همشهری‌آنلابن: برای تامین گاز مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا که زمستان گذشته مدتی مختل شد، اکنون دو طرح خط لوله گازی با هم به رقابت شدید پرداخته‌اند.

به گزارش واحد مرکزی به نقل از شبکه خبری یورونیوز، روسیه برای رقابت با طرح خط لوله گازی نابوکو، تلاش می‌کند طرح خط لوله گازی خود موسوم به ساوت استریم را هر چه سریعتر عملیاتی کند.

طرح خط لوله ساوت استریمبه روسیه امکان می‌دهد که گاز خود را بدون آنکه از خاک اوکراین عبور کند، به اروپا صادر کند. روسیه در سال 2008 با اوکراین بر سر قیمت گاز اختلاف نظر پیدا کرد و همین امر باعث شد تا در تحویل گاز به کشورهای اروپایی خلل به وجود آید.

هدف از احداث خط لوله گازی ساوت استریم، در درجه اول، رقابت با خط لوله گازی نابوکو در درجه دوم، تثبیت نقش روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا است.

طرح خط لوله ساوت استریم، با دور زدن اوکراین، روسیه را به بلغارستان وصل می‌کند و بعد از این کشور دو شاخه خواهد شد که یک شاخه ان از شمال غربی بلغارستان به سوی اتریش و یک شاخه دیگر از طریق جنوب بلغارستان به سوی یونان و ایتالیا خواهد رفت.

این خط لوله در سال دو هزار و پانزده به بهره‌داری خواهد رسید. هزینه احداث آن نیزکه قرار است از سال دو هزار و یازده آغاز شود، حدود ده میلیارد یورو براورد شده است.

ساوت استریم ظرفیت انتقال شصت و سه میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد. از طرف دیگر، طرح احداث خط لوله گازی نابوکو (Nabucco) قرار دارد که روند ساخت آن، در سال دو هزار و دو آغاز شد، اما اجرای آن چندین سال به تعویق افتاد. [توافقنامه نابوکو امضا شد]

تا اینکه بحرانهای متعددی که بین روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز به وجود آمد، اجرای این طرح را تسریع کرد. زیرا این بحران ها و این اختلاف نظرهای اوکراین و روسیه، تحویل گاز چندین کشور عضو اتحادیه اروپا را در زمستان سال دو هزار و هشت با مشکل مواجه کرد. [گازپروم انتقال گاز به اوکراین را قطع می‌کند

از همین رو، کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند با تسریع در روند احداث خط لوله گازی نابوکو، از وابستگی خود به گاز روسیه بکاهند. با احداث این خط لوله، گاز کشورهای حوزه دریای خزر از طریق ترکیه، بلغارستان، رومانی و مجارستان و با دور زده شدن روسیه، به بازار اروپا خواهد رسید. احداث نابوکو که هزینه ساخت آن هشت میلیارد یورو برآورد شده است، از سال دوهزار و یازده آغاز خواهد شد و در سال دو هزار و چهارده به پایان می‌رسد. [پروژه نابوکو اجرایی می‌شود]

این خط لوله گازی ظرفیت انتقال سی و یک میلیارد متر مکعب گاز در سال را داردو طول آن هم حدود سه هزار و سیصد کیلومتر خواهد بود.

براساس این گزارش، روسیه برای آنکه در روند احداث ساوت استریم تسریع کند تصمیم گرفته است با ترکیه همکاری هم جانبه کند. در واقع، ترکیه و روسیه اکنون مدتی است که درباره اجرای طرح های مهم اقتصادی روی یک طول موج قرار گرفته‌اند.

درهمین راستا، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین به ترتیب، نخست وزیران ترکیه و روسیه روز پنج‌شنبه این هفته یک رشته توافقنامه مهم به ویژه در زمینه انرژی را امضا کردند. باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که روابط اقتصادی روسیه و ترکیه، طی بیست سال اخیر به حد بسیار بالایی رسیده است. به طوری که حجم مبادلات دو کشور امروز از بیست و شش و نیم میلیارد یورو نیز گذشته است.

دو کشور برای انکه افق روشن‌تری پیش روی روابط خود بگشایند روز پنج شنبه توافقنامه احداث خط لوله گازی ساوت استریم را که قرار است گاز روسیه را به اروپا منتقل کند امضا کردند. رجب طیب اردوغان در این‌باره گفت: با توجه به روحیه ای که بر روابط ما با روسیه حاکم است ما به روسیه اجازه داده ایم مطالعات لازم برای امکان پذیری احداث این خط لوله در آبهای سرزمینی ترکیه را انجام دهد.

یکی از اهداف سفر ولادیمیر پوتین به ترکیه نیز تحقیق در دریای سیاه به منظور امکان پذیری احداث خط لوله گازی ساوت استریم بوده است که خود پوتین از این سفر خود بسیار ابراز رضایت کرد و ان را سازنده خواند.

سیلویو برلسکنی نخست وزیر ایتالیا در مراسم امضای این توافقنامه در آنکارا حضور داشت و علت حضور وی نیز آن بود که شرکت نفتی انی ایتالیا، شریک شرکت گازپروم روسیه در انجام این طرح است.

کد خبر 87224

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز