دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران چهار کشور اروپایی شامل اتریش، بلغارستان، مجارستان و رومانی و همچنین ترکیه توافقنامه اجرای طرح خط لوله انتقال گاز موسوم به نابوکو را امضا کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اجرای این طرح وابستگی اروپا را به روسیه کاهش خواهد داد، با وجود امضای این توافقنامه مسایلی درباره تامین مالی این طرح همچنان مطرح است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه 22 تیر این توافقنامه را به همراه نخست وزیران اتریش، بلغارستان،‌ مجارستان و رومانی امضا کرد.

FromL, front row) Iraqi Prime Minister Nuri al-Maliki, Hungarian Prime Minister Gordon Bajnai, Austrian Chancellor Werner Faymann, Georgia's President Mikheil Saakashvili, Turkey's Prime Minister Recep Tayyip Erdogan, European Commission President Jose Manuel Barroso, Bulgarian Prime Minister Sergei Stanishev and Romania's Prime Minister Emil Boc pose for a family picture on July 13, 2009 after the signing ceremony of the Nabucco Intergovernmental Agreement in Ankara. A landmark agreement for a major pipeline to supply gas to Europe via Turkey has boosted hopes in Ankara that the project will strengthen the country's struggling bid to join the European Union.

خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا نیز برای نشان دادن اهمیت این طرح در جلسه امضای آن حضور داشت.

طرح نابوکو که مورد حمایت آمریکاست ساخت یک خط لوله را برای انتقال تدریجی سی ویک میلیارد متر مکعب گاز در سال از آسیای مرکزی به ویژه به سوی کشورهای اروپایی پیش بینی می کند.

این خط لوله از ترکیه و جنوب شرقی اروپا عبور خواهد کرد. یک چهارم از گاز طبیعی مورد استفاده در اروپا اکنون از روسیه وارد می‌شود.

نوری المالکی نخست وزیر عراق، میخائیل ساکاشوویلی رئیس جمهوری گرجستان، یکی از نمایندگان جمهوری آذربایجان و ریچارد مورنینگستار سفیر ویژه آمریکا در امور انرژی در منطقه اروسیا برای شرکت در این نشست به آنکارا رفته بودند.

اختلاف بین روسیه و اوکراین که مسیر انتقال اساسی به شمار می‌رود پیش از این به شدت به انتقال گاز به اروپا تاثیر منفی گذاشته است.

جمهوری آذربایجان نیز قرار است بخش مهمی از این گاز را تامین کند.

طرح نابوکو که سال دوهزار وچهار مطرح شد قرار است سال دوهزار وچهارده به بهره برداری برسد.

هزینه اجرای این طرح هفت میلیاد و نهصد میلیون یورو برآورد شده است.

دو بانک اروپایی برای تامین مالی خط لوله انتقال گاز نابوکو اعلام آمادگی کرده اند، اما تحلیلگران در خصوص ظرفیت جمع آوری منابع مالی کافی به سبب بحران اقتصادی تردید دارند.

اردوغان پیش از امضای این توافقنامه تاکید کرده بود کار با امضای این توافقنامه پایان      نمی‌یابد بلکه آغاز می شود.

مورنینگستار اعلام کرد: این توافقنامه موفقیت بسیار چشمگیری است اما باید اذعان کرد هنوز کار زیادی باید انجام شود.

ترکمنستان که منابع گازی مهمی دارد روز جمعه با اعلام اینکه آماده است در طرح نابوکو مشارکت کند مشارکت ارزشمندی را در این طرح اعلام کرد.

اروپایی ها هنوز منتظر توافقنامه کشورهای کلیدی مانند قزاقستان و ازبکستان هستند.

جمهوری آذربایجان از مهم ترین تامین کنندگان این خط لوله خواهد بود اما به اندازه کافی گاز ندارد تا به تنهایی این خط لوله را پر کند.

باکو و مسکو علاوه بر این به تازگی توافقنامه ای را برای خرید گاز جمهوری آذربایجان امضا کرده اند.

طرح نابوکو همچنین رقیب دیگر خط لوله انتقال گاز یعنی ساوت استریم است که شرکت گازی بزرگ گازپروم روسیه و شرکت ایتالیایی انی آن را به اجرا در خواهند آورد و قرار است روسیه را از طریق دریای سیاه به بلغارستان متصل کند.

اندریاس پیبالگس کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه حریت دیلی نیوز گفت: نابوکو بر اساس این توافقنامه گاز شرق را به غرب و گاز غرب را به شرق منتقل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این تدبیر فنی امکان می‌دهد که گاز ترکیه در صورت بحران از طریق شبکه اروپایی تامین شود.

اردوغان که کشورش قصد دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد اعلام کرد این خط لوله انتقال گاز ترکیه را در جایگاه مهمی در خصوص امنیت انرژی اروپا قرار می دهد و به کشورش در تلاش های خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.

باروسو اعلام کرد طرح راه را برای عصر جدیدی در روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا و فراتر از آن باز خواهد کرد.

امضای توافقنامه مربوط به نابوکو بارها به تعویق افتاده است، زیرا ترکیه خواهان پانزده درصد گاز انتقالی از این خط لوله است.

کد خبر 85440

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز