرا‌که کار بسیار سختی بود. مطمئنا در بازی‌های آینده کمتر گل خواهیم خورد و بیشتر گل خواهیم زد.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سیفی بازیکن تیمش را به دلیل اعتراضی که بعد از تعویض انجام داد، جریمه خواهد کرد، تاکید می‌کند: «به طور حتم با سیفی برخورد انضباطی خواهیم کرد.» مظلومی در مورد خط دفاعی مس می‌گوید: «دو بازیکن جدید تیم ما که برزیلی و عراقی هستند هنوز برای مس بازی نکرده‌اند و معتقدم که حضور آنها شرایط خط دفاعی تیم ما را تغییر خواهد داد و می‌توانیم امیدوارتر از گذشته باشیم.»

سرمربی مس همچنین در مورد بازوبند کاپیتانی که حاشیه‌هایی را برای عباس محمدی و فرزاد حسین‌خانی به وجود آورد، تاکید می‌کند: «این تصمیم من بود که بازوبند را به علی سامره بدهم و بعد از او هم ادینهو کاپیتان شد و همه چیز هماهنگ شده بود.»

پیروزی راه‌آهن مقابل فولاد

اولین دیدار لیگ برتر لیگ نهم در ورزشگاه راه‌آهن شهرک اکباتان آغاز شد؛ دیداری که در آن مربی هلندی و مربی کروات تیم‌های راه‌آهن و فولاد حضور داشتند. راه‌آهن که با برنامه‌ریزی‌های برندتس هلندی به مصاف حریف خود آمده بود بازی را با روش 1-3-2-4 آغاز کرد. در نیمه‌اول راه‌آهن بیشتر به فرارهای میلاد زنیدپور از جناح چپ و ارسال‌های تند و تیز و شوت‌های پشت هجده قدم امیدوار  بودند.

در طرف مقابل فولادی‌ها با بازی تک‌ضرب و استفاده از روش 2-5-3 به مصاف با راه‌آهن آمده بودند. لوکا بیشترین وظایف دفاعی تیمش را به ابوالهیل واگذار کرده بود و این تیم میهمان بود که جریان بازی را در اختیار داشت و سرانجام در دقیقه 65 روی پاس تند و تیز بختیار رحمانی و ضربه زیبای جواد شیرزاد به گل اول این دیدار دست یافت. گل فولاد البته یک دقیقه بیشتر دوام نداشت چون پاس عالی زنید‌پور به ایمان حیدری رسید تا این بازیکن با کنترلی عالی و ضربه فنی به زیبایی گل میهمان را پاسخ دهد.

در دقیقه 86، تعویض خوب مربی راه‌آهن که به نظر به تساوی نیز راضی نبود کمال‌الدین کامیابی‌نیا را جایگزین عیسی ترائوره کرد؛ بازیکنی که اتفاقا گل پیروزی‌بخش تیم میزبان را نیز به ثمر رساند و در دقیقه 86 روی سر علوی به زیبایی دروازه فولاد را باز کرد تا نشان دهد شناخت خوبی به بازیکنان تیمش پیدا کرده است. در این دیدار راه‌آهن دو بار توسط میلاد زنیدپور و فولادی‌ها نیز یک بار توسط جواد شیرزاد تیرک دروازه را به لرزه درآوردند. بازیکنان و کادر فنی استقلال نیز که در زمین دستگردی تمرین می‌کردند به دلیل اینکه در هفته سوم در ورزشگاه آزادی میزبان تیم فولاد هستند با حضور در ورزشگاه راه‌آهن از نزدیک اولین دیدار لیگ را نظاره کردند.

کد خبر 87262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز