گروه اقتصادی: عملکرد ضعیف مسئولان بخش راه و ترابری نسبت به سوانح هوایی اخیر کشور موجب شده تا وزیر راه و ترابری با تاخیری چند هفته‌ای، علت سوانح اخیر هوایی را عملکرد غیراصولی مدیریت قبلی سازمان هواپیمایی کشوری بداند و بار دیگر از ایمنی ناوگانی هوایی دفاع کند.

حمید بهبهانی شنبه شب در برنامه تلویزیونی«پیمانه» با اشاره به اینکه بروز سانحه تنها یک روز پس از معارفه مدیریت جدید سازمان هواپیمایی، به عملکرد غیراصولی مدیریت قبلی مربوط می‌شود، افزود: حوادث هوایی اخیر به عملکرد نامطلوب مدیریت قبلی مربوط می‌شود که صدور امتیاز و مجوز پرواز به هواپیماهای بدون استاندارد و نیز صدور مجوز تأسیس ایرلاین‌ بدون رعایت مسائل ایمنی، برخی از رفتارهای ناهنجار مدیریت قبلی بوده است.

دیدگاه اخیر حمید بهبهانی در شرایطی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان تغییرات پی در پی مدیریتی در ناوگان هوایی کشور که هر بار منجر به حضور چهره‌های غیرمرتبط در پست‌های کلیدی این صنعت را به‌دنبال داشته عامل اصلی سوانح اخیر هوایی کشور دانسته و گزینش سرپرست اخیر سازمان هواپیمایی کشوری به این سمت را نیز در همین راستا قلمداد می‌کنند.

وی بدون اشاره به علل واقعی نقش پررنگ ناوگان هوایی استیجاری و ملکی  شرقی در صنعت حمل‌ونقل کشورمان، افزود: طبق آخرین آمار اکنون 184 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد و سابقه ورود هواپیمای شرقی به ناوگان هوایی ایران مربوط به سال‌های 73 و 74 شمسی است.

ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 24 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور موجود بوده است که بعد از انقلاب تعداد 160 فروند هواپیما خریداری شد.

وزیر راه بار دیگر با دفاع از ایمنی و سن پایین ناوگان هوایی کشور، گفت: هواپیماهای شرقی معمولأ در کارخانه‌های توپولف و ایلوشن ساخته می‌شوند.

تعداد 184 فروند هواپیما که در ناوگان هوایی کشور موجود است، شامل 11 فروند هواپیمای شرقی اجاره‌ای، 24 فروند هواپیمای شرقی ملکی، 15 فروند هواپیمای غربی اجاره‌ای و 134 فروند هواپیمای غربی ملکی است.

از سوی دیگر در حالی که سال گذشته اغلب اعتبارات دولتی تخصیص یافته برای خرید هواپیمای جدید جذب نشده، وزیر راه و ترابری از درخواست بودجه قابل‌توجه برای خرید هواپیماهای نو خبر داد و گفت: باید دولت بودجه قابل توجهی برای خرید هواپیماهای جدید اختصاص دهد و عزم خود را برای خرید هواپیماهای کمتر از 2 سال ساخت، جزم کند.

لازم است دولت و مجلس منابع قابل توجهی را برای خرید هواپیماهای نوین در اختیار سازمان هواپیمایی قرار دهند و این سازمان، هواپیمای فرسوده خود را از ناوگان خارج سازد.

کد خبر 86893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز