شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: پدیده ریزگرد، بنا به گزارش‌های سازمان هواشناسی و سازمان محیط‌زیست، آسمان تهران و 8 استان کشور را در بر می‌گیرد.

روز گذشته سازمان هواشناسی کشور در اخطاریه ویژه‌ای اعلام کرد: گرد و خاک حاکم در استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی و غربی تا روز یکشنبه ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که در روز یکشنبه این پدیده با شدت کمتر استان‌های قم و تهران را تحت‌تأثیر قرار دهد.

بر این اساس، گرد و خاک حاکم در غرب و جنوب غرب کشور روند کاهشی داشته و پیش‌بینی می‌شود که شدت غلظت گرد و خاک در مناطق جنوبی کشور از امروز آغاز شود ولی هرمزگان و جنوب شرق فارس تا پایان امروز همچنان تحت‌تأثیر این پدیده خواهد بود؛ بنابراین به تمامی شهروندان این مناطق توصیه می‌شود تا حد امکان از ترددهای غیرضروری در فضای آزاد خودداری کنند.

در همین ارتباط، دبیر کمیته اضطرار هوای تهران نیز درباره ظهور دوباره پدیده ریزگرد به‌صورت خفیف در تهران و قم گفت: هرچند این پدیده به‌شدت دفعه قبل نیست و میزان ذرات معلق آن کمتر است ولی باز هوای پایتخت را تحت‌تأثیر سوء قرار داده و برای بیماران قلبی و تنفسی خطرناک است.

محمد باقر صدوق افزود: به این علت قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته اضطرار هوای تهران برگزار شود تا درخصوص آن تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز گفت: مطابق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوا از امروز میزان ذرات معلق در تهران افزایش می‌یابد.

یوسف رشیدی افزود:  با توجه به این وضعیت همچنان احتمال بازگشت ریزگرد وجود دارد و مسئولان وظیفه دارند این بار اطلاع‌رسانی‌های لازم را به عمل بیاورند.

از سوی دیگر، در گزارشی که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است، خطرات دستگاه تنفسی، تاثیرات سوء بر قفسه صدری، ‌مخاطرات مکانیسم‌های دفاعی و تصفیه‌ای بدن، تغییرات ساختاری، التهاب نسوج بدن به‌ویژه شش‌ها، زخم بافت‌ها و حتی ابتلا به سرطان از تاثیرات منفی ذرات معلق بر سلامت شهروندان اعلام شده است.

کد خبر 86803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز