سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

رکسانا شاهمیری: یکی از سیاست‌های سال‌های اخیر تئاتر شهرستان‌ها توجه ‌ویژه به نمایشنامه‌های بومی است.

این توجه خاص و اصرار مسئولان تئاتر شهرستان‌ها برای به اجرا بردن متن‌های بومی و عدم استفاده از دیگر متن‌های خارجی و داخلی  اگرچه برای رشد نمایشنامه‌نویسان بومی مفید است اما از طرفی باعث می شود که فضای تئاتر که به ذات با محدودیت سازگار نیست محدود به گزینه‌هایی شود و جلوی تنوع در استفاده از متن‌های قوی خارجی و نویسندگان پایتخت گرفته شود.

با دایره‌ای کردن فضای تئاتر در شهرستان‌ها خطر این است که نه طیف هنرمندان و نه تماشاگران از لحاظ سطح توقع و دید هنری امکان رشد نداشته باشند چون آنها فقط در یک فضای بسته و با متن‌های تعدادی انگشت شمار نویسنده بومی مرتب روبه‌رو می شوند. این مسئله در شرایط تئاتری ما که خالی از ارتباط تنگاتنگ تئاتر پایتخت و شهرستان‌ها است بیشتر مضر به نظر می رسد، انگار تئاتر در شهرستان‌ها در یک جعبه کوچک فریز شده باشد.

به‌دنبال چنین تفکرات و نگرانی‌هایی، از اوایل ماه حوزه هنری چهارمحال و بختیاری برنامه نمایشنامه‌خوانی از متون خارجی و نویسندگان تهرانی را اجرا کرده است. این جلسات با حضور علاقه‌مندان تئاتر، تماشاگران پای ثابت تئاتر و مسئولان استان دوشنبه هر هفته ساعت 17 در نگارخانه سوره شهرکرد برگزار می‌شود.

محمد‌رضا سمیع، مسئول واحد تئاتر حوزه هنری با بیان اینکه جلسات نمایشنامه‌خوانی برای ترغیب و توجه بیشتر به متون نمایشی برگزار شده است گفت: « آثاری که کارکردن روی آنها برای هنرمندان تئاتر به یک آرزو تبدیل می‌شود، در این نشست‌ها مورد بازخوانی قرار می‌گیرند.»

او هدف از برگزاری این جلسات را ایجاد بستری مناسب برای خواندن و به نقد کشیدن برخی از نمایشنامه‌های بزرگ ایران و جهان عنوان کرد و گفت: « در حال حاضر حوزه هنری امکانات سخت‌افزاری برای اجرای تئاتر ندارد و با وجود انگیزه زیاد هنرمندان برای فعالیت، استفاده بهینه از امکانات موجود را ضروری می‌داند.»

اولین نمایشنامه‌خوانی که برگزار شد نمایش « یک بوته گل برای لیلا» نوشته محمد چرمشیر بود که توسط امید مردانی و کبرا وکیلی در نگارخانه سوره حوزه هنری شهرکرد اجرا شد. این نمایشنامه توسط نشر جهاد دانشگاهی در سال 1378منتشر شده بود.

دومین نمایشنامه‌خوانی نیز به خوانش نمایشنامه معروف «خواستگاری » اثرآنتوان چخوف نویسنده روسی اختصاص داشت. در تهران نیز این نمایشنامه و نمایشنامه‌های دیگر چخوف مانند «سه خواهر»، «دایی وانیا» و « باغ آلبالو» به‌روی صحنه رفته است.

کاظم حیدری، کارگردان نمایشنامه خواستگاری در این‌باره گفت: «این نمایشنامه به‌همراه نمایشنامه «عروسی» و«مضرات دخانیات» چخوف در ارتباط با هم هستند و درباره جامعه روسیه قدیم و جامعه‌شناسی آن نوشته شده‌اند. ‌

موضوع «خواستگاری» یکی از جدی‌ترین موضوعات زندگی انسان است، اما همین موضوع جدی می‌تواند به غیر جدی‌ترین و کمدی‌ترین و حتی در مواردی به تراژیک‌ترین حادثه زندگی انسان تبدیل شود، در نتیجه ظرفیت موضوعی آن را دارد که به‌صورت ژانر درام، کمدی یا تراژدی به اجرا درآید. در نمایشنامه «خواستگاری» درباره همه‌چیز به‌جز خواستگاری بحث و گفت‌وگو می‌شود و این می‌تواند خیلی از مناطق مشترک باشد.»

حیدری گفت: «خود موضوع خواستگاری نیز جهان شمول و عام شمول است و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. لذا می‌توان آن را به‌هر زبان و گویشی‌ ترجمه و همزمان با‌ آداب محلی در هم آمیخت.»

قاسم اسماعیلی دهکردی یکی از کارگردانان تئاتر چهارمحال و بختیاری نیز که در خوانش این نمایشنامه همکاری داشته است، گفت: «در این نمایشنامه نویسنده به روابط انسانی توجه ویژه‌ای دارد و نگاه جامعه شناختی در این اثر، یک طبقه از جامعه را به نقد و سخره می‌گیرد. «خواستگاری» دارای فضایی کمدی است ولی نوع طنز آن متفاوت است و طنز به‌کار گرفته شده در بازخوانی، با آن طنز سازگار شده است.

  اسماعیلی گفت: مخاطب در نمایش «خواستگاری» با جریان یک کمدی سبک و نرم همراه می‌شود. شخصیت‌های نمایش‌های چخوف معمولا از واقعیت گریزانند. بنابر‌این یک نوع هجرت درونی دارند که آنها را از واقعیت بی‌واسطه و فعالیت عملی دور می‌سازد.

نمایشنامه‌خوانی «میهمان ناخوانده‌» اثر اریک امانوئل اشمیت به‌دنبال این برنامه دوشنبه 15 تیر به کارگردانی ‌مهدی جعفری ‌و همکاری ‌مریم مرادیان‌، ‌فرشید بزرگ‌نیا‌ و‌ احمد‌رضا رافعی بروجنی‌ در همان نگارخانه سوره شهرکرد اجرا شد. «میهمان ناخوانده» نخستین موفقیت بزرگ اشمیت ‌در تئاتر به حساب می‌آید.

 خود اشمیت درباره نمایشنامه‌اش می گوید: من این متن را در خلوت خود نوشته بودم. براساس یک نیاز درونی و شخصی، به حدی که فکر نمی‌کردم غیر از چند دوست مهربان فرد دیگری بتواند با آن ارتباط برقرار کند.اریک امانوئل اشمیت متولد 1960 در فرانسه است. اشمیت پس از تحصیلات فلسفه، نمایشنامه «میهمان ناخوانده» را در سال 1993 می‌نویسد که با این اثر به شهرتی جهانی دست پیدا می‌کند.

«نوای اسرار آمیز»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «ملاقات کننده» و «زلزله احساسات» از نمایشنامه‌های معروف اشمیت هستند که در سال‌های اخیر ترجمه، چاپ و اجرای آنها گل کرده است. در تهران نمایشنامه‌های « موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن‌» توسط بهروز فراهانی و « خرده جنایت‌های زن و شوهری » توسط سهراب سلیمی به اجرا رفته است.

اشمیت چندین رمان و داستان کوتاه نیز نوشته ‌که از جمله‌ می‌توان به مجموعه «گل‌های معرفت»، مجموعه داستان‌های کوتاه با نام‌های‌‌ «اسکار و خانم صورتی‌» و « میلارپا‌ » اشاره کرد. در هفته‌های آینده مسئولان حوزه هنری از تمامی علاقه‌مندان برای شرکت در جلسات نمایشنامه‌خوانی دعوت می‌کنند.

همشهری استانها

کد خبر 85407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز