گروه بورس: نشست نهایی قائم مقام بانک مرکزی و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران برای عرضه نقدی سکه در بورس انجام شد.

به گزارش همشهری، پس از آغاز معاملات آتی سکه در بورس، این بار بورس کالا قصد دارد زمینه انجام معاملات نقدی سکه را در بورس کالای ایران فراهم کند. به گفته مدیرعامل شرکت بورس کالا که روز گذشته در نخستین نشست خبری سال‌جاری خود سخن می‌گفت، زمینه انجام معاملات سکه به‌صورت نقدی تا پایان سال‌جاری در بورس کالا فراهم می‌شود.

هرچند هنوز تاریخ دقیق آغاز معاملات سکه در بورس مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد با برگزاری نشست روز گذشته حسین قضاوی، قائم‌مقام بانک مرکزی و علی‌اکبر هاشمیان، مدیرعامل بورس کالای ایران به‌زودی زمان دقیق شروع معاملات مشخص شود. پیش‌بینی می‌شود با عرضه سکه به‌صورت نقدی در این بورس؛ بورس کالا در کانون توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد و منجر به رونق معاملات بورس کالا شود.

در همین رابطه علی اکبر هاشمیان مهم‌ترین برنامه سال‌جاری این بورس را عرضه نقدی سکه طلا عنوان کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در سال‌جاری راه‌اندازی معاملات نقدی انواع سکه طلا است که با همکاری بانک مرکزی مقرر شده تمامی معاملات سکه طلا در بورس کالا و به شیوه حراج انجام شود.

وی در ادامه از عرضه سهام شرکت بورس کالای ایران در بورس اوراق بهادار خبر داد و افزود: عرضه سهام بورس کالا در بازار فرابورس پیشنهاد هیأت‌مدیره سابق بود، اما هیأت‌مدیره جدید در نظر دارد سهام شرکت بورس کالای ایران را در بورس اوراق بهادار عرضه کند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران درباره پذیرش محصولات جدید در بورس کالا توضیح داد: در حال حاضر برنامه پذیرش 12 کالای جدید در بورس در دست انجام است که از آن جمله می‌توان به سیمان، مواد معدنی، کاغذ، آرد گندم، چوب و الوار، تخم مرغ، روغن خوراکی و نفت کوره اشاره کرد.

هاشمیان با بیان اینکه در گذشته 38 قلم کالا در سبد حمایتی بود و اکنون تعداد زیادی از آنها از سبد حمایتی دولت خارج شده‌اند، خاطرنشان کرد: از بین این 38 قلم کالا 35 محصول در بورس کالا پذیرش شده‌اند و فقط محصولات سیمان، شیشه و لاستیک باقی مانده است.  

وی ادامه داد: در حال مذاکره با یک شرکت هلدینگ بزرگ سیمانی هستیم تا پذیرش و عرضه محصول سیمان در بورس کالا را عملی کنیم اما چون بازار سیمان در وضعیت نامناسبی قرار دارد این برنامه فعلا عملی نشده است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران همچنین درباره وضعیت سودآوری سهام شرکت گفت: قیمت نفت از مرداد ماه سال گذشته تا مرداد ماه امسال 39 درصد کاهش یافته و این موضوع باعث کاهش قیمت محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی شده؛ به‌طوری که قیمت فلزات با کاهش 42 درصدی و قیمت محصولات کشاورزی و محصولات پتروشیمی با افت 2/18 و 6/43 درصدی مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث کاهش ارزش معاملات بورس کالا شده، ادامه داد: این وضعیت باعث شد از سود 65 تومانی هر سهم بورس کالا به‌جای 217 ریال، 194 ریال در 4 ماهه سال‌جاری محقق شود.

کد خبر 87062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز