گروه بورس: در شرایطی که نزدیک به 60روز از پایان اولتیماتوم سازمان بورس برای راه‌اندازی فرا بورس می‌گذرد، این بازار هنوز معاملات خود را آغاز نکرده است

به گزارش همشهری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابتدای امسال و به‌دلیل طولانی شدن فرایند آغاز به کار نخستین بازار خارج از بورس ایران با تعیین ضرب‌الاجلی مدیران شرکت فرابورس ایران را مکلف کرد تا زمینه آغاز به کار این بازار را در خردادماه فراهم کنند

اما نه تنها معاملات بازار فرا بورس ایران از خرداد ماه شروع نشد بلکه با گذشت 60 روز هنوز زمینه‌های آغاز معاملات این بازار فراهم نشده است.

مجریان طرح راه‌اندازی بازار فرابورس تا ابتدای امسال برنامه راه‌اندازی این بازار را به بهانه تصویب نشدن لایحه مالیاتی بازار سرمایه و مشکل مالیاتی برای مبادلات سهام به تاخیر انداخته و اعلام کرده بودند تا زمان تصویب لایحه مالیاتی در مجلس، امکان راه‌اندازی این بازار وجود ندارد اما علی‌ صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابتدای سال‌جاری رسما اعلام کرد که مشکل مالیاتی فرابورس از طریق مصوبه‌ای در شورای بورس حل شده و راه‌اندازی این بازار نباید با تاخیر بیشتری مواجه شود.

صالح آبادی در این زمینه اعلام کرده بود: با مذاکراتی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم، مشکل اخذ مالیات از مبادلات فرا بورس از طریق مصوبه‌ای در شورای بورس حل شده است و به این ترتیب بازار فرابورس ایران باید از خرداد ماه امسال فعالیت خود را آغاز کند.

اما با وجود تعیین این ضرب‌الاجل هنوز این بازار فعالیت خود را آغازنکرده و گویا حتی مجریان این بازار نیز تاکنون شرکتی را در این بازار پذیرش نکرده‌اند. در همین زمینه سازمان بورس و اوراق بهادار با تعیین تاریخ جدیدی برای فعالیت فرابورس اعلام کرد: این بازار تا آخر تابستان معاملات خود را آغاز خواهد کرد.

محمود خواجه‌نصیر، رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه گفت: برای آغاز معاملات این بازار نیاز است تا شرکت‌هایی در این بورس پذیرش شوند تا زمینه انجام مبادلات سهام فراهم شود.

وی با بیان اینکه تاکنون شرکتی در این بازار پذیرفته نشده است، افزود: مذاکراتی با برخی شرکت‌ها آغاز شده و درصورت پذیرش این شرکت‌ها معاملات فرا بورس آغاز خواهد شد.

به گفته خواجه نصیر، در حال حاضر 2شرکت بیمه دی و شرکت بورس کالای ایران برای عرضه سهام در این بازار درخواست داده‌اند و مجریان در حال بررسی این درخواست‌ها هستند. وی تصریح کرد: این بازار هم‌اکنون مشکلی به لحاظ عملیاتی و همچنین تدوین مقررات نداردو باید پس از پذیرش شرکت‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

فرابورس در تالار شیشه‌ای

در شرایطی که راه‌اندازی بازار فرا بورس با تاخیر طولانی همراه است، مدیرعامل شرکت فرا بورس در تازه‌ترین اظهار نظر خود اعلام کرد: راه‌اندازی شرکت فرا بورس نیازمند بهره‌گیری از سیستم معاملاتی مشابه بورس اوراق بهادار تهران است، برهمین اساس قراردادی با شرکت مدیریت فناوری منعقد شد و به‌دلیل ‌تصویب‌نشدن لایحه مالیاتی طی پیشنهادی از بورس تهران خواستار انجام معاملات فرابورس در قالب یکی از بازارهای شرکت بورس شده‌ایم.

مصطفی امید قائمی تاکید کرد: درصورت تصویب پیشنهاد معامله فرا بورس در بورس، نقل و انتقالات وجوه و معاملات در قالب تابلوی جدید در سامانه معاملاتی شرکت بورس گنجانده می‌شود. مدیرعامل شرکت فرا بورس تهران درخصوص درخواست پذیرش شرکت‌ها در فرا بورس گفت: تاکنون 8 درخواست پذیرش از سوی شرکت‌های مختلف به فرابورس ارسال شده است.

پس از بررسی این درخواست‌ها روند پذیرش آنها موکول به تکمیل مدارک و تغییراتی در اساسنامه و اصلاح ساختار مالی آنها شده است. مدیرعامل شرکت فرا بورس درخصوص پذیرش شرکت‌های اخراجی از بازار سرمایه به فرا بورس گفت: شرکت‌های اخراجی که مشمول ماده 141 قانون تجارت و زیان ده هستند باید پس از اصلاح ساختار مالی و رفع موارد قانونی وارد فرابورس شوند.

کد خبر 85894

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز