مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه از دانشمندان آلمان اولین باتری‌های دارای قابلیت چاپ، بسیار نازک و سازگار با محیط زیست را اختراع کرده‌اند که می‌توان آنها را در سطح بسیار گسترده تولید کرد.

خبرگزاری آلمان از هامبورگ گزارش داد، این باتری جدید از جهاتی متفاوت با باتری‌های معمولی است. نسخه‌های دارای قابلیت چاپ، کمتر از یک گرم وزن دارند، ضخامت‌شان به یک میلیمتر هم نمی‌رسد و برای مثال به همین خاطر می‌توانند در کارت‌های نقدی بانکی جاسازی شوند.

این باتری حاوی جیوه نیست و از این جهت سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود. ولتاژ این باتری‌های 1.5 ولت است که از این جهت همانند باتری‌های معمولی محسوب می‌شود.
با قرار دادن چند باتری در یک ردیف می‌توان به ولتاژ 3، 4.5 و 6 ولت هم رسید.

German Researchers Make Flexible Battery by Printing

باتری‌های جدید را یک تیم تحقیقاتی به ریاست دکتر راینهارد بامن (Reinhard Baumann)از موسسه تحقیقات سیستم‌های نانو الکتریک فرانهوفر (ENAS)در شمنیتز آلمان تولید کرده‌اند.
دکتر آندریاس ولیرت (Andreas Willert)، مدیر گروه ENAS گفت: "هدف ما آن است که بتوانیم این باتری‌ها را در سطح گسترده و با قیمتی مناسب تولید کنیم."

این باتری‌ها برای چاپ شدن از روش چاپ صفحه تصویری استفاده می‌کنند، روش مشابهی که برای تی شرت‌ها و تابلوهای اعلانات استفاده می‌شود. نوعی کناره لاستیکی هم از طریق یک صفحه متن درج شده را روی لایه می‌آورد. یک قالب هم مناطقی را پوشش می‌دهد که قرار نیست چیزی روی آنها چاپ ‌شود.

از طریق این روند می‌توان به طور نسبی حجم بالایی از درج متن چاپی را انجام داد و لایه‌های مجزا اندکی کلفت‌تر از یک تار مو خواهند بود.

به همین خاطر این باتری مناسب دستگاه‌هایی است که طور عمل محدودی داشته یا نیاز به برق محدودی دارند. از جمله این وسایل می‌توان به کارت تبریک‌ها اشاره کرد.

محققان در حال حاضر باتری‌ها را در حجم آزمایشگاهی تولید کرده‌اند. تا پایان سال جاری اولین محصول آنها نهایی خواهد شد.

کد خبر 86914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز