پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن سیستمی برای از بین رفتن اطلاعات دیجیتالی طراحی کرده‌اند.

محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل سیستم جدیدی طراحی کرده‌اند که این امکان را فراهم می‌آورد که پیام‌ها و اطلاعات دیجیتالی پس از مدت معینی خود را از بین ببرند.

به گزارش نیویورک تایمز، این فن‌آوری Vanish نام دارد و به شکل یک ابزار رایگان و کد باز است که با مرورگر فایرفاکس عمل می‌کند.

نمونه اولیه Vanish اطلاعات را در شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل پاک می‌کند. از بین رفتن اطلاعات پس از مدت زمانی معین، البته دستاوردی جدید نیست و هم‌اکنون برخی از سازندگان فلش‌مموری‌ها از این تکنیک استفاده می‌کنند، اما آنچه Vanish را از دیگر نمونه‌ها متمایز می‌سازد، روشی است که برای از بین بردن اطلاعات استفاده می‌کند: Vanish  برای هر پیامی که ارسال می‌شود کلید سری ایجاد می‌کند که هرگز به کاربر نشان داده نمی‌شود. از این کلید برای رمزنگاری پیام‌ها استفاده می‌شود.

در مرحله بعد کلید به ده‌ها قطعه تقسیم می‌شود و به‌صورت تصادفی در رایانه‌هایی که به شبکه‌ متصلند، نقطه به نقطه پخش می‌شود. هنگامی‌که رایانه‌های مختلف به شبکه می‌پیوندند یا اتصالشان به شبکه قطع می‌شود، سیستم اشتراک‌گذاری فایل تغییر می‌کند که در نتیجه پس از گذشت مدت زمانی کوتاه بخش‌های مختلف کلید برای همیشه غیرقابل دسترس می‌شوند و کافی است که یک بخش از کلید گم شود تا پیام اصلی هرگز از حالت رمز خارج نشود.

در نمونه فعلی Vanish رایانه‌های متصل به شبکه‌ها هر هشت ساعت یک بار حافظه خود را پاک می‌کنند، اگرچه گزینه‌ای در این سیستم وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد زمان نگهداری اطلاعات خود را تعیین کنند.

پیش از این محققان هشدار می‌دادند که اطلاعاتی که کاربران رایانه از حافظه رایانه خود پاک می‌کنند کاملا از بین نمی‌روند و امکان بازیابی این اطلاعات وجود دارد. چندی پیش محققان انگلیسی در مطالعه‌ای دریافتند که 34 درصد از هر 300 هارد دیسک دست دومی که در وب‌سایت‌های حراجی‌ آنلاین و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد حاوی اطلاعات شخصی، محرمانه ملی و گاهی نظامی است.[اطلاعات محرمانه در حراجی‌های آنلاین

به گفته این محققان استخراج این اطلاعات از هارد دیسک‌ها و ابزار ذخیره کار سختی نیست و هر کسی با اطلاعات کافی در چند ساعت می‌تواند از پس این کار بر بیاید.
اما تکنولوژی جدید می‌تواند خیال شما را نسبت به از میان رفتن تمام اطلاعات خصوصی که به وسیله ایمیل یا سرویس‌های چت جابجا می‌کنید و یا پیام‌هایی که در سرویس‌های اجتماعی چون فیس بوک به اشتراک می‌گذارید، آسوده کند.

فن‌آوری Vanish اطلاعات را از تمامی وب سایت‌ها، این باکس‌ها، اوت باکس‌ها، سایت‌های بک آپ (پشتیبان) و رایانه‌های خانگی بازنیافتنی می‌کند و حتی ارسال کننده نیز دیگر نمی‌تواند به این اطلاعات دست یابد. هرچند که این نکته آخر ممکن است برای برخی کاربران نه تنها مزیت به حساب نیاید، بلکه دردسر‌ساز شود.

محدودیت دیگر این فناوری آن است که ارسال کننده و دریافت کننده پیام هر دو باید این ابزار را نصب کنند.

خواندن پیام‌هایی که با استفاده از این فناوری ارسال می‌شوند، پس از هشت ساعت  غیرممکن می‌شود و این نکته نیز می‌تواند یکی از چالش‌های اساسی برای کاربرد این تکنولوژی به شمار آید چرا‌‌ که ممکن است شخص گیرنده در این مدت زمان به هر دلیلی امکان خواندن پیام را نداشته باشد و یا نیاز به آرشیو کردن آن داشته باشد.

از سوی دیگر قوانین برخی کشور‌ها ایجاب می‌کند تا در شرایط خاص امکان دسترسی به متن ایمیل‌های افراد خاصی وجود داشته باشد.

این فن‌آوری در حال حاضر فقط برای متون کاربرد دارد اما طبق اظهارات محققان، همین تکنیک می‌تواند برای هر نوع اطلاعاتی مانند عکس‌های دیجیتالی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 86002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز