دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سال 1386 بود که بحث اولیه توجه به تئاتر شهرستان به‌صورت جدی مطرح شد

مطرح شدن این موضوع بحث‌های جدی تری به‌دنبال داشت که منجر به تولد پروژه چهارفصل تئاتر در سال 87 شد.

ایوب آقاخانی مدیر و سردبیر رسمی این پروژه دیروز در نشستی مطبوعاتی، هدف از اجرای چنین طرحی را خدمت‌رسانی به درام‌نویسان شهرستانی دانست و گفت: در واقع ضعف عمده تئاتر شهرستان ریشه در درام‌نویسی داشت و ما سعی کردیم با اجرای پروژه چهار فصل تئاتر فاصله بین درام‌های شهرستانی و درام‌های حرفه‌ای شهر تهران را به حداقل برسانیم.

به گفته مدیر این پروژه روال کار به این شکل است که در هر فصل، یک مبنای موضوعی انتخاب می‌شد و نمایشنامه‌نویسان شهرستانی طرح‌های خود را بر مبنای موضوعی واحد برای دفتر چهارفصل ارسال می‌کنند.

در هر فصل به‌طور میانگین 80 طرح از استان‌های مختلف دریافت و طرح‌هایی که امید بیشتر برای نتیجه بهتر داشته باشند، انتخاب شده و سپس نویسندگان آن را برای برگزاری ورک‌شاپ‌هایی به تهران دعوت می‌کنند تا نمایشنامه‌نویسان مطرح، نواقص کارشان را برطرف کنند.

در فصل اول اجرای این طرح، از 97 طرح دریافتی از 17 استان در نهایت 10 نمایشنامه، در فصل دوم با مضمون کودک و تئاتر عروسکی از 77 طرح ارسالی از 15 استان در نهایت 15 نمایشنامه، در فصل سوم با مضمون اجتماعی و با رویکردی آزاد از 82 طرح ارسالی از 20 استان، 15 اثر و در فصل چهارم که با مضمون دینی ایجاد شد، 64 طرح از 12 استان ارسال و در نهایت 13 نمایشنامه تایید و انتخاب شد.

آقاخانی با بیان اینکه آشنایی با درام‌نویسان شهرستانی باعث افتخار بود، گفت: این پروژه فقط برای سال 87 طراحی شده بود که تصمیم گرفتیم آن را ادامه دهیم ولی ادامه این پروژه مستلزم پاره‌ای تغییرات بود و پیشنهاد من براساس تجاربی که در طول سال گذشته کسب شد، این بود که باید درام‌نویسان شهرستانی برای دستیابی به امکانات، سهولت بیشتری داشته باشند و ما برای ایجاد سهولت و سرعت بخشیدن در کار تصمیم گرفتیم، یک مرکز دائمی اینترنتی برای مشاوره با نمایشنامه‌نویسان شهرستانی راه‌اندازی کنیم که این امر از طریق سایت چهارفصل تئاتر میسر ‌شده است.

این نمایشنامه نویس و کارگردان اضافه کرد: سال گذشته مسئولیت این پروژه‌ به 2 بخش تقسیم می‌شد یعنی از وقتی طرح به دست‌ ما می‌رسید تا زمانی که تایید و به انتشارات نمایش و امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی معرفی می‌شد، مسئولیتش با ما بود و بعد از آن فاز تولید به‌عهده امور استان‌ها و انتشارات گذاشته می‌شد.

گاهی اوقات پیش می‌آمد که سرعت این دو بخش با هم هماهنگ نبود و ما به مشکلاتی بر می‌خوردیم. اما من از این طریق اعلام می‌کنم که دفتر پروژه چهار فصل تئاتر فقط مسئولیت دریافت آثار تا زمان تولید را بر عهده دارد و بعد از آن هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه این دفتر نخواهد بود.

اما آثار خروجی این پروژه را به امور استان‌ها برای تولید و انتشارات نمایش برای چاپ پیشنهاد خواهد داد و این امر، تولید آثار را در اولویت این دو واحد قرار خواهد داد.

با توجه به دائمی شدن پروژه چهارفصل، فراخوان این پروژه در سایت چهارفصل موجود است و متقاضیان با رویکرد آزاد تا پایان مرداد وقت دارند آثار خود را ارسال کنند. وی در ادامه گفت: چون پروژه چهارفصل دائمی شده، ما در هر فصل به‌صورت جداگانه فراخوانی منتشر نخواهیم کرد و تناوب زمانی فراخوان‌ها تعیین شده نیست.

وی در پایان یادآور شد: از دیگر برنامه‌های این پروژه این است که به حوزه‌های دیگر تئاتر مانند کارگردانی، بازیگری و... هم در شهرستان بپردازیم ولی اولویت همواره با نمایشنامه خواهد بود. شایان ذکر است که طرح‌هایی که برای ما ارسال می‌شود اگر به مرحله چاپ نرسد، در سایت چهارفصل مانند بانک نمایشنامه ثبت خواهد شد.

کد خبر 86419

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز