همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند حتی کودکان کمسن در حد 9 سال می‌توانند احیای قلبی- ریوی(CPR) را بیاموزند.

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران اتریشی در بررسی 147 دانش‌آموزدرصد آنها احیای قلبی- ریوی(CPR) را در چهار ماه بعد از این آموزش در یک جلسه پیگیری به درستی انجام می‌دهند. نتایج این بررسی در جورنال Critical Care منتشر شده است.

دکتر فریتز استرز از دانشگاه پزشکی وین که سرپرست این پژوهش را به عهده داشته‌ است، در این باره گفت: "پیش از این تاثیربخشی آموزش CPR در مدارس مورد تردید قرار داشت،‌چرا که گفته می‌شد دانش‌‌آموزان کمسن مهارت‌های جسمی و شناختی مورد نیاز برای انجام صحیم چنین وظایف پیچیده‌ای را ندارند."

 او افزود: "ما در این بررسی دریافتیم که دانش‌آموزانی کمسن در حد 9 سال می‌توانند به طور موفقیت‌آمیز و موثری مهارت‌های پایه‌ای احیا را بیاموزند. در کودکان نیز مانند بزرگسالان، قدرت جسمی ممکن است عامل محدودکننده‌ای از لحاظ میزان لازم فشار بر سینه و حجم هوای ورودی به ریه باشد،‌اما آموزش مهارت به خوبی انجام می‌گیرد."

در این برنامه آموزشی، به کودکان نحوه انجام CPR، چگونگی استفاده از شوک‌دهنده‌های خودکار، نحوه قراردادن فرد در وضعیت ریکاوری، و چگونگی تماس گرفتن به سرویس‌های اورژانس آموزش داده می‌شد. نتایج نشان داد  ضریب توده بدنی (BMI)، و نه سن، عامل عمده در میزان فشار بر قفسه سینه و میزان هوای وارد شده به ریه‌ها بود. به عبارت دیگر یک کودک 9 ساله با جثه متوسط می‌تواند با همان کارآیی یک کودک با سن بالاتر عملیات احیا را انجام دهد.

استرز و همکارانش نتیجه‌گیری می‌کنند: "با توجه کارکرد عالی دانش‌آموزان مورد ارزیابی در این بررسی، داده‌ها از این برداشت حمایت می‌کنند کهCPR را می‌توان به دانش‌آموزان تعلیم داد و آموزش CPR را می‌توان به طور موثری در مدارس ابتدایی در همه سطوح به اجرا درآورد."

کد خبر 86693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز