چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هیلاری کلینتون از بازگشت ایالات متحده به آسیا خبر داد

به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در بحبوحه نگرانی‌های روزافزون در مورد همکاری احتمالی بین میانمار و کره‌شمالی وارد محل نشست سران کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) شد.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: آمریکا به آسیا بازگشته است. هیلاری کلینتون خاطرنشان ساخت: رئیس‌جمهوری اوباما و من اهمیت ویژه‌ای برای این منطقه قائل هستیم. کلینتون با این اظهار نظر اشاره‌ای ضمنی به غفلت دولت جورج بوش نسبت به منافع آمریکا در آسیا کرد و ادامه داد: من عمیقا معتقدم آمریکا باید در این منطقه فعال باشد.

وی افزود: هدف اصلی من از سفر به آسیای جنوب شرقی، تلاش سخت در راستای ایجاد همکاری برای اطمینان از صلح و رفاه است.

هیلاری کلینتون، پس از گفت‌وگو با آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند گفت: ما می‌دانیم که نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد همکاری نظامی بین کره‌شمالی و برمه (نام قدیم میانمار) وجود دارد که ما آن را بسیار جدی می‌دانیم. این همکاری می‌تواند برهم زننده‌ ثبات در منطقه‌ باشد.

هیلاری کلینتون پس از ورود به بانکوک اظهار داشت: دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار ارسال یک پیام مقتدرانه همکاری با جنوب شرق آسیا ست.

جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تمایل کمتری برای انجام این کار نشان می‌داد.
کلینتون بار دیگر هم این تعهد را در یک گفت‌وگوی تلویزیونی قبل از عزیمت به جزیره پوکت برای گفت‌وگو با 10 عضو نشست سران کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کرد.

کلینتون دیروز با همتایان خود از کشورهای عضو آسه‌آ‌ن و امروز با همتایانش از ARF دیدار خواهد کرد و در نشست‌های کوچک‌تری در حاشیه این اجلاس شرکت خواهد داشت.

مقام‌های ارشد همراه کلینتون همچنین گفته‌اند که نگرانی‌های شدیدی درباره‌ تبادل تکنولوژی سلاح‌های هسته‌ای بین کره‌شمالی و میانمار و همچنین فروش سلاح‌های سبک به این کشور وجود دارد.

از سوی دیگر به نوشته‌ روزنامه‌ اماراتی البیان، کلینتون دریک نشست در پاسخ به سؤال دانشجویان درخصوص روابطش با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: اختلاف نظرهای من با رئیس‌جمهوری جزئی است.

وی افزود: من و رئیس‌جمهوری با یک دید به جهان نگاه می‌کنیم و خواهان جلب شرکا و هم‌پیمانان بیشتر هستیم. یکی از خبرنگاران نیز پرسید: آیا وجهه آمریکا پس از روی کار آمدن اوباما بهبود یافته است؟ کلینتون نیز در پاسخ تاکید کرد: قطعا همین‌طور است.

وزیرخارجه آمریکا همچنین در بانکوک، پایتخت تایلند اعلام کرد که پیمان تفاهم و همکاری آسه‌آن را امضا خواهد کرد. این پیمان تعهدی برای حل صلح‌آمیز مناقشات منطقه است که تاکنون توسط ده‌ها کشور خارج از سازمان 10 کشوری آسه‌آن به امضا رسیده است.

دیداری شاید مهم‌تر از آ سه آن

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دیروز(چهارشنبه) در حاشیه نشست مجمع منطقه‌ای آسه‌آن در تایلند دیدار کردند.  به گفته اندری نسترنکو سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این نشست نخستین دیدار آنها پس از نشست مسکو بوده است.

وی گفت آنها مسائل مختلفی را درخصوص روابط روسیه و آمریکا در این نشست بررسی کردند. مسائل مورد تنش در روابط روسیه و آمریکا از جمله طرح آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در اروپای شرقی در این دیدار بررسی شد. روسیه به‌شدت با این طرح آمریکا مخالف است. مقامات روسیه بارها از آمریکا خواسته‌اند که از این طرح دست بردارد.

ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه گفته است قبل از تقویت روابط با آمریکا این کشور باید از طرح استقرار سامانه موشکی در اروپا منصرف شود.

پوتین اعلام کرده است اگر آمریکا از طرح سامانه موشکی در اروپا دست بردارد و دیدگاه خود را درباره گسترش ناتو به سوی شرق تغییر دهد زمینه تقویت روابط روسیه و آمریکا هموار خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش‌تر در جریان نشست وزیران خارجه ناتو و روسیه در یونان تاکید کرده بود اگر آمریکا به طرح خود برای استقرار سامانه موشکی در اروپا ادامه دهد همکاری مشترک در چارچوب شورای ناتو و روسیه بی‌معنی خواهد بود. لاوروف تاکید کرد که سامانه موشکی آمریکا صرفا تهدیدی برای زرادخانه راهبردی روسیه است.

طرح استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا یک موضوع جنجالی در روابط آمریکا و روسیه است. جورج بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به‌شدت این طرح را پیگیری می‌کرد که همین امر موجب افزایش تنش در روابط این کشور با روسیه شد اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری جدید آمریکا هنوز درباره پیشبرد این طرح چراغ سبز نشان نداده است.

باراک اوباما طرح‌های جورج بوش برای استقرار سامانه موشکی در لهستان و جمهوری چک را درحال حاضر به تعویق انداخته است.

روسیه بهانه‌های آمریکا را برای استقرار سامانه موشکی در اروپای شرقی رد می‌کند. جورج بوش با ادعای مقابله با تهدیدات موشکی قصد داشت 10 سامانه موشک رهگیر در لهستان و یک پایگاه راداری در جمهوری چک مستقر کند اقدامی که دولت روسیه را به خشم آورد.

روسیه طرح سامانه موشکی آمریکا را تهدیدی مستقیم برضد‌امنیت ملی خود می‌داند. دولت باراک اوباما هنوز درباره پیشبرد این طرح تعهدی نداده است و اجرای آن بعید به‌نظر می‌رسد.

روسیه اعلام کرده است اگر آمریکا به طرح استقرار سامانه موشکی خود در اروپای شرقی نزدیک مرزهای روسیه ادامه دهد روسیه نیز سامانه موشکی توپول - ام  را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد در بلاروس مستقر خواهد کرد.

کد خبر 86043

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز