چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

تماشاخانه سنگلج پس از گذشت 2 ماه میزبان نمایشی جدید با عنوان «هاملت با سالاد فصل» به کارگردانی هادی مرزبان شد

این نمایش از اول مهرماه روی صحنه سنگلج رفته و تا آخر مهرماه ادامه خواهد داشت. «هاملت با سالاد فصل» از نمایشنامه‌های زنده یاد اکبر رادی است که پیش از این هم توسط هادی مرزبان اجرا شده بود و امسال با نگاهی جدید دوباره به صحنه می‌رود. این نمایش همزمان با سالروز تولد اکبر رادی مهرماه در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.

اکبر رادی 10 مهر 1318 در رشت به دنیا آمد و از بهترین نمایشنامه نویسان ایرانی به شمار می‌رود. او دانش آموخته رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود و پنجم دی ماه 1386 در تهران درگذشت.از نمایشنامه‌های او می‌توان به ملودی شهر باران، آهنگ‌های شکلاتی، ارثیه ارانی، شب روی سنگفرش خیس، افول و از پشت شیشه‌ها و... اشاره کرد.

به گفته مرزبان اجرای نمایشنامه‌ای از رادی در تماشاخانه سنگلج همواره از آرزوهای این نمایشنامه‌نویس بوده است که مرزبان تلاش می‌کند آن را محقق کند. جالب اینجاست که برای نخستین بار، مرزبان در سال 1369 نمایشنامه«هاملت با سالاد فصل» رادی را در تالار چهارسو تئاترشهر اجرا کرد.

اکبر رادی سال 1357 نمایشنامه «هاملت با سالاد فصل» را نوشت و آن را در سال 1366 بازنویسی کرد. در این نمایش بهروز بقایی، رضا فیاضی، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، بهاره رهنما و ایوب آقاخانی بازی می‌کنند. همچنین فریبا ورکیانی ¨دستیار کارگردان، مهری آسایش ¨ مدیر صحنه، آزیتا خرمی ¨منشی صحنه و سعید ذهنی ¨آهنگساز این نمایش هستند.علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش 120 دقیقه‌ای می‌توانند ساعت 30: 18 به تماشاخانه سنگلج واقع در خیابان بهشت مراجعه کنند.

نماد زن ایرانی

اجرای نمایش «آذر» از 24 شهریور در اداره هنرهای تئاتر ¨خانه نمایش آغاز شده تا 17 مهر ادامه دارد. قصه این نمایش به زمان جنگ باز می‌گردد و داستان در یک بیمارستان صحرایی روایت می‌شود. «آذر» یک نمایش تک پرسوناژ است.

هرچند که 4 بازیگر در اجرای آن نقش دارند اما بار نمایش تنها بر دوش «آذر» است. زن پرستاری که در جنگ صورت و زیباییش را از دست داده و تصور می‌کند که شوهرش دیگر او را دوست ندارد. به همین دلیل حاضر به رویارویی با همسرش نیست و... ویدئو نیز گاهی در حین نمایش به کمک تماشاچی می‌آید تا با تصاویری که بر پرده نقش می‌بندد به پیشروی داستان کمک شود و حوصله مخاطب سر نرود.

نویسنده این نمایش مهدی پوررضاییان و طراح و کارگردان آن حسین فرخی است. در این نمایش فریبا شاهسون ¨آذر، ناصر عرفانیان ¨شوهر آذر، حسن فرخی ¨پزشک و فتانه صبوری ¨دوست آذر به عنوان بازیگر حضور دارند. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 30/18به خانه نمایش واقع در میدان فردوسی، خیابان پارس مراجعه کنند. 

بازیگر نقش «آذر»:  خانه نمایش حرفه‌ای‌تر شده است

بازیگر نقش «آذر» معتقد است که این نمایش یک نمایش ضد جنگ است که درد و دل‌های یک زن را روایت می‌کند. فریبا شاهسون می‌گوید: «این نمایش رفتار خیلی از زنان ایرانی را نشان می‌دهد که خودشان شکایت می‌کنند، قضاوت می‌کنند و نتیجه می‌گیرند، بدون آنکه با همسرشان در رابطه با مشکلی که دارند یا سو  تفاهمی که برایشان به وجود آمده، صحبت کنند.»

شاهسون که نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با نمایش عروسکی «کی باهوشه» به کارگردانی سیمین امیریان و امیر دژاکام روی صحنه برده بود، 15 سالی می‌شد که دیگر بازی نکرده بود.او در این باره می‌گوید:

«از آقای فرخی که اعتماد کردند و نقش اول نمایش را به من دادند ممنونم. این نقش خیلی سخت بود چون مونولوگ بود. من هم که از سال‌ها قبل بازی نکرده بودم.» شاهسون پیش از این نیز یک بار در خانه نمایش اجرا داشته است:

 «در آبان 1371 با نمایش «پریون» آقای حسین احمدی نسب به خانه نمایش آمدیم. در آن زمان صحنه یک سکو داشت که حدود نیم متر از سطح زمین بالاتر بود ولی الان آن سکو را برداشته‌اند و سالن از نظر فضا، نور، رنگ و آگوستیک بودن بهتر شده است. من سال‌ها قبل را خاطرم هست که هنگام نمایش صدای گروه‌های تئاتر که در پلاتوهای دیگر تمرین می‌کردند، شنیده می‌شد.

یک نمایش زنانه

حسین فرخی، طراح و کارگردان نمایش «آذر» است. او صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله «سینما تئاتر» و عضو هیئت علمی‌دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر هم هست. فرخی درباره این نمایش می‌گوید: «نمایش «آذر» در بخش مهمان جشنواره ایثار و مقاومت خرمشهر که خرداد امسال در آبادان برگزار شد، شرکت کرد و از آنجا که سالن‌های دیگر پر بودند برای اجرای عمومی به خانه نمایش آمدیم.»

 اوادامه می‌دهد: «نمایش «آذر» به نگاه مردان به زنان در جامعه و نیز به بحث زیبایی زنان می‌پردازد. چهره زن در این اثر نمادی از یک کشور است که اگر آسیب ببیند چه تأثیراتی در سرنوشت مردمان آن سرزمین می‌گذارد. همچنین اگر از نظر مادی به آن نگاه کنیم به بعضی از مردانی اشاره دارد که تنها نگاه فیزیکی دارند و ظاهر برایشان مهم است.»

به گفته او، آذر اثری مونولوگ ¨تک‌گویی است و با تکیه بر شیوه‌های تئاتر درمانی اجرا می‌شود. » فرخی اضافه می‌کند: «در این نمایش با استفاده از تصاویر و خلق فضای سورئال، توهمات زن داستان در ارتباط شخصیت‌های نمایش نشان داده می‌شود. چرا که تماشاچی امروز به دلیل عجله و فشردگی زمان دوست دارد همه چیز را در کوتاه زمان به دست آورد. از آنجا که این نمایش تک پرسوناژ است، اگر بازیگر 40 دقیقه حرف می‌زد خسته‌کننده می‌شد، تصمیم گرفتیم بخش‌هایی از نمایش را با کمک فیلم‌های ویدئو جلو ببریم.»

این نمایش توسط گروه تئاتر «اندیشه» روی صحنه رفته است.این کارگردان تئاتر همچنین به کارهایی که در دست دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر مشغول نگارش نمایشنامه «سوگ سودابه» هستم که در این نمایشنامه نگاهی متفاوتی به داستان سیاوش و سودابه شاهنامه لحاظ خواهم کرد.» فرخی پیش‌تر نمایش‌های «سمفونی بیداری»، «مکبث»، «رومئو و ژولیت» و «شب‌نشینی باشکوه آقا جون» را به روی صحنه برده است.

همشهری محله - 12

کد خبر 91079

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز