گروه سلامت – مریم غفاری: بانک نمونه‌های بیولوژیک سرطان سینه مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد

گروه پژوهشی ژنتیک مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با همکاری شبکه پزشکی مولکولی کشور به‌منظور فراهم کردن زمینه انجام تحقیقات در خصوص سرطان سینه ارثی در کشور به جمع‌آوری بافت توموری و سالم از بیماران مبتلا به سرطان سینه اقدام کرده است.

با ایجاد چنین امکانی می‌توان تعداد زیادی از نمونه‌ها را در یک‌جا گردآوری کرد، نمونه را با دیگران به اشتراک گذاشت، آزمایش‌های متعدد روی آن انجام داد و یک آزمایش را چندین بار تکرار کرد. بدین ترتیب مرحله جمع‌آوری نمونه‌ها که یکی از دشوارترین مراحل انجام طرح‌های تحقیقاتی است کنار گذاشته شده و پروژه‌های تحقیقاتی با سهولت بیشتری به‌انجام می‌رسند.

طی مطالعات زیاد به عمل آمده معیارهایی جهت انتخاب بیماران مشخص و به جراحان و انکولوژیست‌های مرکز اعلام شد تا با استفاده از آن بتوانند بیماران و خانواده آنها را جهت انجام مشاوره ژنتیک و سپس اخذ نمونه بیولوژیک معرفی کنند.

ابتلای حداقل یک نفر از اعضای خانواده به سرطان سینه با سن کمتر از 40 سال و یا ابتلای یک نفر از اعضای خانواده در هر سنی به سرطان سینه دو طرفه و یا ابتلای حداقل 2 نفر از اعضای خانواده با درجه فامیلی یک یا 2 به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان از جمله این معیارهاست.

در بانک نمونه‌های بیولوژیک برخلاف سایر پروژه‌های تحقیقاتی نوع آزمایش انجام شده روی نمونه‌ها و نتایج احتمالی حاصل از آن مشخص نیست؛ ازاین‌رو جنبه‌های اخلاقی مهم‌ترین مسئله در بانک نمونه‌های بیولوژیک است.

سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 10 سال پایین‌تر از آمارهای جهانی

یک متخصص جراحی سرطان سینه گفت: سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در ایران و جهان است؛ با این تفاوت که به دلایل نامشخصی سن ابتلا به این نوع سرطان در ایران یک دهه کاهش یافته است.

دکتر معصومه نجفی افزود: آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به سرطان سینه در ایران وجود ندارد اما به‌طور مسلم سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان زنان در کشور است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اضافه کرد: نکته مسلم دیگر در مورد مبتلایان به سرطان سینه در کشور این است که مبتلایان به دلایل نامعلومی که نیاز است مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، در مقایسه با سایر کشورها در سن پایین تری قرار دارند و به عبارتی جوان‌ترند.

جراح سرطان سینه با اشاره به اینکه سرطان سینه یک بیماری با عوامل مختلف است و نمی‌توان به‌طور قطعی عنوان کرد که سرطان سینه بر اثر چه عاملی بروز می‌کند، گفت: وجود برخی از عوامل ژنتیک و محیطی می‌تواند به‌عنوان عوامل مؤثر در بروز این نوع سرطان محسوب شود.

نجفی افزود: از جمله این عوامل خطر می‌توان به بالا رفتن سن اشاره کرد، به این معنی که هر چقدر سن بالاتر می‌رود احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز در شخص افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد در کشور ما ازدواج نکردن یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سرطان سینه است.بالا بودن ترشح هورمون استروژن در بدن یکی از عوامل ابتلا به این سرطان است که ازدواج کردن در وهله اول و بچه دار شدن و شیر دادن به فرزند در وهله دوم به میزان قابل توجهی از این مسئله جلوگیری می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که مصرف‌کننده دخانیات نیستند ولی شوهران سیگاری دارند و به‌طور مداوم در معرض تنفس مستقیم دود سیگار قرار دارند به میزان قابل توجهی احتمال دچار شدن به بیماری سرطان سینه در آنها بالا می‌رود.

وی افزود: از دیگر عوامل خطر می‌توان به ابتلای اقوام درجه یک خانواده به سرطان سینه اشاره کرد که هر چقدر سن بیمار پایین‌تر باشد، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری بیشتر است.

این جراح سرطان سینه اظهار داشت: شروع عادت ماهانه در سن پایین، شروع یائسگی در سنین بالاتر، وقوع نخستین حاملگی در سنین بالای 35 سالگی، ناباروری، رژیم‌های غذایی ناسالم مانند رژیم‌های غذایی پر چرب و چاقی از دیگر عواملی هستند که خطر بروز سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد.

بررسی‌های مختلف در ایران نشام می‌دهد بیشترین سن ابتلا به سرطان سینه در ایران بین ۴۰ تا ۵۰ سال است. این در حالی است که در سایر کشورها بیشتر مبتلایان در یک دهه بالاتر یعنی بین ۵۰ تا ۶۰ سال قرار دارند و رویکرد درمانی سرطان سینه در ایران هم‌اکنون به این‌صورت است که از برداشتن کامل سینه و قطع عضو به سمت برداشتن توده سوق داده شود.

سابقا درمان سرطان سینه در ۹۰ درصد موارد با برداشتن کل سینه انجام می‌شد اما هم‌اکنون ۷۵ درصد موارد درمان با برداشتن توده سرطانی و بافت‌های آسیب دیده انجام می‌شود.

این گزارش حاکی است، عمده‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر روند شیوع یک بیماری در جامعه ترکیب سنی جمعیت است. از این‌رو مهم‌ترین پدیده‌ای که در حال حاضر سلامت جامعه را تهدید می‌کند پدیده مسن شدن جمعیت کشور است؛ به‌طوری که جمعیت افراد بالای 60 سال با 5/2 برابر افزایش نسبت به سرشماری سال 1375 از 4 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 87135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز