گروه بین‌الملل: آمریکا از تامین منابع مالی طالبان از خارج از مرزهای افغانستان خبر داد

به گزارش رویترز، فرستاده ویژه آمریکا به پاکستان و افغانستان گفت: شبه نظامیان طالبان هم‌اکنون کمک‌های مالی بیشتری از حامیان خارجی خود دریافت می‌کنند و حجم این کمک‌ها از درآمد‌ قاچاق مواد‌مخدر برای آنها بیشتر است.

هالبروک در بروکسل به خبرنگاران گفت: طالبان با دریافت کمک‌های مالی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس درآمد بیشتری نسبت به قاچاق مواد‌مخدر دارند.

هالبروک نامی از کشور خاصی در حوزه خلیج‌فارس به زبان نیاورد، اما از کشورهای این منطقه می‌توان به عمان، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و عراق اشاره کرد.

هالبروک خاطرنشان ساخت: کمک‌های مالی از سوی حامیان مالی طالبان از نقاط مختلف جهان به کشورهای حوزه خلیج‌فارس منتقل می‌شود و سپس از آنجا به دست طالبان می‌رسد.

فرستاده ویژه آمریکا افزود: من معتقدم طالبان هزینه عملیات‌های خود در کمربند پشتون را از قاچاق مواد‌مخدر تامین می‌کند اما بخش بیشتر هزینه‌های آنها از طریق کمک‌های خارجی تامین می‌شود.

هالبروک همچنین عنوان داشت: راه‌های متفاوتی برای انتقال پول به طالبان وجود دارد و حتی این مبالغ را می‌توان در چمدان نیز به دست نیروهای طالبان رساند که باید چنین مجرا‌هایی مسدود شود.

هالبروک همچنین با هشدار به حامیان مالی طالبان اظهار داشت: تلاش‌های جدیدی برای جلوگیری از جاری شدن میلیون‌ها دلار کمک خارجی به خزانه طالبان باید صورت گیرد. هالبروک افزود: باید کارگروه ویژه و نیروهای مخصوصی برای شناسایی حامیان مالی و مبارزه با آنها تشکیل شود.

ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و پاکستان همچنین از مجامع بین‌المللی خواست تا به پاکستان برای اسکان آوارگان دره سوات کمک کنند. در نتیجه حملات ارتش پاکستان به مواضع طالبان در دره سوات نزدیک به 2 میلیون نفر از غیرنظامیان منطقه از محل سکونت خود فرار کردند.

صلح 20 هزار پوندی

پیشنهاد صلح میان گروه طالبان و دولت افغانستان از سوی طرفین رد شده است؛ اما این گمانه‌زنی نیز مطرح شده که به شبه نظامیان برای بر زمین گذاشتن سلاح‌هایشان پول پرداخت شده است.

دیپلمات‌ها اعلام کردند که آنها معتقدند مقام‌های افغانستان یک آتش‌بس موقت تا انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور در ازای پرداخت 20‌هزار پوند خریده‌اند. به نوشته روزنامه‌ دیلی‌تلگراف، یک دیپلمات ارشد غربی اعلام کرده که وی نگران است که این اقدام بخشی از طرحی برای سوءاستفاده از آرا در استان بادقیس در شمال غربی این کشور باشد.

طرح توافقنامه صلح توسط سخنگوی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام شده است. این در حالی است که این طرح در حالی مطرح شده که وزرای خارجه ناتو برای ارزیابی پیشرفت‌های نیروهای حاضر در افغانستان در بروکسل گردهم آمده‌اند.

سخنگوی کرزی تصریح کرد که این توافق به‌دنبال 20 روز مذاکره حاصل شده و موفقیتی برای هموار کردن مسیر در ایجاد دفاتر انتخاباتی در استان بادغیس به حساب می‌آید. سخنگوی کرزی افزود: ‌آتش‌بس در منطقه بالا مرغاب در استان بادغیس از طریق اقدامات و میانجی‌گری بزرگان و افراد با نفوذ این استان حاصل شده است. این نخستین مرتبه است که چنین آتش بسی در افغانستان حاصل شده و این الگویی برای دیگر استان‌ها به حساب می‌آید.

اما براساس اعلام ملا مالانگ، یک عضو مستقل مجمع ملی افغانستان، این آتش‌بس در ازای اعطای پول حاصل شد و ساعاتی پس از حصول آن نقض شد. وی گفت: من هیچ اعتمادی به این توافقنامه ندارم. تحت این توافقنامه هم نیروهای طالبان و نیروهای دولت عقب‌نشینی نخواهند کرد، اما فقط به خاطر انتخابات و مردم می‌گویند که به برخی از اعضای طالبان و افراد محلی به خاطر این آتش‌بس پول پرداخت شده است.

وی خاطر نشان کرد که چند ساعت پس از حصول این توافقنامه، 15‌شبه‌نظامی طالبان در کمین نیروهای امنیتی افغان به سوی آنها شلیک کردند که به‌دنبال آن2 سرباز کشته شدند. یک دیپلمات ارشد نیز اعلام کرد که پیش‌تر نیز یکسری توافقنامه‌های مشابه در این منطقه حاصل شده بود که شبه نظامیان طالبان ظرف چند هفته نسبت به آن بی‌توجهی کردند.

کد خبر 86589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز