جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: بخشی از عملیات مالچ‌پاشی (عملیاتی برای تثبیت ماسه‌های روان) در عراق به‌صورت پروژه مشارکتی با ایران انجام می‌شود

در این زمینه حسین باقری، رئیس سازمان مدیریت بحران درباره اقدامات انجام شده با توجه به ورود مجدد گرد و غبار به کشور، به ایسنا گفت: در رابطه با مبارزه با گرد و غبار، جلسه‌ای در روز چهارشنبه با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد که براساس آن، موضوع مبارزه با گرد و غبار جزء  اولویت‌های اختصاص اعتبارات خشکسالی کشور قرار گرفت.

این در حالی است که با توجه به تفاهمنامه امضا شده بین کشور ایران و عراق، بنا شد بخشی از عملیات مالچ‌پاشی در عراق به‌صورت پروژه مشارکتی انجام شود که براساس آن، در هفته آینده یک تیم از عراق وارد کشور خواهد شد تا با مشاهده اقدامات ایران هزینه‌های مورد نظر  برآورد شود تا این عملیات مشترک اجرایی گردد.

آیین‌نامه آمادگی و مقابله با آثار زیانبار ریزگرد

براساس آیین‌نامه آمادگی و مقابله با آثار ریزگرد، تصمیم‌گیری درباره امور اجرایی موضوع‌های یادشده به تمامی اعضای کارگروه به‌عنوان نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری و اختیارات هیات‌وزیران در قوانین و مقررات مربوط، به وزیران دستگاه‌های عضو کارگروه تفویض می‌شود و اختیار اصلاح این تصویب‌نامه به وزیران عضو کارگروه تفویض می‌شود. 

همچنین کارگروه ویژه مقابله با گرد و غبار با پیشنهاد وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) اعتبار مورد نیاز برای مقابله با پدیده گرد و غبار را از محل اعتبارات ماده10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی استان‌های جنوب و غرب کشور شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، ایلام و کرمانشاه) قرار خواهد داد تا مراکز درمانی مربوط حداکثر تا پایان سال 1388 در موارد زیر هزینه کرده و گزارش عملکرد خود را از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر سه ماه یک بار به کارگروه ارائه کند.

این در حالی است که پدیده گرد وغبار اخیر در 4 استان کشور مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده است و ساکنان استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر به‌علت افزایش گردو غبار، کاهش دید دارند.

امیر سرکرده، کارشناس هواشناسی در رابطه با پدیده گردوغبار در کشور نیز گفت:‌ هم‌اکنون توده گرد و خاک در مناطق جنوب غرب و نواحی غرب و جنوب کشور که شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر می‌شود باعث کاهش دید شده است.  ظاهرا این گرد و غبار تا 3 روز آینده در این نواحی ادامه خواهد داشت.

آلودگی هوای لرستان 8 برابر حد استاندارد

به گزارش مهر، میزان آلودگی هوا در لرستان بیش از 8 برابر حد استاندارد است.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان در این باره گفت: 80 درصد گرد و غبارها و آلودگی‌های ناشی از این گرد و غبارها منشأ خارجی دارد و به وضعیت صحراهای واقع در شرق مدیترانه تا کشور ایران از جمله صحراهای بین النهرین در عراق، صحراهای عربستان و غرب سوریه باز می‌گردد.

علی رحیم کاکاوند  با بیان اینکه حد مجاز آلودگی هوای شهرهای لرستان، 150 میکروگرم در مترمکعب است، تصریح کرد: این روزها میزان آلودگی هوا در لرستان 1200 میکروگرم در مترمکعب است.  این استان در طول سال‌جاری تاکنون شاهد افزایش 3 برابری روزهای آلوده نسبت به سال گذشته بوده است.

کد خبر 86711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز