سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه 16 ژوئن با باراک اوباما همتای آمریکایی خود دیدار می‌کند.

به گزارش الجزیره، دیدار میان اوباما و لی میونگ باک تنها جند روز پس از تصویب قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌گیرد. پس از اعلام تصویب قطعنامه شورای امنیت تظاهرات گسترده‌ایر پیونگ یانگ علیه این قطعنامه برگزار شده بود.

لی میونگ باک رئیس جمهوری کره جنوبی گفته بود: از پیشنهاد اوباما مبنی بر جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

لی میونگ باک پیش از ترک سئول همچنین در گفت وگو با وال استریت ژورنال به این مطلب اشاره کرده بود که در حالی که ما در تقابل با کره شمالی قرار داریم این کشور می‌‌خواهد تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شود. این مساله‌ای است که ما باید اکنون برای آن چاره اندیشی کنیم.

لی در روز دوشنبه 15 ژوئن یک روز پیش از دیدار با اوباما با هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا دیدار کرده بود و قرار است طی سفر سه روزه خود به این کشور با تعدادی دیگر  از مقامات دولت آمریکا ملاقات کند.

کارشناسان معتقدند که در این سفر نیز احتمال می‌رود دولت آمریکا حمایت خود را از کره جنوبی در قبال حمله احتمالی کره شمالی اعلام کند.

ایالات متحده آمریکا از پایان جنگ دو کره در سال 1952 سربازان خود را در این کشور مستقر کرده و اکنون 28 هزار نیرو در این کشور دارد.

آمریکا همچنین به منظور اجرای طرح بازرسی از کشتی‌های کره شمالی برمبنای قطعنامه اخیر شورای امنیت توان دریایی خود را در منطقه تقویت کرده است. البته در صورت مخالفت خدمه کشتی‌ها با این امر بازرسی‌ها انجام نخواهد گرفت و تنها کشتی‌ها تا بنادر تعیین شده اسکورت خواهند شد.

کره شمالی اعلام کرده است که اجرای  طرح بازرسی از کشتی‌ها را به مثابه اعلان جنگ علیه خود می‌داند.

کد خبر 83645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز