همشهری آنلاین: رئیس جمهور گرجستان از معاون رئیس جمهور آمریکا خواستار تسلیحات پیشرفته آمریکایی، کمک نظامی و حضور ناظران آمریکایی برای نظارت بر آتش‌بس در دو منطقه‌ جدایی‌طلب گرجستان که تحت حمایت روسیه است، شد.

به گزارش خبرگزاری (ایسنا)، میخائیل ساکوشویلی در جلسه‌ای که در کاخ ریاست جمهوری‌اش برگزار ‌شد از جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد تا برای عضویت گرجستان در ناتو تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالیست که کاخ سفید تا به حال از ابراز هرگونه تعهد در خصوص مسایل تسلیحاتی و نظارتی نسبت به گرجستان امتناع کرده، اما اعلام کرده است که به رغم مخالفت روسیه از عضویت گرجستان در ناتو حمایت خواهد کرد.

بایدن در سفر چهار روزه‌ی خود به گرجستان و اوکراین حمایت آمریکا از این دو کشور را اعلام کرد، این در حالیست که برخی چهره‌های سیاسی شرق اروپا اظهار نگرانی کرده‌اند که دولت اوباما در تلاش برای بهبود روابط با روسیه حمایت خود از اصلاحات دموکراتیک در کشورهای منطقه را کاهش دهد.

اما پیام بایدن تا به حال این بوده است که بهبود روابط با کرملین باعث تضعیف حمایت از هم پیمانان دموکراتیک در منطقه نخواهد شد و آمریکا ادعای مسکو در خصوص حوزه‌ی نفوذ انحصاری روسیه در میان جمهوری‌های سابق شوروی را به رسمیت نخواهد شناخت.

معاون رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه 31تیردر تفلیس، پایتخت گرجستان، اعلام کرد: می‌خواهم پیغامی روشن به تمام کسانی که می‌شنوند و کسانی که نمی‌خواهند بشنوند بدهم که آمریکا در کنار شماست و همواره در کنار شما باقی خواهد ماند.

کد خبر 86055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز