مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین – ترجمه رشید عسگری: محققان انگلیسی به زودی از شبکه‌های اجتماعی، پیام‌کوتاه و ابزار ارتباطی همراه، برای مطالعه بر روی سبک‌زندگی (Life Style) مردم استفاده می‌کنند.

این امر تحت یک پروژه سه ساله در انگلیس انجام خواهد شد و بر روی عکس‌العمل افراد در مورد بازخوردهای سبک‌ زندگی آن‌‌ها مطالعه می‌کند.

تمرکز محققان این پروژه بر روی مکانیزم تأثیر بازخوردها است.

این پروژه که Charm نام دارد و 800 نفر در آن شرکت می‌کنند بر اساس مطالعات دانشگاهی ریچارد تالار و کسسانستین در مورد اطلاع رسانی در زمینه سبک‌های غلط زندگی پایه‌گذاری شده‌است.

مطالعات این دو نفر نشان می‌دهد که اطلاع رسانی در مورد سبک زندگی دیگران و نتایج آن‌ها، موثرتر از سخن‌گفتن از اثرات منفی یک سبک غلط زندگی است.

به اعتقاد این محققان، آگاه ساختن مردم در مورد هنجار‌های اجتماعی یکی از ابزار موثر در تصحیح الگوهای زندگی است.

هنجار‌های اجتماعی معیار‌های نسبی هستند که توسط اکثر اعضای یک جامعه پذیرفته‌ شده‌است و افراد بر اساس آن‌ها رفتارهای مختلف خود را می‌سنجند.

دکتر راث رتی که ریاست پروژه Charm را بر عهده دارد بر نسبی بودن هنجار‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید که هنجار‌ها برای افراد مختلف یکسان نیستند ولی با این حال تعداد زیادی از مردم بدون اطلاعات کافی دسته‌ای از آن‌ها را در زندگی خود به کار می‌برند.

دکتر راتی و تیمش در پروژه Charm در مورد الگوهای مصرف افراد شرکت‌کننده اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها سپس بازخورد این اطلاعات را به افراد باز می‌گرداند و بر روی تغییر رفتار آن‌ها در اثر این اطلاع رسانی، مطالعه می‌کنند.

به این ترتیب این پروژه استفاده از هیچ هنجاری را به افراد تحمیل نمی‌کند و تنها از تجربیات و بازخوردها برای آگاه ساختن آن‌ها بهره می‌برد.

یکی از بخش‌های این مطالعه شامل استفاده از یک نرم‌افزار برای اندازه‌گیری فعالیت‌های فیزیکی افراد است.

دکتر پریسا اسلامبول‌چیلار، استاد دانشگاه سوان‌سی انگلیس طراحی این نرم‌افزار را بر عهده دارد. وی می‌گوید که 200 نفر در این بخش از پروژه شرکت خواهند کرد.

وی می‌گوید: "ما بر روی اینکه مردم چه مقدار ورزش می‌کنند و یا اینکه برای رفتن به محل کار پیاده روی را به استفاده از ماشین ترجیح می‌دهند مطالعه می‌کنیم."

نرم‌افزار مربوط به این مطالعه بر روی دستگاه‌های موبایل افراد مورد مطالعه نصب می‌شود و با استفاده از GPS‌ و اندازه‌گیری‌های مخصوص میزان فعالیت فیزیکی آن‌ها را می‌سنجد.

سپس بازخورد این سنجش‌ها به افراد داده می‌شود. آن‌ها همچنین از اطلاعات فعالیت‌های افراد دیگر گروه نیز مطلع می‌شوند.

بخش دیگر Charm مربوط به مصرف انرژی منزل 400 نفر از افراد شرکت‌کننده می‌شود. این کار با نصب کنتر‌های مخصوص در منازل انجام می‌شود.

دکتر متیو استادلی از داشنگاه غرب انگلستان این کنتر را طراحی کرده‌است. وی می‌گوید که این کنترها در سیستم برق اختلالی ایجاد نمی‌کنند.

اطلاعات و بازخوردهای این بخش نیز مانند بخش‌های دیگر به شرکت‌کنندگان داده‌می‌شود و همه آن‌ها از میزان مصرف کاربران دیگر با خبر می‌شوند.

بازخورد

بازخوردهای این مطالعات با استفاده از پیام کوتاه، اینترنت و یا نامه به شرکت‌کنندگان داده می‌شود.

دکتر استادلی می‌گوید: " هدف ما کنترل میزان مصرف انرژی مردم نیست. ما بر روی تغییرات رفتار این افراد در اثر دریافت بازخورد مطالعه خواهیم کرد. انتظار داریم که افراد پرمصرف، در اثر دریافت بازخوردها مصرف خود را اصلاح کنند."

بخش سوم پروژه مطالعه بر روی تا‌ثیر رفتارهای افراد در شبکه‌های اجتماعی بر دوستان خود است.

دکتر رتی معتقد است که رفتارها و تصمیمات افراد برگرفته از تأثیرات بازخورد هنجار‌های دیگران است.

وی در این مورد می‌گوید: "در جامعه دانشگاهی این گرایش وجود دارد که تبعیت از الگوهای زندگی و تصمیماتی که افراد در این راستا می‌گیرند، منطقی و حاصل تفکر است."

این امر از نظر دکتر رتی نادرست است چرا که وی معتقد به تجربی و احساسی بودن تصمیمات افراد در مورد سبک زندگی است.

وی می‌افزاید که اگر هدف ما تغییر و بهبود سبک زندگی افراد است پس باید به بنیادی‌ترین بخش فرآیند‌های تصمیم‌گیری در این مورد بپردازیم.

BBC News,26 May 2009

کد خبر 82470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز