محمدرضا منصوریان: در فاصله 3ماه تا شروع مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان ایران در کره‌جنوبی، مهم‌ترین چالش پیش‌روی این رشته، وضعیت خاص انتخاب رئیس این فدراسیون‌است.

بهرام افشارزاده‌ در شرایط خاصی مدیریت فدراسیون را برعهده گرفت و  تا حدودی مشکلات آن را برطرف کرد اما چندی است که با بازگشت دوباره وی به کمیته ملی المپیک این نگرانی به وجود آمده که رئیس جدید این فدراسیون کیست.

با اتفاقاتی‌که برای دو  نفر از وزنه‌برداران ملی‌پوش ایران در زمینه استفاده از مواد نیروزا افتاد این فرضیه قوت گرفت که به زودی تغییر و تحولاتی در این فدراسیون صورت گرفته و روند انتخاب جانشین افشارزاده سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. بحث حضور حسین رضازاده، داراب ریاحی و ... جدی‌تر از دیگر نامزدها بر سر زبان‌ها افتاده که البته هیچ‌کدام از آنها تاکنون از مرحله گمانه‌زنی پیش‌تر نرفته است اما این شرایط با توجه به در پیش‌بودن مسابقات جهانی کره و ادامه برنامه‌هایی که فدراسیون فعلی‌ آنها را پایه‌ریزی کرده بسیاری از اهالی این رشته را در  نگرانی عمیقی فرو برده است. چند روز قبل پرویز جلایر و مهدی عطاراشرفی دو تن از قهرمانان سابق این رشته در ملاقات  با بهرام افشارزاده مسائل و مشکلات موجود را با وی در میان گذاشتند. 

عطاراشرفی بعد از این دیدار گفت: «متاسفانه اکنون وزنه‌برداری شرایطی‌ندارد که فرد دیگری بتواند مسئولیت آن را به عهده بگیرد و ما از افشارزاده خواستیم و از سازمان تربیت‌بدنی هم می‌خواهیم تا انتخاب فردی اصلح و کارآمد، افشارزاده در پست ریاست فدراسیون باقی بماند. ما به عنوان نماینده پیشکسوتان ایران از رئیس کنونی فدراسیون می‌خواهیم با همه مشغله‌هایی که دارد برای جلوگیری از ناکامی‌های احتمالی در این شرایط دشوار در وزنه‌برداری بماند.»

وی با اشاره به اتفاقات پیرامون وزنه‌برداری ‌می‌گوید: «به آن دسته از دوستانی که بعضا شیطنت‌هایی می‌کنند هشدار می‌دهم که اگر بخواهند از اعتماد رئیس فدراسیون وزنه‌برداری سوءاستفاده کرده و پیشکسوتان و علاقه‌مندان این رشته را به اشکال مختلف تخریب یا تهدید کنند، اینجانب با ارائه مستندات و از طریق رسانه‌ها، آنها را به جامعه وزنه‌برداری معرفی خواهم کرد.»

کمیته فنی باید قوی باشد

مذاکره3جانبه افشارزاده، پرویز جلایر و مهدی عطاراشرفی، دو محور اساسی دیگر هم داشت که می‌تواند با تجزیه و تحلیل بیشتر و کارکارشناسی،بسیاری از مشکلات پیش‌روی وزنه‌برداری ایران را برطرف کند. یکی از موضوعات مطروحه بحث کمیته فنی و عملکرد کنونی آن بود. عطاراشرفی در این زمینه می‌گوید: «یکی از پیشنهادهای ما تشکیل یک کمیته فنی قوی است که بتواند در کنار کادر فنی از بروز مشکلات  و ناهماهنگی‌ها جلوگیری کند. نباید مانند آنچه اکنون در جریان است کادر فنی خودش به تنهایی تصمیم‌گیرنده باشد. یک کمیته فنی قوی می‌تواند در تقویت تیم مفید و کاملا مثمرثمر باشد. با نظر مثبت افشارزاده قرار شد برای تقویت تیم‌های ملی یک کمیته فنی قدرتمند تشکیل شود که کادر فنی زیرنظر این کمیته فنی کار کند.»

اما محور دیگر این جلسه ، بررسی وضعیت خاص کمیته پیشکسوتان بود که ظاهرا این روزها مشکلات خاص خود را دارد. سرپرست سابق تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران در این رابطه‌می‌گوید: «کمیته پیشکسوتان وزنه‌برداری در حال حاضر راه اشتباهی را طی می‌کند. متاسفانه سیاست‌های این کمیته که سن و سالی هم  از اعضای آن می‌گذرد در راستای حفظ منافع شخصی خودشان است.

متاسفانه برخی وزنه‌برداران پیشکسوت ما برای اینکه از نبرد عقب نمانند، در این سن و سال از مواد مکمل و حتی داروهای غیرمجاز استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است. این روش کار در کمیته پیشکسوتان درست نیست. اگر هدف ما تقویت وزنه‌برداری ایران است باید  راهکار دیگری بیندیشیم تا شاهد مشکلات این‌چنینی نباشیم.» گفته می‌شود که وضعیت اردوی ملی‌پوشان وزنه‌برداری نیز یکی دیگراز موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بوده است.

عطاراشرفی روش‌های موجود را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «بهترین روش این است که وزنه‌برداران در شهرهای خودشان با مربی اختصاصی و زیر نظر کادر فنی و فدراسیون کار کنند و چیزی حدود یک ماه مانده به رقابت‌های مهم در یک اردو جمع شوند و پس از آن به مسابقات خارجی اعزام شوند. این روشی است که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته اجرا می‌شود.»

کد خبر 86815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز