دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳

همشهری آنلاین: یک گروه از دانشمندان آلمانی دو ژن جدید را کشف کرده‌اند که می‌تواند نوع 2 دیابت را "غیرفعال" کند

خبرگزاری آلمان از هامبورگ گزارش داد، محققان آلمان یکی از این ژن‌ها را که مرتبط با بالا رفتن ریسک دیابت است و همچنین یک "ژن جهنده" را که به نظر می‌رسد فعالیت آن را مختل می‌کند، شناسایی کرده‌اند، به همین خاطر می‌توان با استفاده از این یافته احتمال ریسک ابتلا به دیابت را کاهش داد.

این یافته‌ها که در مجله کتابخانه عمومی علم ژنتیک (PLoS)به چاپ رسید، اولین امید واقعی را به 230 میلیون نفر در سراسر جهان می‌دهد که به نوع 2 دیابت مبتلا هستند.

ریسک این وضعیت بستگی به معیارهای سبک زندگی همچون اضافه وزن و ساختار ژنتیکی فرد دارد.

در سال‌های اخیر دانشمندان شماری از ژن‌ها را شناسایی کرده‌اند که بر احتمال ابتلای افراد به دیابت نوع 2 را تاثیر می‌گذارد.

در تازه‌ترین تحقیقات، دانشمندان آلمانی ژن موسوم به Zfp69 را شناسایی کرده‌اند که در موش‌ها عامل ریسک دیابت محسوب می‌شود.

ژن انسانی مشابه (ZNF642)به ویژه در افراد دارای اضافه وزن کشف شده است. به گفته محققان، ZNF642 کدهای مخفی پروتئینی هستند که ظاهرا برای ذخیره چربی در لایه‌های چربی مداخله می‌کنند و به این ترتیب موجب انباشت چربی در کبد می‌شوند.

دکتر استفان شرنک (Stephan Scherneck)از دپارتمان داروشناسی در موسسه تغذیه انسانی آلمان (DIfE)، رییس تیم تحقیقاتی تشریح کرد: "داده‌های ما این فرض را مطرح می‌کند که تولید پروتئین ژن مخاطره‌آمیز در افراد چاق باعث افزایش ذخیره چربی در سلول‌های چربی می‌شود. به همین خاطر انباشت بیش از حد چربی در کبد پدید می‌آید و این امر منجر به ظهور دیابت می‌شود."

دانشمندان همچنین دو نژاد از موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند، یکی از آنها مشکلات چاقی و متابولیسم گلوکز داشتند و به سرعت دیابت نوع 2 در آنها ظهور می‌کرد و دیگری چاق، اما کمتر مستعد دیابت بود.

تفاوت میان این دو وجود "ژن جهنده" یا تغییر در ژن Zfp69 در موش‌های غیردیابتی بود. این تغییرات موجب کشش دی ان ای می‌شود و قادر است حول ژن "جهش" کند.

در این صورت تغییرات به طور موثر موجب "غیرفعال" شدن ژن شده و ریسک ابتلا به دیابت را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

هانس گئورگ یوست (Hans-Georg Joost)، رییس تحقیقات DIfE گفت: "ما سازوکاری را کشف کرده‌ایم که تاکنون در رابطه با وراثت دیابت و چاقی تشریح نشده بود."

محققان می‌گویند تحقیقات در آینده نه تنها باید بر ژن‌ها بلکه به تغییرات آنها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.